Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-23, 06:09
  #13
Medlem
Vet inte ens vad en business controller är men om du kollar på glassdoor.com.au verkar det vara ett ganska stort intervall
Citera
2018-11-23, 06:22
  #14
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21CerNer
Har bott i Australien under 15+ år och känner inte riktigt igen mig i en del av vad som sägs i tråden. Ska väl dock sägas att regionala skillnader är stora.

En sökning visar ju snabbt att det visst inte är vanligt, eller norm, med årslöner på en mille. Visst skiljer sig lönerna regionalt, ganska kraftigt dessutom, men kolla på seek.com.au så får du nog en relativt skaplig bild. Ska väl tilläggas att lönetillväxten är ett enormt stort problem då den är den lägsta någonsin, eller det vill jag i alla fall tyckas mig ha läst flertalet gånger under de senaste åren.

Som vanligt betalar offentliga sektorn sämre men man lockar ofta med andra förmåner, tex en dags "extra" ledighet för varje fyra veckor man arbetat.

Sydney är oerhört överbefolkat och trafiken på vägarna är oerhört tung även på helger. Huspriserna har skenat iväg och det är väl Sverige, Australien och Kanada som man brukar benämna som att ha de största bubblorna. Till saken bör sägas att priserna faktiskt fallit det senaste året.

Elpriserna sägs vara de dyraste i världen men jag kan inte påstå att jag kollat upp det.

Tjänar du över x kronor om året måste du ha privat sjukförsäkring för att inte åbeläggas en extra skatt.

Visst kan man köpa pizza för fem dollar men kolla på nätet vad gäller storlek och sedan om alla franchise som fått i konkurs då moderbolaget tvingat fram dessa priser. Kolla kanske även på crust.com.au för att få en bättre bild på vad pizzor kostar, Woolworths Eller Coles för matvaror osv osv

Karriärsmöjligheter finns nog inte mindre här än någon annanstans. Jobbar du i offentliga sektorn beror det kanske lite på hur villig du är att söka ny arbetsgivare men även internt brukar det finnas öppningar, definitivt om dur bra på ditt jobb och inte har en chef som är likgiltig.

Höga levnadskostnader men även högre löner skulle jag väl vilja sammanfatta det som. Handels är kanske ett undantag då det varierar väldigt - många betalar uselt medans ett fåtal betalar bra men då ställs det också ordentliga krav

Hjälpte väl kanske inte så mycket med det här men hojta om du har någon fråga du tror jag kanske kan hjälpa svara

Regionalt kan skilja sig väldigt dramatiskt. Jag jobbade mest ute i bushen (North territory) och där tjänar du nästan dubbelt så mycket som i ställen som Sydney, så visst kan jag ha överdrivit lite i min jämförelse om man nu istället ska titta på hela landet, men TS fråga var ändå "om det stämde", vilket det till viss del gör.
Men jag håller fortfarande inte med om att levnadskostnaderna skulle var högre än i Sverige. Maten på Woolsworth upplevde jag som exakt lika dant (de kör väldigt ofta med specialerbjudande och extrapriser), det går utan problem att leva billigt på mat om man så vill. Jag upplevde ofta frukt och grönsaker som billigare, priserna sjunker drastiskt när det är skördesäsong. Bostadsmarknaden är svår att kommentera eftersom jag som sagt höll mig till de mindre bygderna, kan mycket väl tänka mig att ställen som Gold Coast eller Melbourne har det väldigt jävligt, men så är det för de flesta större och finare städer även i Europa.

För övrigt så ska tillbaka och jobba i Australien igen om någon månad Är väldigt taggad.
Citera
2018-11-24, 03:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise

Regionalt kan skilja sig väldigt dramatiskt. Jag jobbade mest ute i bushen (North territory) och där tjänar du nästan dubbelt så mycket som i ställen som Sydney, så visst kan jag ha överdrivit lite i min jämförelse om man nu istället ska titta på hela landet, men TS fråga var ändå "om det stämde", vilket det till viss del gör.
Men jag håller fortfarande inte med om att levnadskostnaderna skulle var högre än i Sverige. Maten på Woolsworth upplevde jag som exakt lika dant (de kör väldigt ofta med specialerbjudande och extrapriser), det går utan problem att leva billigt på mat om man så vill. Jag upplevde ofta frukt och grönsaker som billigare, priserna sjunker drastiskt när det är skördesäsong. Bostadsmarknaden är svår att kommentera eftersom jag som sagt höll mig till de mindre bygderna, kan mycket väl tänka mig att ställen som Gold Coast eller Melbourne har det väldigt jävligt, men så är det för de flesta större och finare städer även i Europa.

För övrigt så ska tillbaka och jobba i Australien igen om någon månad :) Är väldigt taggad.

