Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-27, 08:33
  #1153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Det där är ett intressant påstående.

Jag har haft temesta i trettio år.

Jag har aldrig utvecklat något beroende för det. Nej, jag menar allvar. Jag kan gå flera veckor om jag är symtomfri och inte känna att kroppen skriker efter det, sedan om ångesten kommer behövs det igen.

Jag hade inte levt idag utan en effektiv metod för att stilla mina panikanfall.

Jag har ett jobb, ett liv, funkar socialt.

Är inte benso en långsiktig lösning för mig?

För att svara din sista fråga, definitivt klonazepam. Temesta är mycket tydligare ångestdämpande men är betydligt "mjukare" och känns mindre syntetiskt än exvis Xanor.

Ohfan! Roligt att höra att någon läkare har vågat testa det och att du fått ha det så länge. Och att det hjälpt dig så bra. Minns inte ens att jag skrivit inlägget men det kan va mot folk som åkt dit för droger innan som läkare är stenhårda med.
Citera
2018-10-31, 13:24
  #1154
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Hur är påslagstiden för er som har det på recept? Och tar svenska Lorazepam eller Temesta (vet att det är samma sak, men påslagstid kan skilja sig beroende på tillverkare).
Citera
2018-11-06, 23:47
  #1155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Hur är påslagstiden för er som har det på recept? Och tar svenska Lorazepam eller Temesta (vet att det är samma sak, men påslagstid kan skilja sig beroende på tillverkare).
Vettefan, som benzo mest. En timme. Ungefär. Jag tror faktiskt att Oripharm slår på fortare än Temesta men jag vill inte ha dem för de går alltid sönder i blisterförpackningarna. Jävla meck.
Citera
2018-11-06, 23:53
  #1156
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Är det någon här i tråden som över huvud taget har fått lorazepam utskrivet de senaste 1-2 åren? Psykiatrin idag verkar se på lorazepam som en bensodiazepin helt utan medicinskt värde, hur kommer det sig? Är det bara alprazolam, oxazepam och diazepam som gäller rent generellt?
Edit. Plus klonazepam,främst till epileptiker.
Citera
2018-11-08, 11:41
  #1157
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Vettefan, som benzo mest. En timme. Ungefär. Jag tror faktiskt att Oripharm slår på fortare än Temesta men jag vill inte ha dem för de går alltid sönder i blisterförpackningarna. Jävla meck.

Har testat Orifarms Lorazepam och de tog runt 40 minuter för effekt, vilket är rätt lång tid då det är en vid behovsmedicin. Utländska Lorazepam jag testat tar 20-25 minuter, likaså de svenska Temesta om jag minns rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av VictoryOrValhalla
Är det någon här i tråden som över huvud taget har fått lorazepam utskrivet de senaste 1-2 åren? Psykiatrin idag verkar se på lorazepam som en bensodiazepin helt utan medicinskt värde, hur kommer det sig? Är det bara alprazolam, oxazepam och diazepam som gäller rent generellt?
Edit. Plus klonazepam,främst till epileptiker.
Fick Lorazepam utskrivet nyligen! Psykiatrin är MYCKET restriktiva med den och den verkar används främst inom missbruksvården. De hävdar att den är mer beroendeframkallande än Xanor, men psykiatrin följer en tydlig mall - ju bättre läkemedel, ju mer restriktiva är dem. I USA är det den mest förskrivna benson av alla. Lite skillnad på hur man tänker jämfört med Sverige. Lorazepam är t.ex DEN Jodå, de ser stort medicinskt värde men är mycket svår att få utskrivet. Klonazepam har jag ätit på recept i många år, en benso som blivit populärare mot ångestproblematik de senaste åren. Ej svår att få utskriven.
Citera
2018-11-08, 20:54
  #1158
Avstängd
Allam10s avatar
Många säger Temesta hjälper mot det mesta , benzo knaprade sen 20 år, tyckte inte alls denna bör nämnas top 3
Citera
2018-11-08, 23:17
  #1159
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allam10
Många säger Temesta hjälper mot det mesta , benzo knaprade sen 20 år, tyckte inte alls denna bör nämnas top 3
Jag har bara tagit den (nästan) dagligen en kort tid och det enda jag inte vet är om jag kommer att få tolerans eller inte, samt hur snabbt den går ner igen. 10-20 timmars halveringstid är perfekt. Jag lyckades undvika toleransökning på Xanor som jag tog nästan dagligen i fyra år innan jag bytte till Temesta. De två har nästan identisk halveringstid, tar också ekvivalent dos jämfört med Xanoren.

Om toleransökningen är låg, eller "ingen" alls samt går ner snabbt skulle jag säga att rent medicinskt så är Lorazepam den perfekta benson och den absolut bästa jag testat. I en helt egen liga. Alla benso jag testat har minst en liten svaghet, åtminstone. Imovane har nog ingen svaghet heller normalt sett iofs. Noll toleransökning, känns ej speciellt beroendeframkallande, man sover bra. Men när jag i perioder av någon anledning får extra problem med sömnen så slutar den att fungera.

Exempel
Alprazolam - Relativt lång påslagstid och effekten håller bara ett par timmar
Diazepam - Tar inte den absolut värsta ångesten och har extremt lång halvereingstid (=tolerans snabbt)
Klonazepam - Tar inte så bra på stark ångest
Oxazepam - Nästan overksam oavsett dosering (även utan tolerans), lång påslagstid
Zolpidem - 2 timmars halveringstid vilket gör att jag då och då vaknar efter några timmar
Nitrazepam - Toleransökning och högt missbruksvärde
Flunitrazepam - Toleransökning och högt missbruksvärde

Det enda som oroar mig är hur extremt restriktiva psyk är med den, om det verkligen finns en bra anledning. Den ges nästan bara till de som redan haft den länge, eller på avgiftning/missbruksvård. Psyk påstår nämligen att den är ganska betydligt mer vanebildande (och svårare att sluta med) än vad Xanor är, som de ju också är väldigt restriktiva med. Har haft ögonen på Lorazepam i många år och frågade efter den då och då under flera år (pga Xanors svaghet), och fick den istället för Xanor nyligen. Xanor är en bra benso, tar all ångest varje gång, men Temesta är återigen i en helt egen liga. Bytte Xanor mot Temesta rakt av, utan nedtrappning av Xanor (ville själv testa att klippa Xanor rakt av då jag var övertygad att Temesta är extremt bra vid uttrappning/utsättning av andra benso. Har märkt av noll problem sedan jag slutade med Xanor. Temesta är dock rolig att flumma på, det vet jag sedan tidigare. Får verkligen försöka att bara ta dem medicisnkt.
__________________
Senast redigerad av DEPRESSIV 2018-11-08 kl. 23:21.
Citera
2018-11-09, 04:41
  #1160
Medlem
EastCoastWays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoryOrValhalla
Är det någon här i tråden som över huvud taget har fått lorazepam utskrivet de senaste 1-2 åren? Psykiatrin idag verkar se på lorazepam som en bensodiazepin helt utan medicinskt värde, hur kommer det sig?

Det där en väldigt bra fråga.

Jag har också märkt hur krångligt det är att få den.
Jag har haft den till och från förut.
Den är iofs ganska ’konstig’ men alla fungerar ju annorlunda.

Jag kan inte förklara det bättre än att Alprazolam slår snabbt och ger mig en kall dov känsla. Jag fungerar mycket mer normalt i jobb och privatliv på den.

Och Lorazepam kommer först efter 1.5-2h ger mig en varm & flytande känsla. Den tar också bort ångesten om man tar den i samma alprazolam-ekvivalenta dos, men den tar bort den på ett luddigare sätt.
Plus att jag får sämre minne av den.
Och den är också känd för anterograd amnesi, dvs svårigheter att skapa nya minnen efter man tagit medicinen.

Kanske därför den inte är lika populär?Men underligt att den är mer populär i USA.
Där har dom ju också Midazolam i tablettform, medans svenska vården bara använder den IV
Citera
2018-11-14, 21:34
  #1161
Medlem
Hade fram tills mitt LVM i februari 5 mg om dagen utskrivet via min vårdcentral fick 100 pack 1 mg are ar 20e dag då 1 mg är dom enda som fortfarande finns kvar. Minns att mot slutet fick jag gå in en dag innan jag skulle få ut den och beställa ind en till apotek då under varunamnet Lorazepam orion dom sa på apoteket i januari då jag hämtade ut Temesta sista gången att det var fördmoligen den sista med Pfizers beteckning. Älskar Lorazepam den och flunitrazepam 2 bästa bensos som finns, Lorazepam är allti en en benso total ångestdämpning sover som ett barn skön i hela kroppen.
Citera
2018-11-16, 17:35
  #1162
Medlem
flashbacktrollets avatar
har typ tagit 10mg lorazepam. (låg tolerans) jag funderar om 10mg räcker för att flöddra för det räcker fanimig innte nu

så hur många 2.5mg lorazepam ska jag ta för att bli riktigt flöddrad och blackoutad.?

snabba svar tackar jag för.
Citera
2018-11-17, 01:00
  #1163
Medlem
zrtxs avatar
En av få benzos jag inte har testat som jag nu kan kryssa av.

Fyfan vilken euforisk benzo som är rätt avslappnande för kroppen också och som får en att må strålande.

Lätt min favorit benzo hittills måste jag säga!
Citera
2018-11-17, 12:17
  #1164
Medlem
zrtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrtx
En av få benzos jag inte har testat som jag nu kan kryssa av.

Fyfan vilken euforisk benzo som är rätt avslappnande för kroppen också och som får en att må strålande.

Lätt min favorit benzo hittills måste jag säga!

Ifall jag älskar denna benzon skulle jag gilla bromazepam minst lika mycket tror ni för jag har läst att dom har snarlika effekter eller är bromazepam svagare är lorazepam?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback