• 38 725 online
  • 1 198 473 medlemmar
  • 62 096 214 inlägg
Igår, 12:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Har införskaffat en kinesisk kockkniv https://media.knivesandtools.com/Exact675x450/58778/vt5.4063.18$01-victorinox-vibrox-vt5.4063.18-01.jpg

Hade en av märket Anders Petter som klingade nice när man råkar skrapa i skärbrädan med yttersta spetsen. Typ schwiiiing.

Den här klingar lite men har betydligt skönare och stabilare handtag. Ganska kul att cutta med men mer opraktisk än den gamle hederlige Victorinox fibrox 22 cm.
Den här typen av "knivar" kräver förstås en annan skärteknik än den hos en traditionell kockkniv.

~Paul~
Citera
Igår, 12:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stephoo
Tack, då spara jag några dollars
Det är nog klokt .

~Paul~
Citera
Idag, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Tack för länken.

Ask är ju onekligen prisvärt. Är det bra? Brädorna på 36x45 känns som en ganska idealisk storlek för mina behov.

Är det någon här som köpt från Asbjörns och kan uttala sig om produkterna? Handtag på skärbrädan eller inte?

Jag har en 36x45 i ask från Asbjörn, kan verkligen rekommendera dem. Riktigt bra pris om man jämför med andra hantverkartillverkade ställen. Valde den som är 6 cm tjock bara för att man sällan ser så pass tjocka och ville ha nåt som sticker ut i köket. Nackdelen är att den är rejält tung och att den är så sjukt snygg att man alltid vill ha den framme. Skulle inte köpa en mindre än så så länge man har plats i köket. Vill man köpa en mindre bräda finns ju en del billigare och tunnare ändträ-brädor från t.ex. Anders Petter.
Citera