• 46 904 online
  • 1 198 930 medlemmar
  • 62 119 914 inlägg
2018-11-12, 16:18
Medlem
Jag håller på att plugga här och behöver mer frågor till just lagstiftning om tex vägskyltar och inte katalysatorer och miljö. Någon som vet (helst app) med tex trafikskyltar och annat.
Citera
2018-11-14, 20:50
Medlem
Jag tänkte äntligen ta tag i körkortet och kontakta en körskola för 8-10 lektioner. Men det känns lite som en dum tid på året att göra det. Snön faller när som helst och det är becksvart ute. Jag är rätt van att köra bil men kommer behöva tänka lite annorlunda när snön och halkan kommer.

Hur skulle ni göra? Egentligen är det ett dumt resonemang eftersom snön antagligen ligger fram till mars när den väl kommer, och sen blir det en boom av folk som vill ta körkort till sommaren.
Citera
2018-11-14, 20:54
Moderator
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag tänkte äntligen ta tag i körkortet och kontakta en körskola för 8-10 lektioner. Men det känns lite som en dum tid på året att göra det. Snön faller när som helst och det är becksvart ute. Jag är rätt van att köra bil men kommer behöva tänka lite annorlunda när snön och halkan kommer.

Hur skulle ni göra? Egentligen är det ett dumt resonemang eftersom snön antagligen ligger fram till mars när den väl kommer, och sen blir det en boom av folk som vill ta körkort till sommaren.

Är generellt bättre med körlektioner på vintern. Trafiken är lugnare med, så mindre risk att man stressar sig vid körprovet.

Risken är ju annars att man bara kör lektioner på sommaren och sedan provet och får en skock när snön kommer.
Citera
2018-11-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Är generellt bättre med körlektioner på vintern. Trafiken är lugnare med, så mindre risk att man stressar sig vid körprovet.

Risken är ju annars att man bara kör lektioner på sommaren och sedan provet och får en skock när snön kommer.

Lugnare vet jag inte, i Stockholmsområdet
Men kanske värt att ge sig in i det där.

Någon här som kört upp under vintern?
Citera
2018-11-15, 20:21
Medlem
Jag har teoriprov imorgon och är nervös som fan, några snabba tips? (Har pluggat via appen ta körkort som jag kört igenom 2 gånger, skumläst halva boken och kört några hundra övningsfrågor idag)
Senast redigerad av LilleKanin 2018-11-15 kl. 21:18.
Citera
2018-11-16, 17:05
Medlem
Citat:

Ta tag i det på en gång. En jävla fördel att kunna köra när det är halt.
Citera
Igår, 11:50
Medlem
Citat:
Lugnare vet jag inte, i Stockholmsområdet
Men kanske värt att ge sig in i det där.

Någon här som kört upp under vintern?

Startade på bilskola runt det här datumet och körde upp 30/12.
Som annan kommentator säger, det är bästa tiden på året i och med att du får med dig både mörker och halka.
Citera
Igår, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Startade på bilskola runt det här datumet och körde upp 30/12.
Som annan kommentator säger, det är bästa tiden på året i och med att du får med dig både mörker och halka.

Men det kan ju också resultera i misstag under körningen som gör att trafikskolan tar ut fler lektioner mot dig? 85-90% av all privat övningskörning jag har gjort har varit under våren/sommaren, så min fördel att ha övat så mycket privat blir ju försvagad om jag väljer ut den knepigaste tidpunkten på året.
Citera
Igår, 14:35
Medlem
Citat:
Men det kan ju också resultera i misstag under körningen som gör att trafikskolan tar ut fler lektioner mot dig? 85-90% av all privat övningskörning jag har gjort har varit under våren/sommaren, så min fördel att ha övat så mycket privat blir ju försvagad om jag väljer ut den knepigaste tidpunkten på året.

Om du gör misstag under körning med bilskolan, då är det väl definitivt så att du BEHÖVER (inte luras på) fler lektioner?

Hur har du tänkt att göra sex månader per år, bara köra dagtid (före mörkrets inbrott) och halkfria dagar?

Angående din noja för bilskolors debitering, välj ut en skola på referenser (jag var 3e generationen på bilskolan och använde även referens vid tagande av C-kort).

Folk som kör upp helt privat är i mina ögon en styggelse.
Likaså de som skriver upp 4-10gånger.

Trafiksäkerheten idag är lidandes av båda nyss nämnda faktorer.
Citera