Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 22:39
  #25
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Tycker du har helt rätt om du byter ut det snobbigare mot ”mer välbeställda”.

Nu handlade TS om "snobbiga" aka "tror sig vara bättre". Sen kan man diskutera om huruvida den som köpte en våning på Östermalm 1973 vanligtvis är mer välbeställd än den reklamare som köpte sin tvåa på söder 2016.
Citera
2018-12-05, 22:40
  #26
Medlem
Nej, Vasastan är värre än både Söder och Östermalm. Där hittar du många som anser att de bor Creme De La Creme.
Citera
2018-12-05, 22:42
  #27
Medlem
NeutronStars avatar
Som Söderbo kan jag säga att 99% här har en totalt osnobbig attityd, skriver under på allas lika värde och har en fördomsfri och humanistisk grundsyn. Vi föraktar inga människor som många efterblivna SD:are och WT-lantisar gör. Jag tror många icke-söderbor kanske inte hänger med i den höga intellektuella nivån bland medvetna personer i kreativa yrken. Typ alla jag känner jobbar inom media, reklam eller konstnärliga yrken. Den inskränkta medelsvenson ser ofta ofta proggressiva självklarheter som feminism, klimatmedvetenhet, mångkultur, könsnormskritik som ett hot och uppfattar oss som snobbar.

De RIKTIGA snobbarna bor på Östermalm. Bara en massa brats, silikonpumpade kolaluder och stockkonservativa kapitalister som bor där. Samma med Danderyd, Lidingö och andra moderatghetton.

Jag föraktar heller inte folk från småstäder som Göteborg (och mindre) även om man kan garva lite om hur bortkomna de är om nya trender och livsstilar. Har några kusiner i Linköping som knappt vet skillnaden mellan espresso macchiato och latte macchiato.

Vad gäller lantisar har jag knappt varit där såna bor, brukar dra för gardinen om man åker buss eller tåg där. De låter ofta löjliga och är svåra att förstå när de pratar med sina dialekter. Antar att det mest bönder, arbetslösa f.d. bruksarbetare och ambitionslösa SD:are som blivit kvar där. Lite loserstämpel.

Jag kan inte uttala mig om norrlänningar ovanför Uppsala, finns ju bara skog och småbyar där. De största "städerna" där har ju typ några tusen invånare (även om Umeå har döpt om sin folkhögskola till "Universitet"). Har bara vairt i Åre i Norrland och där fanns ganska många normala människor som kunde rikssvenska/stockholmska.

Invandrare ser jag som jämlikar även om jag aldrig direkt varit i några invandrarförorter. Jag har haft polacker som städare och som byggde in min köksö, brukar även köpa falafel av en arab och laga mina skor hos en grek. Jag försöker prata med dem som till normala medmänniskor och anstränga mig att tala långsamt så de förstår.

På Kungsholmen och i Vasastan vet jag att det finns en hel del bra personer med normala värderingar. Så det här skitsnacket från en massa avundsjuka losers ger jag inte mycket för. De är nog mest sura för att de inte har råd med en BR på Söder.
__________________
Senast redigerad av NeutronStar 2018-12-05 kl. 22:45.
Citera
2018-12-05, 22:52
  #28
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Har aldrig hört om att något sådant skulle hänt, sen beror det väl på vad man talar om för typ av glesbygd. Litet jordbrukssamhälle några mil utanför närmsta storstad eller en redig glesbygd i Norrbotten där det är det enda livet man känner till? För jag kan då tala om för dig att norr om Lycksele är det inte en jävel som vill flytta till Stockholm, Göteborg eller Malmö. I alla fall inte i småbyarna.

Talar vi om riktiga (snö)skotrar här? Eller om mopeder? Riktiga skotrar är grejer det, skoter mopeder är bögpulkor och inget att ha. Hemkört heter bulik och är alltid trevligt. Har aldrig haft problem med arbetsbrist.

Det finns de som bor i Stockholm, de som drömmer om det och de som ljuger. Lite måste jag ändå hålla med dig, man kan inte vara i Stockholm hela tiden. Vi bor i skogen men har en liten trea i stan att övernatta i när andan faller på.
Citera
2018-12-05, 23:00
  #29
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Söder är Sveriges största rövhål.
Mer beta hanar på samma ställe får man fan leta efter
Citera
2018-12-05, 23:09
  #30
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Bara jag som tycker att Söder är stroppigare än Östermalm? Tycker folk på Söder har en nedlåtande attityd och ser sig som finare i kanten.

Är benägen att hålla med. Östermalmsmänniskor motsvarar inte sitt snobbiga rykte utan är för det mesta riktigt trevliga, till skillnad från alla uppblåsta, uppnästa feministfittor och hipster-cucks på Söder. Vänstermänniskor är verkligen vidriga. Sina snorungar låter de löpa amok överallt också.
Citera
2018-12-05, 23:46
  #31
Medlem
En jävligt grov förenkling: På Söder hittar du en del snobberi från vänster, inte minst kulturmänniskor av olika slag som kan vara väldigt pretentiösa och prestigefyllda. På Östermalm och även Vasastan finns mer av snobberi från höger. Översittartendenser, nonchalans, klassförakt osv. Överlag är dock stockholmare, och då menar jag människor uppväxta i Stockholm, inte särskilt snobbiga alls. Tillhör tvärtom de mer sympatiska i Sverige.
Citera
2018-12-05, 23:51
  #32
Medlem
80231s avatar
Söder är inte stroppigare/snobbigare är Östermalm, utan endast mer skitnödigt.
Citera
2018-12-06, 00:12
  #33
Medlem
mikkelbergs avatar
Östermalm is the real deal.

Inge illa illa om Söder, men lol, nej tyvärr.
Citera
2018-12-06, 00:19
  #34
Medlem
JustZlatans avatar
Östermalm är den brattrikaste stadsdelen innanför Stockholms illaluktande tullar. Men de värsta brattarna bor i Djursholm. På Söder finns inte många brattar eller snobbar. Snarare kulturmänniskor som gillar att klä sig lite mer stiligt och det kan uppfattas som snobbigt. Östermalm vinner helt klart snobbligan.
Citera
2018-12-06, 00:39
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Bara jag som tycker att Söder är stroppigare än Östermalm? Tycker folk på Söder har en nedlåtande attityd och ser sig som finare i kanten.

Det tycker jag verkligen inte. Men mycket slödder på söder, smuts.
Citera
2018-12-06, 01:13
  #36
Medlem
Nepposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefanotto
Södermalm är ett kriminellt ghetto, numera en risig no go zon dit allt patrask från Mellanöstern hittat, alkoholister, och knarkare. Södermalm är som Bagarmossen, riktigt skit. Skulle verklyha skottsäkerväst om skulle besöka Ghetto Södermalm

Var pladdrar du om?
Vilka ställen besöker ni egentligen på söder? Har bott här i 10+år och har aldrig använt skottsäker väst..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback