Citat:
Ursprungligen postat av
DanielDemuynck
Nej, jag reser ofta med mina barn utan min man. Det har aldrig ifrågasatts om vad min vad tycker om detta eller om huruvida vi är gifta eller inte.
Jag har aldrig ens reflekterat över detta men vi lever ju inte i någon gestaponation.
Nej ingen gestaponation men en nation som ratificerat konventionen om försvårande av egenmäktighet med barn. De bryr sig inte om ni är gifta eller inte, även skilda har a priori gemensam vårdnad om barnen (vilket framgår av minderåriga barns personbevis). Inte ens ett barn med exempelvis ändamål "pass" eller "bank" som har två vårdnadshavare kan ena föräldern få personbeviset i handen från Skatteverket utan giltig fullmakt utan det måste i de fallen sändas till barnets folkbokföringsadress.
Och visserligen blir många arga när de frågas om intyget/ fullmakten och deras ärende fördröjs någon timme eller dag men vanligtvis är det inget problem att skaffa fram det. Och den absoluta majoriteten av föräldrar brukar ändå be om ursäkt och tycker det är en vettig regel i stort när de får motiveringen till varför intyget begärs.