• 10 911 online
  • 1 203 508 medlemmar
  • 62 273 772 inlägg
2018-11-24, 22:57
Medlem
Sababas avatar
Hej, förstått genom TV och böcker att Asien verkligen är komplicerat rörande folkgrupper och etnicitet. Inte minst försvårar PK-propagandan det sedan jag lärde mig det i grundskolan (senare glömde).

Huvudland Asien är väl vanliga kineser va? Bortsett från Indien med indier (som är vad?).

Sedan har vi typ negrer på sri lanka och Australien.

På öarna har vi indianer? Borde inte de på Hawaii, Samoa och däromkring vara eskimå-indianer då de är så feta tvärtemot vanliga indianer? (som anamoli mot de vanligtsvis slanka indianerna).

Frågeställning: hur ser Asiens raskarta ut? (genetiska?) - om vi bortser från kolonialister (främst kineser och vita på senare 200 år).

Sedan denna återkommande fråga om kinesaraberna som berikat oss nyligen. Vad är det för bastard?

Seriös frågeställning även om bryskt formulerad.
Senast redigerad av Sababa 2018-11-24 kl. 23:19.
Citera
2018-11-26, 14:23
Medlem
Atmosfaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Hej, förstått genom TV och böcker att Asien verkligen är komplicerat rörande folkgrupper och etnicitet. Inte minst försvårar PK-propagandan det sedan jag lärde mig det i grundskolan (senare glömde).

Huvudland Asien är väl vanliga kineser va? Bortsett från Indien med indier (som är vad?).

Sedan har vi typ negrer på sri lanka och Australien.

På öarna har vi indianer? Borde inte de på Hawaii, Samoa och däromkring vara eskimå-indianer då de är så feta tvärtemot vanliga indianer? (som anamoli mot de vanligtsvis slanka indianerna).

Frågeställning: hur ser Asiens raskarta ut? (genetiska?) - om vi bortser från kolonialister (främst kineser och vita på senare 200 år).

Sedan denna återkommande fråga om kinesaraberna som berikat oss nyligen. Vad är det för bastard?

Seriös frågeställning även om bryskt formulerad.

Kineser - Mongoloider.
Indier - Nordindier är mer kaukasoida. Ju längre ner ju mer dravidianskt och australoidskt inslag.
Sri lanka - Australoider med visst kaukasoid inslag.
Australien, Aborginer i detta fall - Australoider
Polynesiska öarna - Mongoloider med litet australoidskt inslag.
''Kinesesaraber'' = Hazarer. Hazarer är mongoloider med litet iranskt inslag (kaukasoid)

Kaukasoid, Mongoloid, Australoider har alla sina undergrupper.
Citera
2018-12-05, 11:28
Moderator
najass avatar
Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi --> Rasforskning
/Moderator
Citera