Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2018-11-15, 19:31
  #49333
Medlem
saganshuss avatar
AI-högtalare är den snabbaste växande området just nu och det är Google och Amazon som helt dominerar. För oss som pratar svenska är det ju kul nu att Google assistant finns med svenska som språk, vi får se om Amazon också kommer att stödja svenska med tiden.

Apple har inte haft några framgångar med sina högtalare än så länge och med tanke på hur usel siri är i jämförelse med Google och Amazons motsvarigheter så är det inte konstigt.

https://www.mobil.se/nyheter/snart-o...rade-i-varlden
__________________
Senast redigerad av saganshus 2018-11-15 kl. 19:38.
2018-11-15, 19:41
  #49334
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Nya Snapdragon 855 SoC (som kommer att sitta i bland annat Samsung S10) sägs slå Apples A12 Bionic SoC, enligt AnTuTu test.

https://www.mobil.se/nyheter/nya-mob...-benchmarktest

https://www.phonearena.com/news/Gala...n-980_id111030
Enligt bilden i länken så får Apples bättre single och multi-scores?
2018-11-15, 19:44
  #49335
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Enligt bilden i länken så får Apples bättre single och multi-scores?
I Geekbench så fick Apples A12 Bionic SoC bäst siffror. Men i AnTuTu testet så var det Snapdragon 855 som fick högst siffror.

Två väldigt kraftfulla SoC är det i vilket fall som helst.
2018-11-15, 20:13
  #49336
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
AI-högtalare är den snabbaste växande området just nu och det är Google och Amazon som helt dominerar. För oss som pratar svenska är det ju kul nu att Google assistant finns med svenska som språk, vi får se om Amazon också kommer att stödja svenska med tiden.

Apple har inte haft några framgångar med sina högtalare än så länge och med tanke på hur usel siri är i jämförelse med Google och Amazons motsvarigheter så är det inte konstigt.

https://www.mobil.se/nyheter/snart-o...rade-i-varlden

Är faktiskt intresserad utav Ai högtalare då jag kör just nu på en JBL flip 3 som köptes för 500kr ny på blocket för en sen. Den spelar ok ljud men är inte så nöjd för har ett hemmabio för 25k från Canton GLE serien som spelar 10gånger bättre och renare ljud. Köptes 10år sen nästa månad. Visst en högtalare som ett dricksglas kan aldrig bli lika bra som golvhögtalare + centern och bakhögtalarna men vill ändå att de spelar ett rent ljud och lite power får det ändå vara om de kostar ett par tusen

Vilken kommer närmast Canton i ljud kvalité ? Måste jag köpa de mer exklusiva märkena som B&O, Dali, Bose, Denon, B&W. Är det dessa märkena jag måste titta på eller det går bra med mindre märken som apple, Google mm Dessa är stora märken men inte i ljud
2018-11-15, 20:31
  #49337
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Är faktiskt intresserad utav Ai högtalare då jag kör just nu på en JBL flip 3 som köptes för 500kr ny på blocket för en sen. Den spelar ok ljud men är inte så nöjd för har ett hemmabio för 25k från Canton GLE serien som spelar 10gånger bättre och renare ljud. Köptes 10år sen nästa månad. Visst en högtalare som ett dricksglas kan aldrig bli lika bra som golvhögtalare + centern och bakhögtalarna men vill ändå att de spelar ett rent ljud och lite power får det ändå vara om de kostar ett par tusen

Vilken kommer närmast Canton i ljud kvalité ? Måste jag köpa de mer exklusiva märkena som B&O, Dali, Bose, Denon, B&W. Är det dessa märkena jag måste titta på eller det går bra med mindre märken som apple, Google mm Dessa är stora märken men inte i ljud
Jag skulle inte köpa AI-högtalare för ljudets skull, utanför för att få assistant. Med exempelvis en billig Google home mini så kan du styra saker som spotify och beordra assistenten att skicka ut ljudet i en annan anläggning som du har inkopplat.

Man behöver alltså inte använda högtalaren i sig för att spela upp musik, det finns bättre lösningar om det är välljud man är ute efter.
2018-11-15, 23:08
  #49338
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Är faktiskt intresserad utav Ai högtalare då jag kör just nu på en JBL flip 3 som köptes för 500kr ny på blocket för en sen. Den spelar ok ljud men är inte så nöjd för har ett hemmabio för 25k från Canton GLE serien som spelar 10gånger bättre och renare ljud. Köptes 10år sen nästa månad. Visst en högtalare som ett dricksglas kan aldrig bli lika bra som golvhögtalare + centern och bakhögtalarna men vill ändå att de spelar ett rent ljud och lite power får det ändå vara om de kostar ett par tusen

Vilken kommer närmast Canton i ljud kvalité ? Måste jag köpa de mer exklusiva märkena som B&O, Dali, Bose, Denon, B&W. Är det dessa märkena jag måste titta på eller det går bra med mindre märken som apple, Google mm Dessa är stora märken men inte i ljud

Jag har en Bowers & Wilkins A7 (en rejäl pjäs som kostade drygt 7000 kr.) som jag strömmar musik till. Den låter minst lika bra som min Audio Pro Stereo One. Tyvärr saluför de inte B&W A7 då den har utgått. Hittar du en B&W A7 begagnat ska du slå till. Delar av den är byggd i kevlar. Jag tror inte du hittar något bättre. Man strömmar musiken Apples AirPlay, eller så köper man en bra USB-dongel och kopplar in i A7, det blir smidigare så.

Men A7 fungerar nog inte med AI, när jag tänker efter...
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-11-15 kl. 23:24.
2018-11-16, 06:10
  #49339
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Vad för app redigerar du filmer i?


Jag kör med Lumafusion, kan starkt rekommendera den, väldigt avancerad och lättjobbad på en iPad.
2018-11-16, 06:23
  #49340
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Det var inte vad Pajen sa, Pajen sa att "det går att göra det på iPad" och då syftade han inte heller på den nya iPaden. Och jag sa att "det "går" att göra både på Android och ChromeOS också". Om det är en behaglig upplevelse, det vet jag inte, jag editerar film i desktop-miljö, inte i mobil-miljö.

För övrigt, att lägga 25 lök på en padda som inte duger att jobba på är rena galenskaperna, det är på sin höjd en svindyr leksak som inte ersätter någon desktop-upplevelse och här följer varför:

Det går inte, även om man vill, att öppna desktop-versioner av diverse sidor, mobilversionen av Safari tillåter endast att använda de begränsade och nerbantade mobilversionerna av appar vilket inte räcker för seriöst arbete och extensions är bara att glömma.

Inget stöd för extren-input, dvs mus och trackpad.

Inget ekosystem för filer, appen Filer erbjuder alldeles för begränsad filhantering.

Du är begränsad till att enbart kunna spegla skärmen på en extern monitor vilket ju är totalt meningslöst.

Så om inte iOS 13 släpper på tyglarna och låter iPad bli en riktig arbetshäst så kommer det, som vanligt, att förbli en överprisad leksak med mycket muskler mest duglig för spel och mediekonsumtion vilket är fullständigt befängt att spendera 25 lök på.


Oj så mycket felaktigheter :-)

Nej du får inte alls mobilversioner på iPad Pro, I vissa fall kommer dom mobilanpassade men det går att hålla in refreshknappen så laddar man om sidan i desktopläge.

Det är inte alls bara spegling av iPad- skärmen som gäller utan utvecklare av appar kan bestämma vad som sker. Redigerar jag film så kan jag göra det på min iPad och sedan på datorskärmen ser jag resultatet.

Det går redan a idag att jobba på en iPad Pro och många gör det, sen håller jag med dig om att Apple behöver göra det ännu bättre. Men att kalla det en leksak är rent av fel. Ja precis som resten jag kommenterade ovan :-)
2018-11-16, 06:25
  #49341
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Är faktiskt intresserad utav Ai högtalare då jag kör just nu på en JBL flip 3 som köptes för 500kr ny på blocket för en sen. Den spelar ok ljud men är inte så nöjd för har ett hemmabio för 25k från Canton GLE serien som spelar 10gånger bättre och renare ljud. Köptes 10år sen nästa månad. Visst en högtalare som ett dricksglas kan aldrig bli lika bra som golvhögtalare + centern och bakhögtalarna men vill ändå att de spelar ett rent ljud och lite power får det ändå vara om de kostar ett par tusen

Vilken kommer närmast Canton i ljud kvalité ? Måste jag köpa de mer exklusiva märkena som B&O, Dali, Bose, Denon, B&W. Är det dessa märkena jag måste titta på eller det går bra med mindre märken som apple, Google mm Dessa är stora märken men inte i ljud

Behåll ditt nuvarande system och köp Sonos kommande Amp. Då blir det gamla systemet smart och du kan köpa på dig fler högtalare och placera ut i hemmet. Sonos har för tillfället stöd för Airplay 2 och röstassistenten Alexa. Google Assistant kommer adderas nästa år.

Jag kör Sonos hemma och det är riktigt trevligt ljud, extremt välarbetat multiroomlösning och strular aldrig.
2018-11-16, 18:38
  #49342
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Behåll ditt nuvarande system och köp Sonos kommande Amp. Då blir det gamla systemet smart och du kan köpa på dig fler högtalare och placera ut i hemmet. Sonos har för tillfället stöd för Airplay 2 och röstassistenten Alexa. Google Assistant kommer adderas nästa år.

Jag kör Sonos hemma och det är riktigt trevligt ljud, extremt välarbetat multiroomlösning och strular aldrig.

Låter Sonos riktigt bra nu för tiden? När jag köpte min Bowers & Wilkins A7 runt år 2013, provlyssnade jag på en kraftigare setup av Sonos och då var jag inte nöjd med ljudet.
Den lät mer som Bowers & Wilkins A5, och det är skillnad mellan A7 och A5.

Å andra sidan har inte B&W samma möjligheter som Sonos, även om man kan skaffa en ytterligare B&W A7 och placera i ett annat rum. Och nu har det gått några år så jag förmodar att det låter bättre idag.
2018-11-16, 18:42
  #49343
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Låter Sonos riktigt bra nu för tiden? När jag köpte min Bowers & Wilkins A7 runt år 2013, provlyssnade jag på en kraftigare setup av Sonos och då var jag inte nöjd med ljudet.
Den lät mer som Bowers & Wilkins A5, och det är skillnad mellan A7 och A5.

Å andra sidan har inte B&W samma möjligheter som Sonos, även om man kan skaffa en ytterligare B&W A7 och placera i ett annat rum. Och nu har det gått några år så jag förmodar att det låter bättre idag.

Jag skulle säga så här att man köper inte Sonos enbart för ljudet utan det är för ljudet och deras eminenta multiroom-lösning som piskar det mesta. Sonos försöker ju vara alla tillags och erbjuder alla röstassistenter som tekniskt är möjligt (Siri är kört, pga Apple och inlåsning), men dom var snabba med AirPlay 2.

Sen måste man ju nödvändigtvis inte köra Sonos egna högtalare enbart utan koppla till en Sonos AMP och använda sitt redan tidigare inköpta system. Men själv har jag åtta Sonos One hemma utspridda i olika rum och på toan och annat. Sen i vardagsrummet kör jag Sonos Beam och sen två parade Play:1 som bakre samt deras sub och det låter riktigt bra måste jag säga.
2018-11-16, 18:55
  #49344
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Jag skulle säga så här att man köper inte Sonos enbart för ljudet utan det är för ljudet och deras eminenta multiroom-lösning som piskar det mesta. Sonos försöker ju vara alla tillags och erbjuder alla röstassistenter som tekniskt är möjligt (Siri är kört, pga Apple och inlåsning), men dom var snabba med AirPlay 2.

Sen måste man ju nödvändigtvis inte köra Sonos egna högtalare enbart utan koppla till en Sonos AMP och använda sitt redan tidigare inköpta system. Men själv har jag åtta Sonos One hemma utspridda i olika rum och på toan och annat. Sen i vardagsrummet kör jag Sonos Beam och sen två parade Play:1 som bakre samt deras sub och det låter riktigt bra måste jag säga.

Där ser man. Själv föredrar jag vanlig tvåkanalsstereo och CD. Utbudet på Spotify har varit för begränsat, Apple Music har bättre utbud. Jag har en hel del musik som inte finns på streamingtjänsterna. Och det har flera gånger hänt att låtar varit tillfälligt borta eftersom nya avtal håller på att bestämmas. Men nu kom jag lite utanför ämnet...

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback