• 41 785 online
  • 1 202 658 medlemmar
  • 62 233 841 inlägg
2018-12-04, 21:53
Medlem
oshin.cantwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag hänger inte med alls. Hur skulle medborgarlön påverka könsbalansen?

Det handlar ju om politisk vilja, men man skulle ju kunna dra in medborgarlönen för kvinnor som föder mer än en son. Ett annat altrnativ skulle kunna vara indragen medborgarlön för lågstatusmän som skaffar söner. Att det kinesiska kommunistpartiet prioriterar en social ranking baserad på "gott uppförande" tycker jag säger något om dessa människor. Grattis kineser! Ni sitter på en tickande social bomb och prioriterar att bekämpa gång mot röd gubbe, nedskräpning och högljuddhet på tågstationer! https://www.vice.com/en_asia/article...onesian-brides
Citera
2018-12-06, 08:33
Medlem
Flashyflash72s avatar
Citat:
... om du är en god medborgare och trogen kommunistpartiet så får du högre medborgarlön och om inte får du lägre. Är du inte önskvärd så ta de bort medborgarlönen helt och hållet. På sätt håller man dissidenter på mattan.
Faktum är att de allra flesta människorna idag är irrelevanta. Värre kommer det bli. Dock förutsätter jag att vår regeringen, när tiden är mogen för basinkomst, inte bedriver indirekta mord som i Kina genom att ta ifrån medborgaren de nödgade livsbetingelserna.

Citat:
Detta innebär att avancera i samhället kommer inte längre vara baserat på hur mycket man jobbar eller lyckas sälja utan vad andra tycker du är värd.
Ja, precis, och jag tycker denna utveckling kan ses som en prekursor till Whuffies.

Citat:
Whuffie has replaced money, providing an esteem- and admiration-rewarding motivation for people to do useful and creative things. A person's Whuffie is a general measurement of his or her overall reputation and is gained (or lost) according to a person's favorable (or unfavorable) actions. Public opinion determines which actions are favorable or unfavorable.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whuffie

Citat:
De som påstår att inget land har råd med medborgarlön tänker nog inte på att pengar idag har inget värde, de är inte kopplade till någon som finns, inte ens luft. I stort sett kan globalisterna hitta på hur mycket "pengar" folk ska ha vilket kommer antagligen enbart vara tillräckligt till lite hyra och junk food. Man är helt enkelt en slav.
Nu finns det ju trots allt lite ljus i tunneln, och då tänker jag framförallt på vad olika medborgarinitiativ i kombination med nya teknologier kan åstådkomma. Hursomhelst, det faktum att basinkomst bara skulle vara ännu ett sätt för makten att utöva kontroll på håller jag med om. Det är bara själva uppfattningen av frihet som kommer skilja sig i framtiden.
Citera