Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 10:37
  #37
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Om jag nämner att judarna äger 99% av alla världsbanker lackar min gäri ur. Inte för att jag säger en sanning - men att jag säger ordet Judarna.

Det har på något sätt laminerats fast runt hennes hjärna/förnuft att det är helt fel att uttrycka sig så. Hon säger att det inte är Ok just för att jag är en vit man och inte kan uppleva förtryck.

När jag säger att jag upplevt förtryck bland annat i Cuba säger hon bara 'aww nutti, stackars vita kränkta man'.

Kul!

Det du nyss skrev är så typiskt för dagens kvinnor. Vi vita män kan aldrig uppleva något som är förtryckande, eller kränkande och bli upprörda.

Vi är så satans priviligierade

Fast jag fattar inte hur jag är priviligierad men det är en annan fråga...

Att hon ska förminska din åsikt om förtryck i Kuba har jag upplevt så många gånger speciellt med unga tjejer. Vet inte hur gammal din brud är men min uppfattning är att mognare tjejer har lättare för olika åsikter.
Citera
2018-12-06, 10:38
  #38
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Snarare på att kvinnor inte längre har obegränsat tålamod med självupptagna idioter, som sprider sina befängda idéer, när ingen är intresserad!

Men vi ska naturligtvis ha obegränsat tålamod för deras åsikter

PS: Du har passande namn och avatar för dina åsikter...
Citera
2018-12-06, 10:44
  #39
Medlem
Du gör misstaget att tro att kvinnor är vettiga och rationella varelser. Man ska inte prata med kvinnor om politik. Utom möjligtvis med extra vettiga kvinnor.

Vad du får för reaktion av kvinnor beror inte på vad du säger utan hur du säger det.
Citera
2018-12-06, 10:46
  #40
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kvinnor tänker gärna i grupp. Bara se facebook och alla gilla markeringar.
Oavsett ifall det är tokigt så gillas det ifall en väninna tycker något i någon riktning.
Män funderar mer och rycks inte med i konsensus lika lätt.

Jo det där med konformism är enormt viktigt för många kvinnor. Bland annat så är det ju inte särskilt ovanligt att kvinnor snackat skit om andra kvinnor bara på grund att de "klär sig konstigt"...



Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
Finns det inget mellanting?
Menar mellan, patos och logos.

Nästan alla människor tänker väl med både logos och patos. Att aldrig tänka med patos vore inte bra heller då känslor är bra att ha och använda sig av i vissa lägen. Men när diskussionen blir för känslostyrd och beslut påverkas av det så blir effekten för gruppen, samhället, relation mm inte bra.

Därför känslostyrda människor är så farliga i politiken, se på Fridolin och Annie Lööf tex. Helt omöjligt för dessa att koppla om till ett logik-tänkande.
Citera
2018-12-06, 10:57
  #41
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Du gör misstaget att tro att kvinnor är vettiga och rationella varelser. Man ska inte prata med kvinnor om politik. Utom möjligtvis med extra vettiga kvinnor.

Vad du får för reaktion av kvinnor beror inte på vad du säger utan hur du säger det.

Nja säger du att du tex inte tror på Förintelsen eller att du inte gillar HBTQ-rörelsen så spelar det ingen roll hur du säger det, du är ändå körd. I 90% av fallen.
Citera
2018-12-06, 11:17
  #42
Medlem
Det är inte särskilt tillförlitligt att dra slutsatser från din anekdotiska bevisföring. Sannolikt finns det en hel del bias, exempelvis att man minns fler av de ”avvikande” vilket leder till en felrepresentation. Ytterligare en är bekräftelsebias, där du uppmärksammar det som bekräftar din världsbild. Ett sista exempel är selektionsbias, där ditt urval inte nödvändigtvis är representativt även utan övrigt nämnda bias. Forskning indikerar att kvinnor har högre frekvens av agreeableness, d.v.s hur mycket det anpassar sig till och bryr sig om andras tyckande. Indikerar att dina premisser är off. Dock skiljer det sig mer inom grupperna man och kvinna än mellan, vilket gör att skillnaden mest syns i extremerna. Samtidigt skattar män lite högre på need for cognition, vilket är ett personlighetsdrag som ämnar mäta behov att utforska världen och lösa problem. Det stödjer delvis dina premisser.

Det jag försöker säga är att det är ett komplext problem och bara för att du stör dig på ett beteende så betyder det inte att populationen domineras av det. Frågan bygger alltså på felaktiga premisser. Svaret ”det är evolutionärt” är rätt intetsägande och helt för redutionisiskt som svar på frågan.
Citera
2018-12-06, 11:32
  #43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Snarare på att kvinnor inte längre har obegränsat tålamod med självupptagna idioter, som sprider sina befängda idéer, när ingen är intresserad!

Word. Kvinnor mognar lite fortare dessutom. Jag tror att tjejerna i gymnasiet förstod på någon sorts instinktiv nivå att det var fel att avskaffa demokratin, storma riksdagen och skjuta folk på gatorna, medans några av oss snubbar inte lät oss övertalas förrän vi närmade oss trettio.
Citera
2018-12-06, 12:07
  #44
Medlem
Som med de flesta andra beteendemönster som skiljer sig mellan könen finns det förmodligen en biologisk komponent till detta, som kan förklara fenomenet till viss del.

Kvinnor är av någon anledning mer känsliga för social utfrysning än män. Kanske för att deras överlevnad och förmåga att få överlevande avkomma till i högre grad än mäns bygger på support från den egna gruppen. Väljer man att vara kontroversiell och avvikande, blir straffet hårt.

Därav skulle det kunna vara så att många kvinnors aversion mot både män och kvinnor med avvikande åsikter drivs av en rädsla för att kopplas ihop med det avvikande och i förlängningen själva bli utstötta. Det kan också vara så att en uppvisad aversion mot detta stärker deras egna upplevda ställning i gemenskapen.

Jag tror inte att detta är hela förklaringen, men förmodligen till en signifikant del. Det sägs ju att Hitler var mest populär hos Tysklands kvinnor, vilket skulle styrka trovärdigheten i detta resonemang då fenomenet verkar vara oberoende den ideologiska färgen på konsensus, men om detta stämmer har jag dock ingen källa på.
Citera
2018-12-06, 12:11
  #45
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykstreber
Det är inte särskilt tillförlitligt att dra slutsatser från din anekdotiska bevisföring. Sannolikt finns det en hel del bias, exempelvis att man minns fler av de ”avvikande” vilket leder till en felrepresentation. Ytterligare en är bekräftelsebias, där du uppmärksammar det som bekräftar din världsbild. Ett sista exempel är selektionsbias, där ditt urval inte nödvändigtvis är representativt även utan övrigt nämnda bias. Forskning indikerar att kvinnor har högre frekvens av agreeableness, d.v.s hur mycket det anpassar sig till och bryr sig om andras tyckande. Indikerar att dina premisser är off. Dock skiljer det sig mer inom grupperna man och kvinna än mellan, vilket gör att skillnaden mest syns i extremerna. Samtidigt skattar män lite högre på need for cognition, vilket är ett personlighetsdrag som ämnar mäta behov att utforska världen och lösa problem. Det stödjer delvis dina premisser.

Det jag försöker säga är att det är ett komplext problem och bara för att du stör dig på ett beteende så betyder det inte att populationen domineras av det. Frågan bygger alltså på felaktiga premisser. Svaret ”det är evolutionärt” är rätt intetsägande och helt för redutionisiskt som svar på frågan.

Bra skrivet. Själv tycker jag att skillnaden mellan könen i agreeableness är så stor att man börjar märka den i vardagslivet.
Citera
2018-12-06, 12:28
  #46
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Kvinnors förmåga att jämka, förhandla och bibehålla sammanhållningen i en grupp ska inte förringas eller ses ner på. Kvinnor är bra på det, och det är något som behövs. Rent evolutionärt är det något otroligt viktigt dessutom, när man ska ta hand om barn och ta hand om livets nödtorft.
Att män kan uppleva att kvinnor "har svårt" för avvikande åsikter, så är det mer för att kvinnor önskar att dessa åsikter tonas ner så att inte en massa konflikter uppstår.

Män har rent evolutionärt behövt ta risker, utforska och vakta gränserna mot andra grupper/stammar. Då behöver man vara kompromisslös. Som man är det ganska lätt att tycka att man är mer rättfärdig, rättfram och ärlig. Men det är egentligen bara ett annat sätt att säga att man är kanonmat. :P

När det kommer till politik så är det ganska lätt att se att kvinnor väljer ideologier som innefattar hög grad av omhändertagande, inkluderande, pragmatism och allmän gränslöshet. Män väljer i högre grad ideologier med starka principer, tydliga gränser och som sätter stor tilltro till individens förmåga att klara sig själv.
Ja precis. Därför hör kvinnan hemma i hemmet med barnen och disken. Ute i arbetsplatsen gör de mer skada än nytta relativt till vad de kan göra i hemmet och för barnens uppfostran.
Citera
2018-12-06, 12:55
  #47
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Ja precis. Därför hör kvinnan hemma i hemmet med barnen och disken. Ute i arbetsplatsen gör de mer skada än nytta relativt till vad de kan göra i hemmet och för barnens uppfostran.

Man kan lika gärna tolka det som att mannen hör hemma vid frontlinjen. Män är i stort sett odugliga för alla yrken utom frontsoldat, uppfinnare och upptäcktsresande (om man reser på egen hand - män funkar inte i grupp).
Citera
2018-12-06, 12:57
  #48
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Ja precis. Därför hör kvinnan hemma i hemmet med barnen och disken. Ute i arbetsplatsen gör de mer skada än nytta relativt till vad de kan göra i hemmet och för barnens uppfostran.
Jag hoppas att du skojar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback