Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 20:44
  #1765
Medlem
Angående game 2:

– "Han spelade ett helt nytt drag som ser lite onaturligt ut i mina ögon. Det återstår att se om det var genialt, sa Carlsen till VG efter partiet."

Ska bli intressant att se vad det var för ett drag, har inte hunnit se matchen ännu.
Citera
2018-11-11, 17:28
  #1766
Medlem
Game 2: Carlsen vs Caruana(24 minuters klipp med kommentar)
Citera
2018-11-15, 14:43
  #1767
Medlem
Game 3
Game 4


Vad gäller game 2: Det är alltså drag 10 (Torn till d8) som Carlsen pratade om i presskonferensen. Efter det draget gör Carlsen inte nästa drag förrän efter 17 minuter.
Citera
2018-11-15, 22:31
  #1768
Medlem
bax88s avatar
Tråkiga matcher sålänge imo. Carlsen mot Anand var sju resor bättre än den här historien. Men det är väl så. Blottar nån av dem strupen det minsta så hugger den andra.
Citera
2018-11-15, 22:44
  #1769
Medlem
Dupeas avatar
Nu är jag inte så väldigt insatt men antar att detta bara gynnar Carlsen som nu har två raka partier med vit. Dessutom, om det skulle gå till snabbschack efter tolv partier är Carlsen stor favorit att vinna.
Citera
2018-11-18, 16:36
  #1770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Tråkiga matcher sålänge imo. Carlsen mot Anand var sju resor bättre än den här historien. Men det är väl så. Blottar nån av dem strupen det minsta så hugger den andra.

Varit trist men de har väl haft varsin match med vinnande lägen, som bägge slängt bort, Caruanas var kanske lite tuff att kräva att han i den senaste matchen skall kunna se en forserad matt i över 30 drag men Carlsen när han slängde bort sitt läge med att gå ner med damen på 1a raden känns iaf som en blunder.

Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Nu är jag inte så väldigt insatt men antar att detta bara gynnar Carlsen som nu har två raka partier med vit. Dessutom, om det skulle gå till snabbschack efter tolv partier är Carlsen stor favorit att vinna.

Tror också det, att Carlsen är storfavorit ju mindre tid de får på klockan, känns tyvärr som om de nu bara spelar av matcherna och inte vågar särskilt mycket; hade därför hellre sett ett format med mindre tid från början och man spelar så många partier som krävs till att någon står som vinnare.
Mindre tid för varje match och att man byter färg på pjäserna var gång för den dagen för nu är allt ett enda stort sömnpiller i princip.
Citera
2018-11-18, 17:04
  #1771
Medlem
Game 5
Game 6
Citera
2018-11-19, 16:57
  #1772
Medlem
Kanske är mina bristande schackkunskaper som talar men dagens match ser ju riktigt lovande ut.
Tror jag nog sitter en timme eller två och tittar/lyssnar Svidler och Sopiko Guramishvil.
__________________
Senast redigerad av pmatt 2018-11-19 kl. 17:01.
Citera
2018-11-19, 18:13
  #1773
Medlem
Game 7

Samma öppning som Game 2, men istället för att ta tornet till d1 vid drag 10 så valde Carlsen att ta springaren till d2 denna gång.
__________________
Senast redigerad av J-dilla 2018-11-19 kl. 18:15.
Citera
2018-11-19, 20:28
  #1774
Moderator
Pentyls avatar
Dagens match bjöd på lite variation när Caruana avvek från sin tidigare öppningslinje och Carlsen, möjligen bestämt i förväg, snubblade in i någon slags Sveshnikov-variant av det sicilianska försvar han alltid svarat med i matchen.

Lite lattjo tycker jag för jag såg Sasha Grischuk föreslå ett sådant försvar igår, så det läste jag in mig på inatt och idag. SOm vanligt gör Carlsen något helt annat av det, jag undrade länge vad, och det visade sig att han höll på att ge bort hela matchen. Undrar fan om han gjort mer än sneglat på prepplinjerna.

Linje, match 8
Citera
2018-11-19, 21:58
  #1775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Dagens match bjöd på lite variation när Caruana avvek från sin tidigare öppningslinje och Carlsen, möjligen bestämt i förväg, snubblade in i någon slags Sveshnikov-variant av det sicilianska försvar han alltid svarat med i matchen.

Lite lattjo tycker jag för jag såg Sasha Grischuk föreslå ett sådant försvar igår, så det läste jag in mig på inatt och idag. SOm vanligt gör Carlsen något helt annat av det, jag undrade länge vad, och det visade sig att han höll på att ge bort hela matchen. Undrar fan om han gjort mer än sneglat på prepplinjerna.

Spännande match idag. Caruana hade klart vinstläge men gjorde ett par tveksamma drag och det nyttjade förstås Carlsen till remi.
Citera
2018-11-20, 11:22
  #1776
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Spännande match idag. Caruana hade klart vinstläge men gjorde ett par tveksamma drag och det nyttjade förstås Carlsen till remi.
Jag tycker det var en jättespännande match och var rätt säker på att Caruana med sitt tålmodiga positionsspel skulle skava fram ett riktigt bra läge när han väl hade hamnat så bra som han verkade vara.

Misstagen du nämner, menar du 23 Tad1 (min amatörmässiga gissning låg på Tae1) och det efterföljande 24 h3? Jag tror han tappade matchen där och i värdering med Stockfish analys ser det också så ut. Jag tyckte h3 var helskumt, och så otippat att jag utgick från att det fanns någon genial tanke bakom det som flög helt ovanför min förståelsehorisont men fortsättning visade inte på något sådant. Sesses Stockfish vill ha det till att närmast ha varit en blunder.

Carlsen gjorde något vågat med sin Sveshnikovvariant och hur det kommer sig verkade Caruana mer förberedd än Carlsen själv på Carlsen variant. Jag akn inte alls några av de linjerna sen innan, utom de jag råkade kolla in dagen för matchen och de liknade inte riktigt Carlsens spel, kanske för att Caruana var listig. Tubaren ChessNetwork beskriver en del av hur Sveshnikov brukar spelas och några av de springande punkterna. En kul analys som visar hurden varianten är otroligt rik på möjligheter som det är svårt att memorera under prep utan sannolikt kräver lång matchträning. Polaren trodde att Carlsen valde detta just för att det snart blir oklara och positioner med åtskilliga val, en situation han brukar gilla och tidigare har varit helt mästerlig i.

Match 8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback