2018-12-02, 11:11
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ska man inte visa upp dokumentation på dels huruvida man har delad eller ensam vårdnad. Och fall av delad vårdnad att man ska visa ett fullmakt från andra vårdnadshavare att barnen får resa utomlands? Hon borde rimligtvis fastnat på svenska flygplatsen om inte hade dessa dokument. Man kan inte byta adress, byta skola åt barn, inte göra pass och absolut inte checka in barnen på utlandsflyg om man inte har andra vårdnadshavares uttryckliga godkännande.

Nej, jag reser ofta med mina barn utan min man. Det har aldrig ifrågasatts om vad min vad tycker om detta eller om huruvida vi är gifta eller inte.

Jag har aldrig ens reflekterat över detta men vi lever ju inte i någon gestaponation.
Citera
2018-12-02, 11:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ska man inte visa upp dokumentation på dels huruvida man har delad eller ensam vårdnad. Och fall av delad vårdnad att man ska visa ett fullmakt från andra vårdnadshavare att barnen får resa utomlands? Hon borde rimligtvis fastnat på svenska flygplatsen om inte hade dessa dokument. Man kan inte byta adress, byta skola åt barn, inte göra pass och absolut inte checka in barnen på utlandsflyg om man inte har andra vårdnadshavares uttryckliga godkännande.
Jo regelverket finns där men huruvida det tillämpas minns jag inte från mina resor när kidsen var små.

Se t. ex:
https://utrikeskansliet.se/intyg-resa-med-barn/
https://www.google.se/amp/s/europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/travel-documents-minors/indexamp_sv.htm
Citera
2018-12-02, 11:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDemuynck
Nej, jag reser ofta med mina barn utan min man. Det har aldrig ifrågasatts om vad min vad tycker om detta eller om huruvida vi är gifta eller inte.

Jag har aldrig ens reflekterat över detta men vi lever ju inte i någon gestaponation.

Nej ingen gestaponation men en nation som ratificerat konventionen om försvårande av egenmäktighet med barn. De bryr sig inte om ni är gifta eller inte, även skilda har a priori gemensam vårdnad om barnen (vilket framgår av minderåriga barns personbevis). Inte ens ett barn med exempelvis ändamål "pass" eller "bank" som har två vårdnadshavare kan ena föräldern få personbeviset i handen från Skatteverket utan giltig fullmakt utan det måste i de fallen sändas till barnets folkbokföringsadress.

Och visserligen blir många arga när de frågas om intyget/ fullmakten och deras ärende fördröjs någon timme eller dag men vanligtvis är det inget problem att skaffa fram det. Och den absoluta majoriteten av föräldrar brukar ändå be om ursäkt och tycker det är en vettig regel i stort när de får motiveringen till varför intyget begärs.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-02 kl. 11:54.
Citera
2018-12-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jo regelverket finns där men huruvida det tillämpas minns jag inte från mina resor när kidsen var små.

Se t. ex:
https://utrikeskansliet.se/intyg-resa-med-barn/
https://www.google.se/amp/s/europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/travel-documents-minors/indexamp_sv.htm

Jag tror man har skärpt rutinerna där det aktualiseras för under de senaste två - tre åren.
Citera
2018-12-02, 11:59
Medlem
Wawawas avatar
Sorry om detta är OT men alla andra diskuterar ju nu detta så kastar mig på - jag har aldrig behövt visa papper på mitt barn inom EU men både till USA och Asien. Och det behövs definitivt om du ska till Mellanöstern tror nog Isabella kommer till Palma utan problem - men hela denna diskussionen är helt onödig. Hon har ju skrivit flera gånger att Odd varit så stöttande + också flyttat på sig denna veckan så tror knappast detta varit ett issue.
Citera
2018-12-02, 12:01
Medlem
Wawawas avatar
Kan inte släppa deg här med PRINSESSAN Sofia. Så jövla sjukt av Isabella att bara helt jövla random namedroppa henne i DEN texten. Det där ses inte på med blida ögon av hovet, det kan jag lova, så kanske hon klarade att bränna den bron i samma sväng som allt annat 🤦‍♀️
Citera
2018-12-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
Sorry om detta är OT men alla andra diskuterar ju nu detta så kastar mig på - jag har aldrig behövt visa papper på mitt barn inom EU men både till USA och Asien. Och det behövs definitivt om du ska till Mellanöstern tror nog Isabella kommer till Palma utan problem - men hela denna diskussionen är helt onödig. Hon har ju skrivit flera gånger att Odd varit så stöttande + också flyttat på sig denna veckan så tror knappast detta varit ett issue.

Inom EU finns ju ganska goda kanaler för handräckning mellan de nationella polismyndigheterna.
Citera
2018-12-02, 12:34
Medlem
Jag håller med dig, borde inte tidgivningarna skriva om det? Jag kan inte heller släppa att Pingis gjorde narr av att Isabellla ''har'' en hotbild över sig via ett komiskt klipp på sin instastory. Ser inte det extremt dåligt ut för företaget att Isabellas businesspartner och vän skojar om det offentligt?
det rörde om det rejält för mig då det verkar osannolikt att göra så om hon faktiskt har en hotbild och flytt landet med sina barn pga den.
Citera
2018-12-02, 12:39
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acnemonstret
Jag håller med dig, borde inte tidgivningarna skriva om det? Jag kan inte heller släppa att Pingis gjorde narr av att Isabellla ''har'' en hotbild över sig via ett komiskt klipp på sin instastory. Ser inte det extremt dåligt ut för företaget att Isabellas businesspartner och vän skojar om det offentligt?
det rörde om det rejält för mig då det verkar osannolikt att göra så om hon faktiskt har en hotbild och flytt landet med sina barn pga den.

Finns detta sparat?
Citera
2018-12-02, 13:04
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acnemonstret

Var detta svar till mig?
Ligger klippet kvar? Vad heter hon på insta?

Ang hovet - det är ju fett minus i deras bok att över huvudtaget ha kopplingar till maffian men att fritt associera detta till medlemmar i kungafamiljen? Oh lord. Eller är det nån som sett till Lettström på länge? 😇

Är det nått Bella borde lägga lite pengar på i dessa dagar så är det publicisthjälp till för stt konsultera en jävla livvakt så hon slipper bränna varenda bro hon har 🤭
Citera
2018-12-02, 13:23
Medlem
mittenskittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Finns detta sparat?

här är klippet där pingis "hånar" isabellas påstådda hotsituation https://www.instagram.com/p/Bqzpqk5C6Ai/ bloggbevaking sparade det från pingis "instastory" som bara finns kvar i 24 timmar.
Citera
2018-12-02, 14:15
Medlem
Stämmer inte.
Godkännandet görs då bägge ansöker om passet. Något annat papper behövs inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Man får inte resa utomlands utan tillåtelse från fadern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in