Kollade lite på boende vid Gold Coast, var faktiskt billigare än Stockholm vad jag kunde se. Funderar starkt på att byta skola från USA till Gold Coast. Har även en polare i Brisbane som påstår att boendet inte var speciellt dyrt. Vart i Australien ska du?
Citera
2018-11-25, 03:21
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Regionalt kan skilja sig väldigt dramatiskt. Jag jobbade mest ute i bushen (North territory) och där tjänar du nästan dubbelt så mycket som i ställen som Sydney, så visst kan jag ha överdrivit lite i min jämförelse om man nu istället ska titta på hela landet, men TS fråga var ändå "om det stämde", vilket det till viss del gör.
Men jag håller fortfarande inte med om att levnadskostnaderna skulle var högre än i Sverige. Maten på Woolsworth upplevde jag som exakt lika dant (de kör väldigt ofta med specialerbjudande och extrapriser), det går utan problem att leva billigt på mat om man så vill. Jag upplevde ofta frukt och grönsaker som billigare, priserna sjunker drastiskt när det är skördesäsong. Bostadsmarknaden är svår att kommentera eftersom jag som sagt höll mig till de mindre bygderna, kan mycket väl tänka mig att ställen som Gold Coast eller Melbourne har det väldigt jävligt, men så är det för de flesta större och finare städer även i Europa.

För övrigt så ska tillbaka och jobba i Australien igen om någon månad Är väldigt taggad.

Välkommen tillbaka får man väl säga!

Angående löner så var ju Australien i nyheterna under mining boomen då flertalet artiklar pratade om hur folk flyttade från östkusten och till de regioner där gruvdriften är stor och tjänade mer på att köra lastbil än vad en läkare för. Bust följde boom, vilket alltid är fallet, och löner har nu omdörhandlats - blir ju lätt då om du får välja mellan att ha kvar jobbet till sänkt lön eller få kicken. Byggbranschen tog upp manteln och har gått för högtryck under några år så lönerna i byggbranschen fick en enorm utveckling. Nu har även den toppen varit och man flaggar för att byggnadstillstånden visar att det kommer byggas mindre under de kommande åren.

Australien har ju rekord i antalet kvartal utan lågkonjunktur så man har varit lyckligt lottade men man är väldigt skuldsatta.

Klart matvarupriser skiljer från affär och ort, kan helt klart känna att en del saker är billigare men också att andra är mycket dyrare. Aldi, typ Lidl, är väl överlag billigast när man gör jämförelser. Frukt och grönsaker kan jag tänka mig är billigare i tex Queensland än i just Sydney men även här varierar det självklart friskt vad gäller priset. Allt är ju så känsligt för hur skörden blivit och bananer som kostade över 10 dollar kilot var väl inte så roligt....eller avokado för sex dollar styck. Andra gånger kan man köpa bananer för 1.99 och veckan efter för 3 så det är mycket upp och ner även under rider skörden varit god. Sedan är det nästan alltid dyrare köpa kött, frukt och grönsaker från de stora mataffärerna jämfört med om man handlar i en liten mindre fruktaffär eller köttaffär. Är man beredd att sprida handlingen över flera affärer kan man absolut komma mycket billigare undan men man är ju ofta bekväm.

Står fast vid min åsikt om levnadskostnader och att de är avsevärt högre här än hemma i Sverige (för det är fortfarande hemma) men Sydney är ju dyrast i Australien och det är ju utifrån mina levnadskostnader. Om man bor på annat ställe och har bra lön skrattar man kanske hela vägen till banken och det är väl kanske därför vi har olika meningar om just det. Om jag hade min lön och bodde tex i Newcastle, vilket bara är några timmar härifrån, skulle man ju märka en stor skillnad (gnäller inte, jag har bra betalt men det krävs också på grund av kostnaderna som följer av att leva i Sydney).

Kom på att jag kanske ska lägga till att jag betalar över 2000 SEK i månaden i privat sjukförsäkring som jag alltså måste ha för att inte åbeläggas högre skatt. Visst skulle jag kunna ta ut lite billigare försäkring men med den här ingår så kallade extras. Lägger man till dagis där man betalar över 100 dollar om dagen så är det klart det kostar men det handlar kanske till stor del om hur man upplever det beroende på om man har barn eller inte, om man bosätter sig här på längre sikt och därmed måste skaffa försäkring osv osv

I alla fall, hoppas resan går bra, att du får en fantastisk vistelse och att jobbet går bra!
__________________
Senast redigerad av 21CerNer 2018-11-25 kl. 03:35. Anledning: Telefonjäveln
Citera
2018-11-25, 03:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Kollade lite på boende vid Gold Coast, var faktiskt billigare än Stockholm vad jag kunde se. Funderar starkt på att byta skola från USA till Gold Coast. Har även en polare i Brisbane som påstår att boendet inte var speciellt dyrt. Vart i Australien ska du?

Ber om ursäkt för att jag hoppar in men jag har en fd arbetskamrat som flyttade från Sydney till Brisbane. Han hade inte råd att köpa hus i Sydney och ville inte att hans barn skulle växa upp i lägenhet, hans ord inte mina.

I Sydney skulle det lån han kunde få knappt täcka lägenhet medans han kunde bygga ett rätt ståtligt hus dit han flyttade. Relativt kort biltur till guldkusten och inte så långt till jobbet heller så han tyckte att han tagit rätt beslut
Citera
2019-01-30, 23:37
  #18
Medlem
JAUs avatar
Jag bor i Sydney och arbetsgivarna här inom IT-branschen skriker efter personal, främst Front-End/Back-End/Full Stack-/Mobile-/Blockchain-utvecklare, DevOps-/DevSecOps-/AI-/QA-/RA-/Cloud-ingenjörer samt UX-designers. Grundlönen hos min arbetsgivare för en nyutexaminerad som tar en entry level tjänst börjar på AU$135,000 per år plus 10% superannuation samt en årsbonus som träder i kraft efter först året som anställd. I Sverige ligger årslönen för motsvarande tjänst på AU$55,000 per år.

Det enda som är dyrare jämfört med i Sverige är elen, stadsgasen samt den privata sjukförsäkring. Men det handlar inte om några större summor och ser man till faktumet att man tjänar mer här så är det faktiskt billigare att bo här än i Sverige.
Citera
2019-02-19, 22:22
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAU
Jag bor i Sydney och arbetsgivarna här inom IT-branschen skriker efter personal, främst Front-End/Back-End/Full Stack-/Mobile-/Blockchain-utvecklare, DevOps-/DevSecOps-/AI-/QA-/RA-/Cloud-ingenjörer samt UX-designers. Grundlönen hos min arbetsgivare för en nyutexaminerad som tar en entry level tjänst börjar på AU$135,000 per år plus 10% superannuation samt en årsbonus som träder i kraft efter först året som anställd. I Sverige ligger årslönen för motsvarande tjänst på AU$55,000 per år.

Det enda som är dyrare jämfört med i Sverige är elen, stadsgasen samt den privata sjukförsäkring. Men det handlar inte om några större summor och ser man till faktumet att man tjänar mer här så är det faktiskt billigare att bo här än i Sverige.

Jag pluggar computer science i USA just nu men Australien har alltid varit intressant för mig. Vad tror du chanserna att skaffa jobb i Australien är när jag är klar? Med andra ord, hitta en arbetsgivare som är villig att sponsra visum för mig att komma dit och jobba.
Citera
2019-03-23, 13:11
  #20
Medlem
JAUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Jag pluggar computer science i USA just nu men Australien har alltid varit intressant för mig. Vad tror du chanserna att skaffa jobb i Australien är när jag är klar? Med andra ord, hitta en arbetsgivare som är villig att sponsra visum för mig att komma dit och jobba.

Ursäkta mitt sena svar. Har varit väldigt upptagen med arbetet.

Svenskar står här högt i kurs så har du bara adekvat utbildning, vilket du har, och visar framfötterna så ser jag inga hinder, speciellt om du också kan flytta hit snabbt. Finns många sidor på nätet där företag listar lediga tjänster där sponsring av visum ingår.
Citera
2019-04-07, 01:08
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAU

Ursäkta mitt sena svar. Har varit väldigt upptagen med arbetet.

Svenskar står här högt i kurs så har du bara adekvat utbildning, vilket du har, och visar framfötterna så ser jag inga hinder, speciellt om du också kan flytta hit snabbt. Finns många sidor på nätet där företag listar lediga tjänster där sponsring av visum ingår.

Ingen fara tack för ditt svar. Hur skulle du säga att man bör gå till väga för att göra detta?
Citera
2019-06-23, 20:28
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Bättre då att söka sig till Norge, det är närmare, det är enklare för dig att resa, och språket är likadant.
Sjävklart kan du säkert engelska, men du förstod nog vad jag menade.

Nackdelen är vårat vidriga klimat och överlag bittrare människor p.g.a. av just det.
Citera
2019-06-23, 23:02
  #23
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bapremp
Nackdelen är vårat vidriga klimat och överlag bittrare människor p.g.a. av just det.

Helt riktigt, är detta en dealbreaker så är inte Norge ngt. för dig

Dock, kan du leva snålt och så, så kan du ändå skapa dig en förmögenhet inom ett par år.

Med det sagt, jag har många vänner som arbetat i Australien som bara har gott att säga om det landet.
Citera
2019-06-26, 14:38
  #24
Medlem
XeQteRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAU
Ursäkta mitt sena svar. Har varit väldigt upptagen med arbetet.

Svenskar står här högt i kurs så har du bara adekvat utbildning, vilket du har, och visar framfötterna så ser jag inga hinder, speciellt om du också kan flytta hit snabbt. Finns många sidor på nätet där företag listar lediga tjänster där sponsring av visum ingår.


Har du tips till dessa sidor på nätet som du nämner där de från start är redo att sponsra med visum?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2972522

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback