Citat:
Ursprungligen postat av
Flu
Hajpojken verkar ha huserat i en stängd grupp eller forum, "sharkpoolen", tillsammans med sina lärjungar.
Någon som vet var denna grupp finns eller har insyn i den? Det är väl dessa småfiskar som slängt sina pengar i sjön, bokstavligt talat.
Frågan är väl fortfarande om detta är ett fall för
Lyxfällan, kronofogden eller polisen. Killen verkar ha lånat pengar av folk till höger och vänster för att sedan spekulera bort dem på riskfyllda affärer. En klassiker. Det torde vara olagligt och tråkigt för alla inblandade, men inget jag gråter mig till sömns över.
En del som kommenterat i den här tråden verkar ha varit med där. Det finns även en del namn längre bak i tråden.
Alla 3 är relevanta instanser för det här caset. Några på twitter har börjat gruppera sig för att anlita en advokat. Blir dyrt. Jag skulle börja med att samla allt och lämna materialet till Ekobrottsmyndigheten, vanliga polisen och Finansinspektionen. Och kronofogden för krav.
Verkar som att Hampus drivit värdepappersverksamhet utan tillstånd. Man kan ju börja där. I och för sig kan vem som helst kontakta EBM, FI och polisen och göra en anmälan. Man behöver inte veta brottet. Det har myndigheterna betalt för att luska ut.
Nu råder stor tystnad om det här både i medierna (framför allt de som ägnar sig åt ekonomijournalistik) och på twitter. Hampus var populär och omhuldad där. Nu vill ingen kännas vid honom och visa att man torskat pengar. FillochKillpodden nämnde det som pliktskyldigast i slutet på senaste avsnittet.
Vanligtvis brukar medierna härja till leda och kräva svar av FI, EBM, justitieministern, finansministern, Löfven och jultomten. Men inte nu. Alla och deras kompisar har ju deltagit i upphaussandet av sharkweek. Hajen har deltagit i EFNs sändningar, poddar, Unga Aktiesparares produktioner, hela #uppesittar-sekten har hyllat honom. Han har varit överallt. Många vill inte prata om detta. Själv tycker jag att myndigheterna borde syna den här sörjan eftersom det finns massor med människor som ligger i farozonen för att bli lurade på sina pengar.
Dessutom har sådant här uppbackats av CMC Markets, Avanza, Nordnet, säkert IG Markets och skulle inte förvåna mig om även större banker varit med som Handelsbanken och Nordea.