Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 16:42
  #397
Medlem
[complex]s avatar
Hur river man upp detta? Ska man skriva till EU? Hur kan dom tro att dom har denna auktoritet över människor ens??? Ska man gå ur EU, kanske? Piratpartiet behövs.. Ska folk gå och lägga gödsel framför deras byggnader och liknande kanske.. Jag vet inte hur man river upp sånt här mer än att protestera lite, men vet inte dom bästa fredliga sätten att protestera på helt enkelt. Gäller att övertala ett gäng politiker bara.
Citera
2018-12-05, 12:32
  #398
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Hur river man upp detta? Ska man skriva till EU? Hur kan dom tro att dom har denna auktoritet över människor ens??? Ska man gå ur EU, kanske? Piratpartiet behövs.. Ska folk gå och lägga gödsel framför deras byggnader och liknande kanske.. Jag vet inte hur man river upp sånt här mer än att protestera lite, men vet inte dom bästa fredliga sätten att protestera på helt enkelt. Gäller att övertala ett gäng politiker bara.

Ja, EU har antagit en helt annan roll än vad det egentligen var ämnat att uppfylla från första början. För övrigt så krävs det en total politisk reform i hur saker klubbas igenom både nationellt och internationellt. När en politiker röstar emot vad en majoritet av folket tycker så har politikern brutit mot sin yrkesroll.

Att politiker går ut och röstar i IT-relaterade frågor är ungefär lika korkat som om jag som nätverksadministratör skulle gå ut och bestämma om hur cancerforskningen bedrivs trotts att min insyn är extremt limiterad och frågan är komplicerad utifrån perspektivet av en oinitierad.

Det enda som är värre för min del är att dessa dinosaurier har den ekonomiska ersättningen dom faktiskt har trotts att deras kunskap är lika med noll. Det måste komma till aktiv/direkt demokrati innan vi blir förgjorda av signal politik och lobbyism.
Citera
2018-12-06, 17:45
  #399
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ja, EU har antagit en helt annan roll än vad det egentligen var ämnat att uppfylla från första början. För övrigt så krävs det en total politisk reform i hur saker klubbas igenom både nationellt och internationellt. När en politiker röstar emot vad en majoritet av folket tycker så har politikern brutit mot sin yrkesroll.

Att politiker går ut och röstar i IT-relaterade frågor är ungefär lika korkat som om jag som nätverksadministratör skulle gå ut och bestämma om hur cancerforskningen bedrivs trotts att min insyn är extremt limiterad och frågan är komplicerad utifrån perspektivet av en oinitierad.

Det enda som är värre för min del är att dessa dinosaurier har den ekonomiska ersättningen dom faktiskt har trotts att deras kunskap är lika med noll. Det måste komma till aktiv/direkt demokrati innan vi blir förgjorda av signal politik och lobbyism.

Jo.. Detta är inte vad EU ska göra.. Dom har tagit en ny roll känns det som. Jag tycker att EU har bra saker med som att ha en sorts samhörighet så och annat. Men denna sak gick lite för långt..
Jag behöver forska kring EU mera innan jag kan bestämma om det hade varit bra att gå ur EU eller inte..
Det finns för och nackdelar av det lilla jag vet nu dock! Håller med om att dom inte har kunskapen om detta och det var en idiotisk "regel" tycker jag. Dom har inget att bestämma där över it-frågor iöverhuvudtaget! Dock var GDPR bra tycker jag! Men artikel 11 och 13 ska rivas upp och avvecklas. Det går att avveckla om folk protesterar!
Gäller väl att vara på dom som fan och fråga vad dom håller på med, alternativt gå ur EU även om jag behöver forska om nackdelar och fördelar lite mer.

"People have only as much liberty as they have the intelligence to want and the courage to take." - Emma Goldman

"That is what I have always understood to be the essence of anarchism: the conviction that the burden of proof has to be placed on authority, and that it should be dismantled if that burden cannot be met." - Noam Chomsky
__________________
Senast redigerad av [complex] 2018-12-06 kl. 17:56.
Citera
2018-12-07, 23:17
  #400
Medlem
Mabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Hur river man upp detta? Ska man skriva till EU? Hur kan dom tro att dom har denna auktoritet över människor ens??? Ska man gå ur EU, kanske? Piratpartiet behövs.. Ska folk gå och lägga gödsel framför deras byggnader och liknande kanske.. Jag vet inte hur man river upp sånt här mer än att protestera lite, men vet inte dom bästa fredliga sätten att protestera på helt enkelt. Gäller att övertala ett gäng politiker bara.

Ja, piratpartister behövs. Vi är två pirater som sitter inne i de trilogförhandlingar som just nu pågår mellan Europaparlamentet, ministerrådet och kommissionen. Julia Reda som vald parlamentariker, och jag som sakkunnig expert. Det hade varit bra om vi varit fler.

Det är alltså viktigt att veta att det inte finns ett färdigt lagförslag ännu. Utan parlamentet och ministerrådet har antagit förhandlingsmandat som de nu kompromissar mellan i trilogerna, med kommissionen som medlare. Och i de kompromisserna finns det möjligheter till förbättringar, om man faktiskt är i rummet och ihärdigt lyfter problemen med de liggande förslagen.

Min magkänsla är att vi kanske kan se vissa förbättringar av 13, men knappast av 11. Men det vet vi inte med säkerhet förrän torsdag nästa vecka när den (eventuellt) sista trilogen är schemalagd.

Oavsett hur pass dåligt förslaget som kommer ur förhandlingarna är så har vi sedan möjlighet att få parlamentet (och/eller ministerrådet) att säga nej till det förslaget när det väl presenteras. Blir trilogerna klara på torsdag lär parlamentet rösta om förslaget 12 eller 13 februari nästa år. Så håll utkik på den här kampanjsidan för saker som kan göras tills dess.
Citera
2018-12-08, 00:10
  #401
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Ja, piratpartister behövs. Vi är två pirater som sitter inne i de trilogförhandlingar som just nu pågår mellan Europaparlamentet, ministerrådet och kommissionen. Julia Reda som vald parlamentariker, och jag som sakkunnig expert. Det hade varit bra om vi varit fler.

Det är alltså viktigt att veta att det inte finns ett färdigt lagförslag ännu. Utan parlamentet och ministerrådet har antagit förhandlingsmandat som de nu kompromissar mellan i trilogerna, med kommissionen som medlare. Och i de kompromisserna finns det möjligheter till förbättringar, om man faktiskt är i rummet och ihärdigt lyfter problemen med de liggande förslagen.

Min magkänsla är att vi kanske kan se vissa förbättringar av 13, men knappast av 11. Men det vet vi inte med säkerhet förrän torsdag nästa vecka när den (eventuellt) sista trilogen är schemalagd.

Oavsett hur pass dåligt förslaget som kommer ur förhandlingarna är så har vi sedan möjlighet att få parlamentet (och/eller ministerrådet) att säga nej till det förslaget när det väl presenteras. Blir trilogerna klara på torsdag lär parlamentet rösta om förslaget 12 eller 13 februari nästa år. Så håll utkik på den här kampanjsidan för saker som kan göras tills dess.

Grymt. Fortsätt kämpa för det fria internet! Ska följa detta. Keep it up!
Citera
2019-01-14, 23:21
  #402
Moderator
Popesizes avatar
Jag skall vara ärlig. Jag försöker läsa på, men jag blir fan inte mycket klokare på det. De kunniga säger att det kommer att begränsa yttrandefriheten, att det kan bli svårare att se material från andra länder t.ex USA på Youtube. Naturligtvis är jag emot detta.
Det föreslås från olika håll att vi bör kontakta våra folkvalda EU-parlamentariker och vädja (eller vad vi skall kalla det) att de röstar mot detta förslag. Men hur skall jag kunna skriva och be dem rösta emot när jag inte har koll på vad det hela handlar om?
Citera
2019-01-15, 05:18
  #403
Avstängd
Dagdrivarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Ja, piratpartister behövs. Vi är två pirater som sitter inne i de trilogförhandlingar som just nu pågår mellan Europaparlamentet, ministerrådet och kommissionen. Julia Reda som vald parlamentariker, och jag som sakkunnig expert. Det hade varit bra om vi varit fler.

Det är alltså viktigt att veta att det inte finns ett färdigt lagförslag ännu. Utan parlamentet och ministerrådet har antagit förhandlingsmandat som de nu kompromissar mellan i trilogerna, med kommissionen som medlare. Och i de kompromisserna finns det möjligheter till förbättringar, om man faktiskt är i rummet och ihärdigt lyfter problemen med de liggande förslagen.

Min magkänsla är att vi kanske kan se vissa förbättringar av 13, men knappast av 11. Men det vet vi inte med säkerhet förrän torsdag nästa vecka när den (eventuellt) sista trilogen är schemalagd.

Oavsett hur pass dåligt förslaget som kommer ur förhandlingarna är så har vi sedan möjlighet att få parlamentet (och/eller ministerrådet) att säga nej till det förslaget när det väl presenteras. Blir trilogerna klara på torsdag lär parlamentet rösta om förslaget 12 eller 13 februari nästa år. Så håll utkik på den här kampanjsidan för saker som kan göras tills dess.

Freedom isen`t for free!
Dax att börja resa sig upp.
Citera
2019-02-08, 19:34
  #404
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Ja, piratpartister behövs. Vi är två pirater som sitter inne i de trilogförhandlingar som just nu pågår mellan Europaparlamentet, ministerrådet och kommissionen. Julia Reda som vald parlamentariker, och jag som sakkunnig expert. Det hade varit bra om vi varit fler.

Det är alltså viktigt att veta att det inte finns ett färdigt lagförslag ännu. Utan parlamentet och ministerrådet har antagit förhandlingsmandat som de nu kompromissar mellan i trilogerna, med kommissionen som medlare. Och i de kompromisserna finns det möjligheter till förbättringar, om man faktiskt är i rummet och ihärdigt lyfter problemen med de liggande förslagen.

Min magkänsla är att vi kanske kan se vissa förbättringar av 13, men knappast av 11. Men det vet vi inte med säkerhet förrän torsdag nästa vecka när den (eventuellt) sista trilogen är schemalagd.

Oavsett hur pass dåligt förslaget som kommer ur förhandlingarna är så har vi sedan möjlighet att få parlamentet (och/eller ministerrådet) att säga nej till det förslaget när det väl presenteras. Blir trilogerna klara på torsdag lär parlamentet rösta om förslaget 12 eller 13 februari nästa år. Så håll utkik på den här kampanjsidan för saker som kan göras tills dess.

Article 13 is back on – and it got worse, not better
https://juliareda.eu/2019/02/article-13-worse/
Citat:
In summary:
France’s and Germany’s compromise on Article 13 still calls for nearly everything we post or share online to require prior permission by “censorship machines”, algorithms that are fundamentally unable to distinguish between copyright infringement and legal works such as parody and critique.

It would change the web from a place where we can express ourselves (with some moderation applied after-the-fact on platforms) into one where big corporate rightholders are the gatekeepers of what can and can’t be published in the first place. It would allow these rightholders to bully any commercial site or app that includes a posting function.

European innovation on the web would be discouraged by the new costs and legal risks for startups – even if they only apply when platforms turn 3 years old, or achieve some success. Foreign sites and apps who can’t afford armies of lawyers would be incentivised to just geoblock all EU-based users to be on the safe side.

Citat:
Now everything hinges on the European Parliament

With this road block out of the way, the trilogue negotiations to finish the new copyright law are back on. With no time to lose, there will be massive pressure to reach an overall agreement within the next few days and pass the law in March or April.

Most likely, Germany’s and France’s compromise will be rubber-stamped by the Council on Friday, 8 February 2019, and then a final trilogue negotiation will take place with the Parliament on Monday, 11 February 2019.

MEPs, most of whom are fighting for reelection, will get one final say. Last September, a narrow majority for Article 13 could only be found in the Parliament after a small business exception was included that was much stronger than the foul deal France and Germany are now proposing – but there’s unfortunately no reason to believe that Parliament negotiator Axel Voss will stand his ground and insist on this point in trialogue. Instead, it will come down to the final vote in the plenary in March or April, where all MEPs have a say.

Whether MEPs will reject this harmful version of Article 13 (like they initially did last July) or bow to the pressure will depend on whether all of us make clear to them:

If you break the internet and enact Article 13, we won’t reelect you.
Citera
2019-02-14, 08:40
  #405
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Stop the censorship-machinery! Save the Internet!
SKRIV PÅ DU MED => 4,722,920 have signed. Let’s get to 6,000,000!
https://www.change.org/p/european-pa...e-the-internet

New timeline

January 18 — National governments vote on the Council’s position ahead of the final negotiation. This is the moment of truth for EU member state governments: Will Italy keep its promise to vote against? Will Germany do so as announced, unless small businesses are excluded? Will Poland keep supporting the bill, although every single Polish MEP of the governing party voted against?

January 21 — Trilogue negotiations between Parliament and Council: Attempt to finalise the text

March/April — Final vote in the Council

March 25-28, or possibly March 11-14, April 4 or April 15-18 (tbd) — Final vote in the European Parliament

Source: https://juliareda.eu/2019/01/article...most-finished/
Citat:
[...]Regardless of the open points, it’s now for certain: The final text of Article 13 will force the internet platforms that we all rely on to express ourselves online to install upload filters and/or otherwise restrict our ability to post and share content. We can’t let that happen.

Your elected representatives in the European Parliament will have one last chance to reject Article 13 when it comes up for the final vote just before the next EU elections. Get ready to reach out to your MEPs!
Citera
2019-02-14, 22:25
  #406
Medlem
Det är så märkliga formuleringar i det hela av vad man läser i media. Vad innebär exempelvis "agerat snabbt" för att ta bort copyrightat material från en plattform? Vem ska bestämma tidsramen? Känns inte som att man tänkt igenom det alls.
Citera
2019-02-14, 22:33
  #407
Medlem
Om det hela går igenom och blir klubbat i Parlamentet, så blir det svårt eller omöjligt att citera en text, tex när man skriver här. Man begränsar yttrandefriheten, att kunna citera texter etc från media.
Det innebär ju att det blir enklare med att producera Fake news, man kan inte längre citera källorna. Men samtidigt måste det hela innebära döden för msm, inga klick längre ifrån tex här FB, färre läsare dirigeras till msm sidor. Fortfarande kan man väl läsa en artikel och skriva en egen berättelse med egna ord om vad som sker och diskutera om det här på FB.
MSM ledarsidor, kommer få ännu färre läsare, de får svårare att sprida sina åsikter.
Citera
2019-02-15, 14:04
  #408
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Stop the censorship-machinery! Save the Internet!
SKRIV PÅ DU MED => 4,722,920 have signed. Let’s get to 6,000,000!
https://www.change.org/p/european-pa...e-the-internet

EU=> Det senaste förslaget till EU:s upphovsrättsreform innehåller både ”länkskatt” och ”uppladdningsfilter”, men inte med de orden. Kritiker befarar att internet kommer att bli kraftigt begränsat, och någon valfråga kommer det inte att bli.

På onsdagen avslutades trilogmötet mellan EU-parlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen, där det senaste förslaget till europeisk upphovsrättsreform spikades. För kritikerna till bland annat de hett omdebatterade artiklarna 11 (”länkskatt”) och 13 (”uppladdningsfilter”) är den nya kompromissen inget att hurra över.

Länkskatt och uppladdningsfilter nästa – omröstning sker före EU-valet (Torsdag 14 feb 2019)
Källa: https://unv.is/nyheteridag.se/lanksk...-fore-eu-valet
Citat:
Artikel 11 – ”länkskatt”
Den så kallade ”länkskatten”, som snarare borde kallas för en citatavgift, finns kvar i det senaste förslaget och innebär att för nyhetsartiklar och andra presspublikationer är allt annat än enstaka ord och ”mycket korta utdrag” något som avgiftsbeläggs för den plattform som publicerar citatet.
Detta betyder exempelvis att den som vid en googling hittar länkar till olika artiklar i framtiden inte kommer att kunna se något av innehållet – kanske inte ens rubriken – utan att klicka på länken och besöka källan. Exakt vad ”mycket korta utdrag” innebär återstår dock att prövas rättsligt, men tills dess lär företag som Google och Facebook vara försiktiga, och hellre blockera än tillåta.
I Sverige är bland annat Tidningsutgivarna och Journalistförbundet mycket positiva till artikel 11.

Artikel 13 – ”uppladdningsfilter”
Det senaste förslaget innehåller inga explicita krav på uppladdningsfilter, men i praktiken blir det ett måste. Alla kommersiella plattformar som bygger på att användare genererar innehåll, som Youtube och Twitter, måste kunna visa att de gjort allt de kunnat för att förhindra spridning av upphovsrättsskyddat material – annars blir de själva skyldiga att betala för upphovsrättsintrånget. Då mängden uppladdat material blir omfattande blir det också omöjligt att granska innehållet manuellt, varför uppladdningsfilter blir ett måste.

I förslaget anges att uppladdad information som utgör exempelvis kritik eller karikatyr inte omfattas av artikel 13, varför TT skriver att ”De nya reglerna kommer inte att förbjuda skämtsamma så kallade memes eller gifbilder.” Frågan som kritiker av förslaget lyfter fram är dock hur ett datorprogram – uppladdningsfiltret – skall kunna skilja satir från annat innehåll. Då företagen som publicerar dessa på nätet riskerar att bli skadeståndsskyldiga vid upphovsrättsintrång kan man återigen räkna med att de hellre kommer att blockera än tillåta.

Som tidigare nämnts, för att förslaget skall gå igenom krävs det att det först godkänns i Europeiska rådet, (omkring mars/april 2019) och därefter sedan av EU-parlamentet. Båda dessa omröstningar skall ske före EU-valet i maj 2019.

Noteras skall att bland de svenska EU-parlamentarikerna har de landsförrädiska rödingpartierna F! och (S)åssarna varit med och röstat fram de förslag som nu reviderats - Alla andra svenska partier har hitintills röstat NEJ.
https://unv.is/nyheteridag.se/bortom...ovsrattsfragan
https://nyheteridag.se/wp-content/up...copyright2.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback