2018-12-01, 19:59
Medlem
Hej.
Är intresserad av en oval gryta av ovan märke. Är det något som rekommenderas? Hur hanterar man dem? Är det bra för långkok? Kör man dem i ugnen?
Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
Citera
2018-12-01, 20:00
Medlem
knasen79s avatar
I ugn, ja.
Långkok, ja.
Emalj, ja.
Citera
2018-12-01, 20:03
Medlem
Ganska dyra, och emaljen tycker jag bara ger nackdelar jämfört med en vanlig gjutjärnsgryta. Du kan/bör inte använda metallredskap i. Repar emaljen.

Tycker dom är ganska tunna i godset också. Fina att se på, visst.
Citera
2018-12-01, 20:15
Medlem
Idealt har man väl en emaljerad gjutjärngryta och en
med "rått" gjutjärn (eller stainless som tex Demeyere
gör) med bättre stekegenskaper.

VB emaljerad gjutjärn har jag förutom en le Creuset
och något stort gammalt jag ej vet vad det är även
en enormt tung Pyrex (och har gett bort några till i
julklapp) som de sålde kampanj på Netto för några
år sedan - jag tror de är klart bättre än le Creuset
fastän kostade typ bara 20-25% av dem ... .

MVH
Citera
2018-12-01, 20:19
Medlem
BassReevess avatar
Hade en sån en gång. Efter första användningen, sprack den. Sista gången jag köpte något från Le Creuset.
Nu använder jag gjutjärnsgrytor som kostar 1/3, men är mycket bättre.
Citera
2018-12-01, 20:45
Medlem
zepofans avatar
Nu har jag inte ägt eller använt en Le Creuset, men jag har svårt att tro att de är värda 2000 kr mer än en liknande från IKEA, framförallt om man ligger på nivån som TS verkar göra och inte vet vad en gjutjärnsgryta kan/skall användas till.
Citera
2018-12-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu har jag inte ägt eller använt en Le Creuset, men jag har svårt att tro att de är värda 2000 kr mer än en liknande från IKEA, framförallt om man ligger på nivån som TS verkar göra och inte vet vad en gjutjärnsgryta kan/skall användas till.

Vi kör även mycket med skeppshult stekjörn i gjutjärn. Är grytorna bra att jobba med i köket och i matlagningen vid just långkok?
Citera
2018-12-01, 21:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palbin60
Idealt har man väl en emaljerad gjutjärngryta och en
med "rått" gjutjärn (eller stainless som tex Demeyere
gör) med bättre stekegenskaper.

VB emaljerad gjutjärn har jag förutom en le Creuset
och något stort gammalt jag ej vet vad det är även
en enormt tung Pyrex (och har gett bort några till i
julklapp) som de sålde kampanj på Netto för några
år sedan - jag tror de är klart bättre än le Creuset
fastän kostade typ bara 20-25% av dem ... .

MVH

Har också bl.a. en Le Creuset och en jäkla tung Pyrex. Använder faktiskt Pyrexen mest.
Citera
2018-12-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Hade en sån en gång. Efter första användningen, sprack den. Sista gången jag köpte något från Le Creuset.
Nu använder jag gjutjärnsgrytor som kostar 1/3, men är mycket bättre.

Exakt så var det för oss också med en ugnsform...dock fick vi en helt oanvänd (fortf kvar i föepackningen) men inköpt nått år tidigare. Så inga kvitton eller så fanns.

En vända sen en stooor spricka över hela formen så den med ytterst lote kraft gick att dela i två.

Iom att kvittot saknades och vi fick den gratis sket vi i det men en helt ny bör inte spricka så lätt.
Och den var inte sprucken i förpackningen heller utan var fullt hel när vi packade ur den.
Citera
2018-12-01, 21:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Vi kör även mycket med skeppshult stekjörn i gjutjärn. Är grytorna bra att jobba med i köket och i matlagningen vid just långkok?
Jag har inte överdrivet stor erfarenhet av just IKEA:s gjutjärnsgrytor, tjejen har en och jag har bara använt den på spisen och inte i ugnen. Till sådant som gulasch funkar den utmärkt iaf. Jag har själv två oemaljerade Husqvarnagrytor, en på ca 4 l och en på drygt 6 l och en emaljerad Modern House på 5 l. För det mesta så är det den emaljerade som används numera.

Jag tror inte att det har jättestor betydelse vad det är för märke på en gjutjärnsgryta som ska användas för långkok på låg temperatur i ugnen eller på spisen. Börja med en billigare gryta för en knapp femhundring och prova hur mycket du kommer att använda den och hur resultatet blir. Visar det sig att det är något du kommer att använda väldigt mycket och att en "billig" gryta inte riktigt håller måttet så går det ju att investera i en dyrare gryta senare.
Citera
2018-12-02, 11:59
Medlem
Ska du köra långkok rekommenderar jag en tryckkokare istället!
Perfekt för att göra mustiga rätter som ska koka flera timmar. Men istället för att det tar hela dagen så går det på några timmar. Sparat så mycket tid tack vare min tryckkokare.

Men sen är det förstås alltid trevligt att ha en gjutjärnsgryta också.
En fördel med gjutjärn är kanske att det anses bra att få lite extra järn i maten. Och en nackdel med tryckkokare är ju att man inte kan kika hur det går under kokningen. (Vilket sällan spelar roll när man ska göra en chili eller nåt annat som inte gör nåt om det kokar nån timme för länge)

Men man måste ju absolut inte vara just en Le Creuset.
Verkar som många fått bilden av att Le Creuset är något unikt. Men det finns många andra liknande modeller som funkar lika bra.
Fått bilden av att Le Creuset blivit lite av ett statusmärke bland medelsvenssons. Så det går ju att misstänka att de kanske är prissatta något högre än vad de är värda, jämfört med andra mindre kända märken.

Jag ser inte heller hur man skulle kunna misslyckas med ett långkok på grund av att man har "fel gryta". Det behövs inga dyra grejor överhuvudtaget.
Senast redigerad av MarcoBolan 2018-12-02 kl. 12:04.
Citera
2018-12-02, 19:03
Medlem
Om man bara är ute efter en juste gryta och
inte huvudsakligen att "öka prestigen i köket"
kan man gå till olika (tex kyrkans) välgören-
hetsbutiker dit folk skänker grejer och köpa
en jättebra begagnad gryta för typ 100 kr ... .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in