Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-12-05, 22:56
  #61
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om "entanglement" visar sig fungera över ljusårs avstånd så har vi en möjlighet att kommunicera snabbare än ljuset.. Men .. en del hävdar att även "entaglement" binds av ljusets hastighet.

Men visst vore det läckert om det inte var bundet av makrofysiken..

Kanske inte...
https://physics.stackexchange.com/qu...-by-using-a-ri

Snabbare än ljuset...
Jag tycker att Cherenkovstrålning är häftigt! Bara vetskapen om att det orsakas av elektroner som färdas snabbare än ljuset! I mediat, förvisso, men ändå...

https://en.wikipedia.org/wiki/Pavel_Cherenkov

https://en.wikipedia.org/wiki/Cherenkov_radiation

Citera
2018-12-05, 23:04
  #62
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kanske inte...
https://physics.stackexchange.com/qu...-by-using-a-ri

Snabbare än ljuset...
Jag tycker att Cherenkovstrålning är häftigt! Bara vetskapen om att det orsakas av elektroner som färdas snabbare än ljuset! I mediat, förvisso, men ändå...

https://en.wikipedia.org/wiki/Pavel_Cherenkov

https://en.wikipedia.org/wiki/Cherenkov_radiation


Jag är helt övertygad om att vi en gång kommer att hitta någon form av energi som är snabbare än ljuset.. Vi letar inte ens efter det.. om det fanns någon form av strålning eller energi som var snabbare än ljuset vid big bang så vore denna strålning oerhört längre bort än vad vi kan uppfatta i dagens läge.. Våra teleskop är beroende av ljuset inte den strålning som ev lösgjordes vid big bang..

Kanske denna strålning är den förlorade energin som saknas i universum.. den är ljusår före ljuset..
Citera
2018-12-05, 23:13
  #63
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jag är helt övertygad om att vi en gång kommer att hitta någon form av energi som är snabbare än ljuset.. Vi letar inte ens efter det.. om det fanns någon form av strålning eller energi som var snabbare än ljuset vid big bang så vore denna strålning oerhört längre bort än vad vi kan uppfatta i dagens läge.. Våra teleskop är beroende av ljuset inte den strålning som ev lösgjordes vid big bang..

Kanske denna strålning är den förlorade energin som saknas i universum.. den är ljusår före ljuset..

Visst letas det!
För ungefär sex år sedan var det några som trodde att dom "sprängt ljusvallen". Men dom hade fel...

https://www.sciencemag.org/news/2012...ight-neutrinos

Det slår hål på en del av dom genialiteter som Einstein kom med om c inte är en absolut gräns.

Jag försöker inte säga att det inte finns något som vi inte känner till, för det gör det självklart!

Vår kunskap är ju begränsande i så motto att vi inte vet något om all den kunskap som vi inte har.

Citera
2018-12-06, 12:09
  #64
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visst letas det!
För ungefär sex år sedan var det några som trodde att dom "sprängt ljusvallen". Men dom hade fel...

https://www.sciencemag.org/news/2012...ight-neutrinos

Det slår hål på en del av dom genialiteter som Einstein kom med om c inte är en absolut gräns.

Jag försöker inte säga att det inte finns något som vi inte känner till, för det gör det självklart!

Vår kunskap är ju begränsande i så motto att vi inte vet något om all den kunskap som vi inte har.

Det hade inte alls "slagit hål på Einsteins genialiteter."
För det var ljusets hastighet som var utgångspunkten, och den är vad den är.

Det finns naturligtvis inget som säger att just ljuset ska vara det snabbaste som finns. Det bara var det för Einstein.

Dvs man måste utgå från Kända storheten, bekräftade sådana, när man ska bygga teori.
Dessa kända storheter är beroende på den aktuella samtidens kunskapsnivå.
Och den måste inte alltid se likadan ut.

Det betyder inte att teorin, -erna, måste bli felaktiga, om något nytt upptäcks.
Ett exempel är ju den celesta mekaniken. Och det är teori som fortfarande står sig idag.
Det går fortfarande lika bra att förutsäga planeternas rörelser med hjälp av den modellen.
Men de visste inget om ljusets hastighet då.
Det är bara en Annan storhet.



Jag är helt, hundraprocentigt, övertygad om att framtiden kommer att föra med sig precis så snabb kommunikation som den dåtida mänskligheten kommer att vara i behov av.
Vi kommer Aldrig att kunna lämna Solsystemet utan att den tekniska utvecklingen kommer att följa med oss - vilket inkluderar "tillräckligt" snabba kommunikationshastigheter.
Citera
2018-12-06, 13:16
  #65
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Ett inlägg i linje med övriga tråden....flum flum flum....

Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Haha, att kommunicera med olika multiuniversum om dom ens skulle existera är väl inte ens möjligt över huvud taget? Inte ens på ett teoretiskt eller hypotetiskt plan med dom fysiska lagar vi känner till?

Håller med dig: flum flum flum....
Nej! Det är inget flum, eller kanske man ses som lite flummig när man diskuterar universum o multiversum. Det övergår lätt i flum...

Men det kanske finns någon hittills okänd partikelstrålning som når över dimensionsgränserna? Till skillnad från t.ex. radiovågor? Som skulle kunna gå att kommunicera med...
Citera
2018-12-06, 14:05
  #66
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om "entanglement" visar sig fungera över ljusårs avstånd så har vi en möjlighet att kommunicera snabbare än ljuset.. Men .. en del hävdar att även "entaglement" binds av ljusets hastighet.

Men visst vore det läckert om det inte var bundet av makrofysiken..


Citat:
It’s also led to a flurry of articles claiming that quantum entanglement allows particles to communicate faster than light. Several science bloggers have noted why this is wrong, but it’s worth emphasizing again. Quantum entanglement does not allow faster than light communication.


https://briankoberlein.com/2016/08/2...-slower-light/

"En del hävdar"....?

Du kan lika gärna joina "earth is flat" om du tror det går använda entanglement som en telegraf.

Flum och oseriöst.
__________________
Senast redigerad av SvetsarnFromHell 2018-12-06 kl. 14:09.
Citera
2018-12-06, 15:58
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det hade inte alls "slagit hål på Einsteins genialiteter."
För det var ljusets hastighet som var utgångspunkten, och den är vad den är.

Det finns naturligtvis inget som säger att just ljuset ska vara det snabbaste som finns. Det bara var det för Einstein.

Det betyder inte att teorin, -erna, måste bli felaktiga, om något nytt upptäcks.
Ett exempel är ju den celesta mekaniken. Och det är teori som fortfarande står sig idag.
Det går fortfarande lika bra att förutsäga planeternas rörelser med hjälp av den modellen.
Men de visste inget om ljusets hastighet då.
Det är bara en Annan storhet.
Njae, det här stämmer väl inte riktigt. Även om det kallas "ljusets hastighet" så är det definierat egentligen som hastigheten som masslösa partiklar (och förändringar i fältet partikeln är kopplad till) har i ett vakuum, vilket är en västentlig skillnad eftersom vi inte får glömma bort exvis gluoner och den icke-helt-bekräftad-men-ganska-bekräftad hypotetiska partikeln graviton, och mer än så, neutriner är inte en sådan.

Hade det visat sig att en partikel med massa (som en neutrino) hade kunnat överstiga c, så hade det haft oerhörda konsekvenser inte bara för relativitetsteorin men även för alla ekvationer överallt som använder c. En del hade säkert kunnat räddas, men i praktiken hade dessa fått göras om från grunden och upp. Nu var det som tur var bara ett mätfel, men så kan det gå ibland.

Angående TS: Jag har själv tidigare funderat på hur kommunikation kan tänkas skötas i exempelvis då ett galaktiskt imperium, om man får skilja på två scenarion, huruvida överljushastighet har uppnåtts i detta scenario, eller inte.

Är det så att vi ger oss friheten att fantisera ihop överljusskepp så är det rimligaste att skeppen fungerar som hubbar, eller kopplat till något vi ser hela tiden, wifi-hotspots. När ett skepp lämnar en planet och räckvidden för planet-internet så cachas det till skeppet som färdas till sin destination, och sedan uppdaterar det lokala internet. Med hundratals skepp som ständigt färdas mellan populationscentra så skulle det lokala internet hela tiden uppdateras med nyheter utifrån.

I det troligare scenariot, att överljushastigheter inte går att uppnå, så är det mer sannolikt att man skulle placera utposter eller satelliter strategiskt mellan planeterna som överför information genom laser eller liknande.

Oavsett så ser jag inte hur det skulle vara praktiskt möjligt att ha internet som du är van vid idag över någon större skala, än mindre över hela universum.
__________________
Senast redigerad av PuffaRoll 2018-12-06 kl. 16:31.
Citera
2018-12-06, 19:28
  #68
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Om någon menar att överljushastigheter är möjliga så presentera något substansiellt.

Det är så jäkla tråkigt att lyssna på någon finnig 15-årig som mumlar om "i framtiden är allt möjligt" eller "någon kommer nog på hur man ska göra" och liknande jäkla flum om drömmarnas värld.
Citera
2018-12-06, 19:42
  #69
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Vi har redan internet över hela solsystemet. Allt beror på hur snabb hastighet vi kan acceptera. Voyager 1 är fortfarande aktivt, men segt.
Citera
2018-12-06, 19:51
  #70
Medlem
Newkies avatar
Tittar man på vad som kanske händer inom vår tidshorisont är det Månen samt Mars som kan bli aktuellt. Här blir internet knappast något problem. Jag tror till och med Matt Desch som är chef för Iridium har kommenterat frågan om kommunikationssatelliter runt Mars. Svaret var något i stil med "Så fort det finns kunder"..

Vad gäller interstellärt ser det knappast just ut. Redan 2008 kom man under Joint Propulsion Conference fram till att, även med mest teoretiska av kraftkällor skulle det ta decenium att nå bara till Alpha centauri. Och att det är osannolikt att människor någonsin lämnar solsystemet.

Å andra sidan har man ganska nyligen lagt fram en ny teori om Mörk materia och mörk energi.

https://archaeologynewsnetwork.blogs...LMIXX5IR6g0.97

Det jag fastnar på där är "negativ massa". Något jag har för mig är den Exotiska materian som krävs i en alcubierre drive. Så jag antar att man aldrig ska säga aldrig. Tekniken gör ju hopp ibland. Men internet eller bara normal kommunikation med någon som är över 4 ljusår bort är nog ganska meningslös.
Citera
2018-12-07, 11:38
  #71
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag är helt, hundraprocentigt, övertygad om att framtiden kommer att föra med sig precis så snabb kommunikation som den dåtida mänskligheten kommer att vara i behov av.
Vi kommer Aldrig att kunna lämna Solsystemet utan att den tekniska utvecklingen kommer att följa med oss - vilket inkluderar "tillräckligt" snabba kommunikationshastigheter.


Du är ju även 100% säker på att utomjordningar är mitt ibland oss och ändå har vi inte hört ett pip från dem.
Antingen betyder begränsningen i kommunikationshastighet när det gäller frågan om att kommunicera med ET inget, eller också betyder din 100-procentiga säkerhet inget.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback