Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 08:59
  #9685
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det heter JAS 39 Gripen. Viggen är flygplan 37.

Jag tror nog att Sommarglad förstod sin felstavning utan att du behöver påpeka det.

Citera
2018-11-16, 17:00
  #9686
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Jag tror nog att Sommarglad förstod sin felstavning utan att du behöver påpeka det.

Med tanke på att han skrev det i två olika inlägg så tror jag inte det och fel siffror är inte felstavning.
Citera
2018-11-17, 17:21
  #9687
Medlem
Dubbelt inlägg, sorry.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2018-11-17 kl. 17:27.
Citera
2018-11-17, 17:26
  #9688
Medlem
Läste i SVD betalsida tyvärr att JAS 39 E inte skulle utrustas för RB 99 då det skulle bli för dyrt. Någon som kan utveckla detta? Rb 98 och främst Meteor är väl dyra. Har vi inte längre licens på tillverkning av Rb 99 C5. Eller är det bara B versionen?

Det skrevs också att flygvapnet ville ha en större (JASSM) missil som Finland har förutom RBS 15 MK4.
Vill man överge KEPD-350 som det tidigare har testats för?
__________________
Senast redigerad av slurppen 2018-11-17 kl. 17:40.
Citera
2018-11-18, 11:53
  #9689
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Läste i SVD betalsida tyvärr att JAS 39 E inte skulle utrustas för RB 99 då det skulle bli för dyrt. Någon som kan utveckla detta? Rb 98 och främst Meteor är väl dyra. Har vi inte längre licens på tillverkning av Rb 99 C5. Eller är det bara B versionen?

Det skrevs också att flygvapnet ville ha en större (JASSM) missil som Finland har förutom RBS 15 MK4.
Vill man överge KEPD-350 som det tidigare har testats för?
Meteor ersätter väl rimligen Amraam. Meteor har längre räckvidd och är en kompetentare robot. Så jag antar att man inte vill lägga pengar på två robotar som fyller samma uppgift. Sen kan säkerligen 39E uppgraderas om en kund vill ha möjligheten. 39C kan bära en mängd olika amerikanska, europeiska, sydafrikanska robotar.
Citera
2018-11-18, 15:03
  #9690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Meteor ersätter väl rimligen Amraam. Meteor har längre räckvidd och är en kompetentare robot. Så jag antar att man inte vill lägga pengar på två robotar som fyller samma uppgift. Sen kan säkerligen 39E uppgraderas om en kund vill ha möjligheten. 39C kan bära en mängd olika amerikanska, europeiska, sydafrikanska robotar.
Meteor är fem gånger så dyr som Rb 99 och Rb 98 så Ungern har valt AMRAAM till sina JAS 39.
Då de inte ansåg sig ha råd att köpa det till sina JAS 39. Den är ju ett bra komplement med dess räckvidd. Men nu blir det tydligen inte det till JAS 39E. Det kan ju finnas mål som man bara behöver skjuta en billigare robot mot. Men givetvis anpassar man sig mot vad annat land önskar.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2018-11-18 kl. 15:11.
Citera
2018-11-18, 17:48
  #9691
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Meteor är fem gånger så dyr som Rb 99 och Rb 98 så Ungern har valt AMRAAM till sina JAS 39.
Då de inte ansåg sig ha råd att köpa det till sina JAS 39. Den är ju ett bra komplement med dess räckvidd. Men nu blir det tydligen inte det till JAS 39E. Det kan ju finnas mål som man bara behöver skjuta en billigare robot mot. Men givetvis anpassar man sig mot vad annat land önskar.
Sverige har väl inte fler än 50-100 st amraam. Har för mig att de köptes in i väldigt litet antal.
Citera
2018-11-18, 18:13
  #9692
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sverige har väl inte fler än 50-100 st amraam. Har för mig att de köptes in i väldigt litet antal.

Vi köpte ur minnet in 100st. Dessa är nu så gamla att de i bästa fall, lär behöva bl.a. helt nya raketmotorer (motorer som inte är i produktion längre) och således torde vara dyrare att hålla vid liv än att ersätta med Meteor, som har flera gånger större räckvidd än våra gamla AMRAAM.
Citera
2018-11-18, 19:26
  #9693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vi köpte ur minnet in 100st. Dessa är nu så gamla att de i bästa fall, lär behöva bl.a. helt nya raketmotorer (motorer som inte är i produktion längre) och således torde vara dyrare att hålla vid liv än att ersätta med Meteor, som har flera gånger större räckvidd än våra gamla AMRAAM.
Har läst någonstans att vi senare i väntan på Meteor även har köpt ca 50 st AMRAAM-120 C5. Vet inte om det är sant. Om det går ca 5 st AMRAAM mot en METEOR så är det väl inte fel om man även skulle ha AMRAAM. Då dess räckvidd är betydligt bättre än Rb 98 som kostar ungefär lika mycket. C versionerna har ju bättre räckvidd, är smalare och lättare l än den äldre B versionen som vi har.

Vi lär ju inte köpa METEOR i överflöd med dess kostnad. Sedan ska vi ju ha kvar JAS 39 C/D och alla dessa får ju inte den nya radarn. Det motiverar C versionen för att ha något att mäta sig med i räckvidd. Mot att bara ha RB 98.
Citera
2018-11-19, 13:01
  #9694
Medlem
På tal om ingenting...

Är det någon som vet det officiella namnet på 39 Gripen i Brasilien?

Vad blir dess beteckning?
Citera
2018-11-19, 17:44
  #9695
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
På tal om ingenting...

Är det någon som vet det officiella namnet på 39 Gripen i Brasilien?

Vad blir dess beteckning?

F-39e och F-39f vad jag förstått. Om brassarna "döper om" det från "Gripen" har jag ingen aning om
Citera
2018-11-19, 18:36
  #9696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
F-39e och F-39f vad jag förstått. Om brassarna "döper om" det från "Gripen" har jag ingen aning om


okej så dom kör med "F".

Gripen = the Griffin = o grifo

Hade varit kul om det blev F-39 Grifo...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback