Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-01, 22:12
  #13
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Jag tycker de flesta modetidningar jag har sett är lögner.

Du lär dig nog snabbast med förstå formerna.

Jag kan ge exempel med ansiktet här först för att det blir mest konkret.

Detta är en kvinnlig form.
Se hur mjukt ansiktet svänger

https://cdn.tutsplus.com/vector/uplo...eenshot_1a.png


Detta är manligt.
Se hur jävla kantigt och rakt det går.

https://cdn.tutsplus.com/vector/uplo...eenshot_1b.png


Och nu ett exempel på kläder, det var svårt att hitta något bra exempel så tog lite tid.

https://i.imgur.com/fX6zUVW.png

Tog bara upp formen där, men jag hoppas du förstår ändå, åtminstone lite grann!

Ja, lite förstår jag, men är fortfarande långt från expert. Får fortsätta studera former och sånt tills det sjunker in. Tack att du tog dig tid! Btw, piraten på tredje länken är fet cool!
Citera
2018-12-01, 22:24
  #14
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterRipp
Ja, lite förstår jag, men är fortfarande långt från expert. Får fortsätta studera former och sånt tills det sjunker in. Tack att du tog dig tid! Btw, piraten på tredje länken är fet cool!

Ett tips är ju att tex Zalando har fri frakt och fria returer, plus ett enormt utbud, så beställ hem och prova en massa olika saker du tror du skulle trivas i. Ta ut svängarna, även utanför det du tror är gränsfall, för det är bara du själv som kommer se resultatet ändå.

Passform är dock typ allt. Läs på om det. En bra passform räddar upp även halvtaskiga kläder.
Citera
2018-12-01, 22:27
  #15
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
Mitt första och viktigaste tips är att innan du börjar shoppa diverse plagg så fundera över vem du är eller vem du vill vara. Vilken typ av kläder tycker du om? Vad känner du dig bekväm i? Vad vill du utstråla? Vilken typ av plagg passar din kroppstyp? Vilka färger tycker du om? Vilka färger passar du i?

Det största misstaget du kan göra är att försöka vara något du inte är för det kommer du aldrig trivas med. Sök på t.ex. Pinterest efter inspiration och spara bilder på sånt du gillar och ta det därifrån. Prova dig fram helt enkelt så hittar du din stil tillslut!


Det mesta av det du skriver har jag redan tagit med i listan med allt som jag finner snyggt, vad som passar, bekvämlighet och sånt. Pros and cons listor är underbara att göra. Tro mig, detta är fortfarande i planeringsstadiet och jag gör ingenting förhastat. Det ska göras ordentligt med efterforskningar and stuff innan jag går ut och köper något

Snarare att försöka vara någon jag inte är så vill jag vara den personen jag vet att jag kan vara. Lite konstig formulering, men menar att för länge har jag varit rädd för att folk skulle kunna se mig som fin, något som jag uppfattat som något negativt och skrämmande. Förlåt för svammel.
Citera
2018-12-01, 22:30
  #16
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ett tips är ju att tex Zalando har fri frakt och fria returer, plus ett enormt utbud, så beställ hem och prova en massa olika saker du tror du skulle trivas i. Ta ut svängarna, även utanför det du tror är gränsfall, för det är bara du själv som kommer se resultatet ändå.

Passform är dock typ allt. Läs på om det. En bra passform räddar upp även halvtaskiga kläder.


Hade ingen aning om det! Skriver upp det på min lista direkt för har minst tre månaders gymmande kvar innan jag är i bättre form. Supertack!
Citera
2018-12-03, 15:53
  #17
Medlem
tuggishs avatar
Du kan börja på enklare sätt. Svarta jeans kan du kombinera med mycket. Köp överdelar och kanske ett par nya skor.

Vem på stan eller vilken kändis klär sig snyggt tycker du?
Citera
2018-12-05, 15:49
  #18
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterRipp
26årig kvinna vars garderob består/har alltid av cirka 30 svarta T-shirts, tre par svarta byxor och ett par svarta läderkängor. Onekligen så är jag en modekatastrof enligt många. Jag har kommit till den punkten i livet då jag vill omfamna min kvinnlighet och göra en helomvändning, något som inte är det lättaste efter så många år. Antar att man kan kalla mig alternativ, men har svårt att hitta butiker som säljer den typen av kläder i Göteborg, utöver Shock och Explosion. Någon som har några tips eller idéer vart man kan vända sig? All hjälp/tips upppskattas.


Skulle du inte byta stil ?
Citera
2018-12-06, 16:48
  #19
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Skulle du inte byta stil ?

Det har aldrig varit en stil, mer av bekvämlighet/praktiskhet. Har svårt med koncentrationen och ögonen blir fruktansvärt ansträngda och trötta när jag bär ljusare färger än svart och andra mörkare färger. Kängorna har jag året om, för att de är sjukt snygga plus att jag kan ha dem på jobbet ifall jag inte skulle komma åt mina jobbskor.

Det låter som en jättedum anledning/ursäkt, jag vet, men känner att jag verkligen vill detta.
Citera
2018-12-06, 16:57
  #20
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Du kan börja på enklare sätt. Svarta jeans kan du kombinera med mycket. Köp överdelar och kanske ett par nya skor.

Vem på stan eller vilken kändis klär sig snyggt tycker du?

Tack för tipset!

Folk med färgglatt hår, hårdrockare i allmänhet, de allra flesta med en alternativ stil (goth, punk, metalheads mm.) Kan nästintill ingenting när det kommer till kändisar och deras stilar. Men brukar gilla det mesta som finns på EMPs hemsida.
Citera
2018-12-06, 17:04
  #21
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterRipp
Tack för tipset!

Folk med färgglatt hår, hårdrockare i allmänhet, de allra flesta med en alternativ stil (goth, punk, metalheads mm.) Kan nästintill ingenting när det kommer till kändisar och deras stilar. Men brukar gilla det mesta som finns på EMPs hemsida.

Okej, kan inget om och gillar inte de alternativa stilar som du anger. Så jag kan nog inte hjälpa dig mer.

Men om du ska vara alternativ men feminin så skulle jag välja de alternativa kläder du gillar men släng alla t-shirts. Satsa på tighta jeans och toppar. Sen feminina skor. Kängor etc är väldigt manligt. Köp ett par högklackade svarta damstövlar ist.

Det kommer inte vara lika bekvämt att vara feminin!
Citera
2018-12-06, 19:17
  #22
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Okej, kan inget om och gillar inte de alternativa stilar som du anger. Så jag kan nog inte hjälpa dig mer.

Men om du ska vara alternativ men feminin så skulle jag välja de alternativa kläder du gillar men släng alla t-shirts. Satsa på tighta jeans och toppar. Sen feminina skor. Kängor etc är väldigt manligt. Köp ett par högklackade svarta damstövlar ist.

Det kommer inte vara lika bekvämt att vara feminin!

Tack så mycket för tipsen! All hjälp är välkommen
Citera
2018-12-06, 22:59
  #23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterRipp
Det har aldrig varit en stil, mer av bekvämlighet/praktiskhet. Har svårt med koncentrationen och ögonen blir fruktansvärt ansträngda och trötta när jag bär ljusare färger än svart och andra mörkare färger. Kängorna har jag året om, för att de är sjukt snygga plus att jag kan ha dem på jobbet ifall jag inte skulle komma åt mina jobbskor.

Det låter som en jättedum anledning/ursäkt, jag vet, men känner att jag verkligen vill detta.


Men vill du bara bära svart och byta stil, varför inte kolla i andra butiker på svarta kläder, kanske inte så hårdrock. Tycker du fortsätter, i samma stil du bara handlar kläder i de ställena du nämner...
Citera
2018-12-07, 20:57
  #24
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Men vill du bara bära svart och byta stil, varför inte kolla i andra butiker på svarta kläder, kanske inte så hårdrock. Tycker du fortsätter, i samma stil du bara handlar kläder i de ställena du nämner...


Helt ärligt, hade inte tänkt så långt. Var lite orolig för den biten, men då är det ju löst!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback