Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 02:09
  #925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Apples framgång bygger inte på att dom har en bra produkt, Apple säljer en livsstil och ett trendigt varumärke. Deras produkter är 50% dyrare än motsvarande konkurrenter trots att dom kvalietsmässigt är sämre, som konsument är bedrövligt. Tyvärr har alltför många konsumenter ett flockbeteende och det utnyttjas.

Om jag hade en miljon och var tvungen att välja mellan Tesla och Porche skulle jag Välja Tesla enbart för att den är trendig, ingen höjer på ögonbrynen för en Porsche. Om jag valde fritt skull jag välja en Toyota eller Skoda i lågpriskategorin eftersom det är mest bil för pengarna resterande belopp satsar jag på andra mer kostruktiva saker.

Det är många som satsar på Satellitbaserade internetkonstellationer, Tesla är en av många. Det blir intressant att se vilket genomslag det får eftersom statistiskt så är de områden där internet inte nås på jorden också till stora delar befolkas av fattiga människor. Dom kommer få svårt att nå ner till 1gbit för 200kr månaden.

Varför skulle jag skratta?


Du gjorde en smiley, samtidigt som du hånade oss som tror på elbilar, solceller och ett rymdbaserat internet.

Det är ingen som satsar på det, eller ja, vissa snackar medans Elon massproducerar och skjuter upp satelliter. Lite som med alla "Tesla-dödare" som ska släppas varje vecka, men ingen har know-how att utmana Tesla.


Det är du och jag som kommer köpa internet av Elon via Telia, 3 och Telenor.
Citera
2018-11-16, 08:28
  #926
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Hört talas om CAPEX, som att prata med ett barn.. Tesla har ruggiga marginaler på sina bilar, men återinvesterar i ny produktion.

Skillnanden nu är att kassaflödet är så eormt att man inte kommer vara beroende av att låna pengar längre.
Förstår du ens vad du själv skriver? Om Tesla inte visar svarta siffror utan visar röda siffror bokslutsår efter bokslutsår så gör de förlust på sin verksamhet. Det kräver att investerare, långivare eller ägare skjuter in nya pengar. Vad Tesla bränner pengar på är ointressant, men bränna pengar det gör Tesla, de tjänar inga pengar.
Vad investerare tror är att Tesla kommer att skala upp sin produktion och effektivisera den så att de kommer att tjäna pengar på sikt. Det kallas förhoppningar, därav är Tesla ett förhoppningsbolag.
Problemet är att Tesla måste föra ett flerfrontskrig. Nya fabriker måste byggas och nya modeller måste tas fram. Nya laddstationer måste fram om nya marknader skall komma i fråga.
Investerare, dvs professionella kommer inte ha samma religiösa övertygelse som klappmongon som dig. Om inte Tesla lär sig att skala upp produktionen och hålla i pengar så att det blir svarta siffror så kommer de att tröttna.
Förr eller senare tar skattesubventionerna slut, då måste Tesla stå på egna ben.
Citera
2018-11-16, 12:53
  #927
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Du gjorde en smiley, samtidigt som du hånade oss som tror på elbilar, solceller och ett rymdbaserat internet.

Det är ingen som satsar på det, eller ja, vissa snackar medans Elon massproducerar och skjuter upp satelliter. Lite som med alla "Tesla-dödare" som ska släppas varje vecka, men ingen har know-how att utmana Tesla.

Det är du och jag som kommer köpa internet av Elon via Telia, 3 och Telenor.

Elbilar är helt klart en del av framtiden. Det är inte fråga om Know-how att producera en elbil det kan alla göra. Det ska vara lönsamt också.

Den dagen dom har lägre priser på min 100Mbit fiberuppkoppling så kan satellitbaserat internet vara intressant. Snart är 1Gbit basfödan. Dom måste konkurrera mot 5G också son börjar komma i drift. Lycka till säger jag. Musk är en dagdrömmare som förläst sig på SF.
Citera
2018-11-16, 13:01
  #928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förstår du ens vad du själv skriver? Om Tesla inte visar svarta siffror utan visar röda siffror bokslutsår efter bokslutsår så gör de förlust på sin verksamhet. Det kräver att investerare, långivare eller ägare skjuter in nya pengar. Vad Tesla bränner pengar på är ointressant, men bränna pengar det gör Tesla, de tjänar inga pengar.
Vad investerare tror är att Tesla kommer att skala upp sin produktion och effektivisera den så att de kommer att tjäna pengar på sikt. Det kallas förhoppningar, därav är Tesla ett förhoppningsbolag.
Problemet är att Tesla måste föra ett flerfrontskrig. Nya fabriker måste byggas och nya modeller måste tas fram. Nya laddstationer måste fram om nya marknader skall komma i fråga.
Investerare, dvs professionella kommer inte ha samma religiösa övertygelse som klappmongon som dig. Om inte Tesla lär sig att skala upp produktionen och hålla i pengar så att det blir svarta siffror så kommer de att tröttna.
Förr eller senare tar skattesubventionerna slut, då måste Tesla stå på egna ben.


Tesla ligger enormt mycket bättre till än konkurrenterna. De gick ju visst med vinst under Q3. Fast det är inte det primära under den explosionsliknande fas för elbilar som vi ser nu. Är ju viktigare att skala upp produktionen och sno åt sig så mycket man kan av marknaden.
Citera
2018-11-16, 13:02
  #929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Tro vad man vill om Tesla och dess bilmodeller, men Tesla Truck-projektet är bara efterblivet. En stor lastbil som inte kan lasta någonting, jo tjena.


Kan den inte lasta nåt? Varför då?
Citera
2018-11-16, 13:05
  #930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Trots att jag varken har en Tesla, Porsche eller den senaste Apple-produkten så anser jag att du kommer med rent trams här.

Apple har bra produkter och är inte 50% dyrare. Vissa produkter som ipad är fortfarande helt överlägsna konkurenterna. iPhone var starten för smarttelefoner där man mosade konkurenterna. Det är respekt.

Alla som har ett bilintresse respekterar en Porsche och höjer på ögonbrynen beroende av vilken modell. Gillar man körglädje och har en mille över köper man en Porsche alla dagar i veckan.

Tesla är ledande för elbilar precis som Apple var för smarttelefoner för runt 10 år sedan. Att hävda något annat blir löjligt. Model 3 kommer väl ligga på en 36k$ i runda slängar. Inte dyrare än en valfri premiumbil. Mycket möjligt att t ex bmw tar över elbilsmarknaden senare men det fråntar inte Teslas roll i det hela i nutid. Just nu slaktar man konkurenterna. Jag tror att konkurenterna är ifatt 2020. Grämer mig att jag ej äger aktier i Tesla sedan ett par år tillbaka. Nu är den för dyr gissar jag.

På mobilsidan ser vi att framförallt samsung sprungit om Apple som nu leder utvecklingen medan Apple följer den. Min helt persnliga åsikt gjorde man det redan vid galaxy S4 vs iPhone 4. Andra uppstickare är Huawei medan f.d drakar Ericsson och Nokia ligger i dvala. Tiderna förändras men rätt ska vara rätt.

Att du hade valt Skoda betyder att du ej har ett bilintresse och då kanske just en bilaktie inte är något för dig att diskutera?. Skoda är inte mest bil för pengarna. Det var man första tio åren ungefär efter omstarten år 2000, sedan spårade priserna ur och man tappade konceptet. Idag är man faktiskt dyra i förhållande till lågbudget vs vw mellanbudget. Jag har själv ägt två stycken Skoda när man fick en nystart efter år 2000. Idag(om jag var fattig) skulle jag ta en Seat i lågbudgetklassen(Innan var det tvärtom) Dacia är ännu billigare bland lågbudget om du ska snåla. Nu är detta utanför ämnet så jag avslutar där.


2020 är ju snart här. Finns inget ens på ritningsbordet som är i närheten av Model 3. Audi e-tron är nästan ikapp Teslas modeller och den kommer 2019.

Dock så kommer ju bilar för 1 miljon även i fortsättningen vara lågvolymprodukter. Model 3 däremot... Finns inget liknande varken nu eller på gång.
Citera
2018-11-16, 13:06
  #931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Apples framgång bygger inte på att dom har en bra produkt, Apple säljer en livsstil och ett trendigt varumärke. Deras produkter är 50% dyrare än motsvarande konkurrenter trots att dom kvalietsmässigt är sämre, som konsument är bedrövligt. Tyvärr har alltför många konsumenter ett flockbeteende och det utnyttjas.

Om jag hade en miljon och var tvungen att välja mellan Tesla och Porche skulle jag Välja Tesla enbart för att den är trendig, ingen höjer på ögonbrynen för en Porsche. Om jag valde fritt skull jag välja en Toyota eller Skoda i lågpriskategorin eftersom det är mest bil för pengarna resterande belopp satsar jag på andra mer kostruktiva saker.

Det är många som satsar på Satellitbaserade internetkonstellationer, Tesla är en av många. Det blir intressant att se vilket genomslag det får eftersom statistiskt så är de områden där internet inte nås på jorden också till stora delar befolkas av fattiga människor. Dom kommer få svårt att nå ner till 1gbit för 200kr månaden.

Varför skulle jag skratta?


Du kan ju välja Teslan för att en tesla för 1 miljon är VÄLDIGT mycket billigare att äga än en Porsche för samma pengar.
Citera
2018-11-16, 13:07
  #932
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Tesla ligger enormt mycket bättre till än konkurrenterna. De gick ju visst med vinst under Q3. Fast det är inte det primära under den explosionsliknande fas för elbilar som vi ser nu. Är ju viktigare att skala upp produktionen och sno åt sig så mycket man kan av marknaden.
Du menar de idioter som gör miljardvinster och som kommer med hybrider och elbilar på bred front.
Citera
2018-11-16, 13:08
  #933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja, som jag tidigare sa så är det hatten av för Tesla att dom lyckats få så många Tesal -fan bojs. Man kan dra många paralleller till Apples konsumenter.

Ingenting Musk har gjort är speciellt innovativt, han har bara tagit välkända företeelser och förpackat det lite annorlunda. Sen kommer det tonvis med saker som är fullkomliga hjärnsläpp och sciencefictiondrömmar som eldar på hans religiösa fan-skara. Nej, han kommer aldrig att bygga nån koloni på mars. Han har nyligen sensationellt uppfunnit ....tunnelbanan, satellitlänkar för data håller flera andra på med också.

Tyvärr är det betydligt fler som har ett närmast blint hat mot Tesla. Som du. Kommer inte spela någon roll hur det går för Tesla. Du kommer hela tiden hitta nya saker att hänga upp din kritik på.
Citera
2018-11-16, 13:13
  #934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du menar de idioter som gör miljardvinster och som kommer med hybrider och elbilar på bred front.

Nu gör de inte några vinster på sina elbilar. Det gör dock Tesla. Vare sig du vill erkänna det eller inte. Tror inte du förstår skalan av deras laddnätverk, egen batterifrabrik osv. De sitter i en guldsits som har tagit dessa jätteinvesteringar redan och byggt en grund att stå på.

BMW, Audi och de andra gör elbilar i liten skala sådär lite halvhjärtat och är inte ens i närheten av att vare sig tjäna pengar på elbilar eller vilja satsa helhjärtat. Pengarna tjänar de på bensin och dieselbilar. Däremot är de ju jävligt bra på att snacka om bilar som "kommer i framtiden" som de pratar om för att inte ännu fler av deras kunder ska köpa en Tesla.

Jag är en f.d. lojal BMW-kund som ägt ett tiotal olika BM (och då lite värre bilar än 320d/520d om man säger så). Jag är så förbannat trött på att Tesla och Model S får en massa skit som de inte gjort sig förtjänta av. För mig är Model S väldigt mycket roligare att köra än en 5-serie och interiören gör verkligen inte bort sig när man väl vant sig vid den stora skärmen. (Nu har jag jättesvårt att acceptera såna där plottriga inredningar som finns i andra bilar.)
Citera
2018-11-16, 14:08
  #935
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Tyvärr är det betydligt fler som har ett närmast blint hat mot Tesla. Som du. Kommer inte spela någon roll hur det går för Tesla. Du kommer hela tiden hitta nya saker att hänga upp din kritik på.

Hold your horses, vem har sagt jag hatar Tesla? Dom får oförtjänt med publicitet för något som inte är speciellt innovativt. Dom har bara tagit standardkomponenter. Det finns ingenting innovativt med Teslas bilar. Dom ha ju tom återgått till bakhjulsdrift, något som alla sa hej då till på 90 talet. Tom min tvättmaskin är uppkopplad på nätet, när en bil blir uppkopplad så tycker folk det är revolutionerande.
__________________
Senast redigerad av raskens 2018-11-16 kl. 14:13.
Citera
2018-11-16, 14:16
  #936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hold your horses, vem har sagt jag hatar Tesla? Dom får oförtjänt med publicitet för något som inte är speciellt innovativt. Dom har bara tagit standardkomponenter. Det finns ingenting innovativt med Teslas bilar. Dom ha ju tom återgått till bakhjulsdrift, något som alla sa hej då till på 90 talet. Tom min tvättmaskin är uppkopplad på nätet, när en bil blir uppkopplad så tycker folk det är revolutionerande.


Oj vad du har dålig koll. Bakhjulsdrift är fullkomligt överlägset framhjulsdrift nu när det finns antispinn och antisladd. Att man bygger bilar med framhjulsdrift idag beror nästan enbart på att det är mycket billigare än att göra bilar med bakhjulsdrift.

Varför tror du nästan alla dyrare bilar byggs med bahjulsdrift? BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar, Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce osv osv. Varför tror du Alfa Romeo gick tillbaka till bakhjulsdrift när de byggde sin Giulia Quadrifoglio?

Sen kan man inte resonera som du kring Tesla. Möjligt att varje ingående del inte är så märkvärdig. Grejen med Tesla är att HELHETEN är så genomtänkt.
__________________
Senast redigerad av Locifer 2018-11-16 kl. 14:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback