Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 10:48
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammeljohan
Har du tänkt på att du lämnar Schengenområdet när du korsar gränsen in i Ryssland? En cykeltur genom Kaliningradområdet? Funderar på vilken typ av visa du måste ha.

Vi har tänkt ha helt vanliga turistvisa och i förväg bokade övernattningar. För ett antal år sedan gjorde vi en liknande tur på cykel och övernattade enbart i Kaliningrad. Vi ångrade då att vi inte kunde se mer. I Kaliningrad och under cyklingen från polska gränsen - Kaliningrad - näset - Litauen var det då jättetrevligt.

I och med att vi planerar att ta oss in från Polen ganska långt österut som kommer vi se ganska mycket av den riktiga landsbygden och undvika huvudvägen eftersom vi cyklar. Jag eftersöker tips om trevliga orter/omräden att besöka i områdena öster om staden Kaliningrad.

En fråga till: Vet någon om det finns stängda större områden öster om Kaliningrad där det behövs specialtillstånd?
__________________
Senast redigerad av hannes.muller 2018-11-06 kl. 10:51.
Citera
2018-12-05, 22:13
  #38
Medlem
Har bestämt mig att besöka Kaliningrad i februari, redan bokat 5 nätter, och ska ansöka om visum om ett par veckor. Ska bli intressant att besöka något som ligger så pass nära, men ändå känns så långt ifrån. Någon som vet vad som finns att göra där? Sevärdheter, framförallt av dess preussiska/tyska historia från tiden då det hette Königsberg? Området är stort som ett mindre europeiskt land (jämför: Cypern, Slovenien) och det ska tydligen finnas bra bussförbindelser från Kaliningrads stad till andra orter i exklaven, vissa orter får man tydligen dock inte besöka som utlänning utan särskilt tillstånd från FSB.

Åker den billiga vägen dit, flyg 100 kr till Kaunas med Ryanair, och sedan buss till Klaipeda (övernattar först där 3 nätter) och därifrån buss cirka 120 kr till Kaliningrad, flyger hem från Gdansk. Väl i Polen kommer jag spendera ett par dagar i Olsztyn (f.d Allenstein). Flyg direkt till Ryssland är tyvärr nästan alltid riktigt dyra från svenska och danska flygplatser.

Hur är det med visum? Lätt att få det beviljat och hur lång tid? Eller många avslag? Har tagit visumfoto hos fotograf och har även en inbjudan från rysk resebyrå och reseförsäkring, vilket krävs för visum.
__________________
Senast redigerad av vaultkeeper 2018-12-05 kl. 22:16.
Citera
2018-12-05, 23:05
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
Har bestämt mig att besöka Kaliningrad i februari, redan bokat 5 nätter, och ska ansöka om visum om ett par veckor. Ska bli intressant att besöka något som ligger så pass nära, men ändå känns så långt ifrån. Någon som vet vad som finns att göra där? Sevärdheter, framförallt av dess preussiska/tyska historia från tiden då det hette Königsberg? Området är stort som ett mindre europeiskt land (jämför: Cypern, Slovenien) och det ska tydligen finnas bra bussförbindelser från Kaliningrads stad till andra orter i exklaven, vissa orter får man tydligen dock inte besöka som utlänning utan särskilt tillstånd från FSB.

Åker den billiga vägen dit, flyg 100 kr till Kaunas med Ryanair, och sedan buss till Klaipeda (övernattar först där 3 nätter) och därifrån buss cirka 120 kr till Kaliningrad, flyger hem från Gdansk. Väl i Polen kommer jag spendera ett par dagar i Olsztyn (f.d Allenstein). Flyg direkt till Ryssland är tyvärr nästan alltid riktigt dyra från svenska och danska flygplatser.

Hur är det med visum? Lätt att få det beviljat och hur lång tid? Eller många avslag? Har tagit visumfoto hos fotograf och har även en inbjudan från rysk resebyrå och reseförsäkring, vilket krävs för visum.

Jag har tyvärr ingen info att ge dig, men tycker det du skrev var klart intressant. Kostar flyget från Arlanda(?) till Kaunas bara 100 kr? Det låter ju jättebra. Hur ordnade du inbjudan från den ryska resebyrån? Känner du någon personligen där, eller?
Citera
2018-12-05, 23:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag har tyvärr ingen info att ge dig, men tycker det du skrev var klart intressant. Kostar flyget från Arlanda(?) till Kaunas bara 100 kr? Det låter ju jättebra. Hur ordnade du inbjudan från den ryska resebyrån? Känner du någon personligen där, eller?
Inbjudan kan man få antingen från en bekant i Ryssland, eller köpa från en rysk resebyrå. Jag köpte en inbjudan från Visatoruss för 10 euro, fick den några minuter senare på ett mail som jag skrev ut, som innehöll resebyråns signatur och stämpel, och nej, inbjudan till visumansökan behöver inte vara i original, det räcker med utskrift. Jag känner ingen personligen i Ryssland.

https://visatoruss.com/

Flyget jag bokade var från Köpenhamn, då jag bor i södra Sverige (typ alla här nere åker från Köpenhamn). Det kostade 100 kronor enkel biljett. Vet inte ens om Ryanair flyger till Kaunas från Arlanda, men från Köpenhamn gör dom det i alla fall. Andra "närliggande" flygplatser är Vilnius, Palanga och Gdansk.
Citera
2018-12-06, 16:57
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
Inbjudan kan man få antingen från en bekant i Ryssland, eller köpa från en rysk resebyrå. Jag köpte en inbjudan från Visatoruss för 10 euro, fick den några minuter senare på ett mail som jag skrev ut, som innehöll resebyråns signatur och stämpel, och nej, inbjudan till visumansökan behöver inte vara i original, det räcker med utskrift. Jag känner ingen personligen i Ryssland.

https://visatoruss.com/

Flyget jag bokade var från Köpenhamn, då jag bor i södra Sverige (typ alla här nere åker från Köpenhamn). Det kostade 100 kronor enkel biljett. Vet inte ens om Ryanair flyger till Kaunas från Arlanda, men från Köpenhamn gör dom det i alla fall. Andra "närliggande" flygplatser är Vilnius, Palanga och Gdansk.

Tack för givande information!
Citera
2018-12-18, 21:43
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Är det någon som varit runt i Kaliningradområdet på landsbygden inne i området österut och har några städer eller trakter att rekommendera?

Vi funderar på att göra en cykeltur från Gdansk i Polen, sedan österut i den polska landsbygden för att sedan korsa gränsen till Kaliningradområdet en bra bit från kusten, sedan cykla genom området och stanna på ett par ställen innan Kaliningrad, för att sedan även stanna, sedan cykla ut mot kusten, stanna där och sedan ta vägen utmed näset mot Litauen.

Är det någon som varit i Kaliningradområdets inland?

Alltså frågar inte efter bra party utan trevliga platser/trakter att besöka för en barnfamilj.


Skrattar!

Då är jag alltså inte ensam om att vilja cykla längs kusten från Gdansk upp till "Koenig" och sedan via inlandet - gamla Ostpreussen - tillbaka.
Efter att ha cyklat både till Berlin och Prag på fina cykelvägar lockar nu det som ligger mera österut..

Dock, man har ju sett hur det körs idag på vanliga polska landsvägar och detta skrämmer!
Citera
2018-12-19, 07:05
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilligaGronsaker
Skrattar!

Då är jag alltså inte ensam om att vilja cykla längs kusten från Gdansk upp till "Koenig" och sedan via inlandet - gamla Ostpreussen - tillbaka.
Efter att ha cyklat både till Berlin och Prag på fina cykelvägar lockar nu det som ligger mera österut..

Dock, man har ju sett hur det körs idag på vanliga polska landsvägar och detta skrämmer!

Förut i Polen hade de en vana att sätta upp kors efter varje dödsolycka och det blev lite kusligt när man passerade avskavda alleträd titt och tätt på tungt trafikerade vägar. De verkar inte göra det så ofta längre eller så händer det lite mindre olyckor.

Från Gdansk närmaste vägen till ryska gränsen är det ganska glesbefolkade områden men mycket turism så det beror lite på när man cyklar.

Att cykla in i Kaliningradområdet kräver förberedelser, bokat boende eller inbjudan och sedan visum, men det funkar med tidigt förberedande.

Vi har cyklat i Kaliningradområdet för några år sedan och nu vill vi göra om det och se mer. Det är därför vi frågar om inlandet. Vi skall snart kolla om det finns områden i inlandet som det behövs särskilt tillstånd att besöka för det tänker vi inte krångla med. Staden ute på udden där flottbasen ligger behövs sådant tillstånd till så har vi skippat.
Citera
2019-01-09, 20:18
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
Flyg direkt till Ryssland är tyvärr nästan alltid riktigt dyra från svenska och danska flygplatser.
Vet inte riktigt vad du klassar som "dyrt" men jag hittar enkelbiljetter till Kaliningrad för ca tusenlappen från både Köpenhamn och Stockholm. Diverse alternativ med LOT, Air Baltic, Aeroflot, Wizz, Ryanair, Belavia och Norwegian.

https://www.flygresor.se
Citera
2019-01-09, 20:23
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
Hur är det med visum? Lätt att få det beviljat och hur lång tid? Eller många avslag?
Det handlar bara om att ha alla papper i ordning och allt rätt ifyllt. Har du det så får du inte avslag.
Citera
2019-01-16, 01:29
  #46
Medlem
Fick mitt visum häromdan på posten med REK-brev, det var färdigt precis den dagen det var utlovat. Nu passade det att åka till Litauen först eftersom jag skulle till Litauen, också.
Citera
2019-01-21, 11:57
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
Fick mitt visum häromdan på posten med REK-brev, det var färdigt precis den dagen det var utlovat. Nu passade det att åka till Litauen först eftersom jag skulle till Litauen, också.

Hoppas du ger tips här när du är tillbaka och berättar lite om dina upplevelser. Går bussen från Klaipeda över Kurska-näset eller inlandet till Kaliningrad?

Eftersom det varit så mycket bombningar och hårda strider under andra världskriget verkar det mest vara spillror från den tyska tiden som finns kvar. Under sovjettiden var man väl inte direkt pietesfull mot byggnadsminnen men å andra sidan finns en hel del kvar i orört skick.

Detta område var väl det första område sovjeterna intog som var bebott av tyskar huvudsakligen och kriget var nog mycket grymt mot civilbefolkningen där. Man satte avsiktligt skräck i tyskarna.

Vi har varit i Kaliningrad för sex år sedan och den tyska högkvartersbunkern vill jag verkligen rekommendera. Allt ovan jord var bortsopat av kriget och ersatt med sovjetiska hyreshus som i sin tur var på "ålderns höst". Själva bunkern långt under jord gav verkligen undergångskänslor och det kändes lite som tiden stått still.

Kaliningrad i februari låter som en plats där sibirisk kyla kan driva in. Utan riktigt varma vindskyddande kläder kan det kanske bli jobbigt att flanera?

En sevärdhet vi besökte var Kaliningrads zoo och då förvånadsväckande även för den historiskt intresserade. Parken och anläggningarna var huvudskligen från den tyska tiden och man förstod verkligen vilken stor och betydande stad Königsberg varit. Sedan hade den dekorerats något under sovjettiden. Om de inte renoverat nu så vill jag rekommendera det och det fanns en get med kul utseende där då. Vet inte nu men får se i sommar.

Finns ett fort från artonhundratalet lite utanför stadskärnan som jag tycker verkar spännande men jag är där med fru och nu tonårsdotter...

Baltisk (flottbasen) verkar vara en fin stad men den kräver tillstånd från polisen men kanske om du ordnar den första dan? På andra sidan sundet från Baltisk ligger stora tyska hangarer kvar och där finns visst en färja och området verkar nu avmilitäriserat.
Citera
2019-01-22, 03:19
  #48
Medlem
Bussen går över Kuriska näset.

Ändrat lite på resplanen. Hittade färja riktigt billigt från Karlshamn till Klaipeda direkt, över natten, så det blir borde färja dit och färja hem. Och så slipper man ta tåget till Kastrup (bor nära Karlshamn). Det blir 3 nätter i Klaipeda, 5 i Kaliningrad och så 1 i Klaipeda igen, innan jag tar färjan hem.

Någon som har en aning varför man aldrig restaurerade Kaliningrads/Königsbergs gamla stad, såsom man gjorde i andra f.d tyska städer sönderbombade under andra världskriget som hamnade under kommunistiska sovjetiska satellitstater, såsom Wroclaw (Breslau), Stettin, Gdansk (Danzig) och Dresden? Ifall man besöker de städerna så känns det väldigt autentiskt och tyskt i arkitekturen i de gamla stadsdelarna, trots att nästan allt bara är återuppbyggt.

Även Klaipeda (f.d Memel) har en altstadt som påminner om vad det en gång varit.
__________________
Senast redigerad av vaultkeeper 2019-01-22 kl. 03:36.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1639530

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback