Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 01:22
  #913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Marknadsföring och att öka varumärkets värde är ett brett område som bara till en begränsad del bestå av annonsering. Musks twittrande är värt mångmiljarder. Varje gång han skriver så kommenterar tusentals tidningar det han säger, spelar ingen roll om han bygger en ubåt som är en dödsfälla eller säger att teslabilar kan komma till undsättning till bränderna i Kalifornien då det finns filter i ventilationssystemet. Dom har ett intrikat bonussystem där ägare får bonusar om dom lyckas sälja en bil till någon dom känner. Det finns många avancerade och mycket framgångsrika strategier dom använder. Dom har varit otroligt duktiga på mytbildning och att skapa sig en fan-bas som är lika lojala som en religiös sektmedlem.


Och alla andra märken har tusentals återförsäljare som får pengar för varje sälj.


Tesla säljer via mun till mun metoden eftersom dem har en överlägsen produkt.

Alltså den här diskussionen är löjlig, jag kör Tesla varje dag och vet hur nöjd jag själv är. Du har inte kört och kommer inte köra en Tesla på många år men sitter ändå och försöker mästra mig om min egna bil.
Var vill du komma? Har Elon "mytbildat" mig till att ljuga om min bil? Skulle jag inte varit nöjd med Tesla så hade jag inte haft den och definitivt inte rekommenderat den.


Elon Musk är givetivis av intresse för alla eftersom han är en av historiens främsta entreprenörer, och de projekten han håller i luften just nu är i biljonklassen, skulle bara ett av hans projekt lyckas så är han Världens rikaste man.

Starlink, BFR, Model 3, Tesla truck och Nueralink har alla var för sig en stor chans att revolutionera planeten och till viss del även andra planeter.
Citera
2018-11-14, 06:42
  #914
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Och alla andra märken har tusentals återförsäljare som får pengar för varje sälj.


Tesla säljer via mun till mun metoden eftersom dem har en överlägsen produkt.

Alltså den här diskussionen är löjlig, jag kör Tesla varje dag och vet hur nöjd jag själv är. Du har inte kört och kommer inte köra en Tesla på många år men sitter ändå och försöker mästra mig om min egna bil.
Var vill du komma? Har Elon "mytbildat" mig till att ljuga om min bil? Skulle jag inte varit nöjd med Tesla så hade jag inte haft den och definitivt inte rekommenderat den.


Elon Musk är givetivis av intresse för alla eftersom han är en av historiens främsta entreprenörer, och de projekten han håller i luften just nu är i biljonklassen, skulle bara ett av hans projekt lyckas så är han Världens rikaste man.

Starlink, BFR, Model 3, Tesla truck och Nueralink har alla var för sig en stor chans att revolutionera planeten och till viss del även andra planeter.
Frågan är ur företaget Tesla skall överleva utan att leverera annat än förhoppningar men ingen vinst. Att du har ett intellekt som en 13 åring och har gift dig med märket Tesla är en sak. Allt du beskriver bekräftar vad jag och andra hävdar. Teslaaktien flyger på förhoppningar och drömmar. Ännu har man inte lyckats tjäna pengar.
Citera
2018-11-14, 06:45
  #915
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Med tanke på att GM och Ford gick i konkurs men räddades av Amerikanska staten för bara 10 år sedan, så ska vi nog inte kasta sten i glashus.

Bara för att du kan använda RUT-avdrag betyder inte det att alla städfirmor i Sverige drivs av staten, du bör lära dig vad en subvention är.


Alla bilföretag får subventioner, inte bara Tesla och inte bara i USA.
Både Ford och GM har sedermera gjort något som Tesla aldrig gjort, tjänat pengar på sina bilar.
Tesla har sålt och säljer pga skattesubventioner. Det är en stor skillnad mot att få riktade bidrag vid en finanskris.
Återkom när Tesla de facto visar vinst.
Citera
2018-11-14, 11:34
  #916
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron

Var vill du komma? Har Elon "mytbildat" mig till att ljuga om min bil? Skulle jag inte varit nöjd med Tesla så hade jag inte haft den och definitivt inte rekommenderat den.

Elon Musk är givetivis av intresse för alla eftersom han är en av historiens främsta entreprenörer, och de projekten han håller i luften just nu är i biljonklassen, skulle bara ett av hans projekt lyckas så är han Världens rikaste man.

Starlink, BFR, Model 3, Tesla truck och Nueralink har alla var för sig en stor chans att revolutionera planeten och till viss del även andra planeter.

Ja, som jag tidigare sa så är det hatten av för Tesla att dom lyckats få så många Tesal -fan bojs. Man kan dra många paralleller till Apples konsumenter.

Ingenting Musk har gjort är speciellt innovativt, han har bara tagit välkända företeelser och förpackat det lite annorlunda. Sen kommer det tonvis med saker som är fullkomliga hjärnsläpp och sciencefictiondrömmar som eldar på hans religiösa fan-skara. Nej, han kommer aldrig att bygga nån koloni på mars. Han har nyligen sensationellt uppfunnit ....tunnelbanan, satellitlänkar för data håller flera andra på med också.
__________________
Senast redigerad av raskens 2018-11-14 kl. 11:40.
Citera
2018-11-14, 18:47
  #917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Både Ford och GM har sedermera gjort något som Tesla aldrig gjort, tjänat pengar på sina bilar.
Tesla har sålt och säljer pga skattesubventioner. Det är en stor skillnad mot att få riktade bidrag vid en finanskris.
Återkom när Tesla de facto visar vinst.


Återkom du när Ford och GM visar vinst på sina skrothögar istället, för det har dem inte gjort på årtionden, rena skämt bolagen.

Dem tjänar pengar på sin låneverksamhet, alltså dem lånar cash till 0% ränta av staten och lånar sedan ut samma pengar till sina kunder.

Och snart kommer deras aktieägare få betala priset för buy backs haha, skulle inte vilja äga aktier i dessa skitföretag.


Nej Tesla säljer oavsett, i Kina säljer man till och med trots att kommunist regimen har 45% tariffer mot Tesla.
De som har råd att slänga upp 8-900.000 på en bil skulle nog gjort det oavsett en subvention på 40.000.
Citera
2018-11-14, 18:56
  #918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja, som jag tidigare sa så är det hatten av för Tesla att dom lyckats få så många Tesal -fan bojs. Man kan dra många paralleller till Apples konsumenter.

Ingenting Musk har gjort är speciellt innovativt, han har bara tagit välkända företeelser och förpackat det lite annorlunda. Sen kommer det tonvis med saker som är fullkomliga hjärnsläpp och sciencefictiondrömmar som eldar på hans religiösa fan-skara. Nej, han kommer aldrig att bygga nån koloni på mars. Han har nyligen sensationellt uppfunnit ....tunnelbanan, satellitlänkar för data håller flera andra på med också.


Apple är Världens mest framgångsrika företag, så jag har såklart inget emot att Tesla använder deras strategi, för som du säger Teslas affärsstrategi är mycket likt Apple.


SpaceX sände nyligen upp den första laddningen starlink satelliter och har byggt en hel fabrik dedikerad till att bygga satelliter på löpande band, så skratta inte för mycket.
Citera
2018-11-14, 20:17
  #919
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Återkom du när Ford och GM visar vinst på sina skrothögar istället, för det har dem inte gjort på årtionden, rena skämt bolagen.

Dem tjänar pengar på sin låneverksamhet, alltså dem lånar cash till 0% ränta av staten och lånar sedan ut samma pengar till sina kunder.

Och snart kommer deras aktieägare få betala priset för buy backs haha, skulle inte vilja äga aktier i dessa skitföretag.


Nej Tesla säljer oavsett, i Kina säljer man till och med trots att kommunist regimen har 45% tariffer mot Tesla.
De som har råd att slänga upp 8-900.000 på en bil skulle nog gjort det oavsett en subvention på 40.000.
Återigen Tesla tjänar inte en cent, Tesla bränner pengar.
Så att yra om att Tesla tjänar pengar är lögn.
Eftersom Tesla inte fixade att tjäna pengar på dyra men begränsade volymer av Model S och SUV. Hur skall Tesla få lönsamhet i en modell med betydligt lägre pris? Genom att skala upp volymen väldigt kraftigt. Det kostar pengar och kräver kompetens. Något Tesla inte verkar besitta, ännu.
Citera
2018-11-14, 22:29
  #920
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Apple är Världens mest framgångsrika företag, så jag har såklart inget emot att Tesla använder deras strategi, för som du säger Teslas affärsstrategi är mycket likt Apple.

SpaceX sände nyligen upp den första laddningen starlink satelliter och har byggt en hel fabrik dedikerad till att bygga satelliter på löpande band, så skratta inte för mycket.

Apples framgång bygger inte på att dom har en bra produkt, Apple säljer en livsstil och ett trendigt varumärke. Deras produkter är 50% dyrare än motsvarande konkurrenter trots att dom kvalietsmässigt är sämre, som konsument är bedrövligt. Tyvärr har alltför många konsumenter ett flockbeteende och det utnyttjas.

Om jag hade en miljon och var tvungen att välja mellan Tesla och Porche skulle jag Välja Tesla enbart för att den är trendig, ingen höjer på ögonbrynen för en Porsche. Om jag valde fritt skull jag välja en Toyota eller Skoda i lågpriskategorin eftersom det är mest bil för pengarna resterande belopp satsar jag på andra mer kostruktiva saker.

Det är många som satsar på Satellitbaserade internetkonstellationer, Tesla är en av många. Det blir intressant att se vilket genomslag det får eftersom statistiskt så är de områden där internet inte nås på jorden också till stora delar befolkas av fattiga människor. Dom kommer få svårt att nå ner till 1gbit för 200kr månaden.

Varför skulle jag skratta?
Citera
2018-11-15, 18:03
  #921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Apples framgång bygger inte på att dom har en bra produkt, Apple säljer en livsstil och ett trendigt varumärke. Deras produkter är 50% dyrare än motsvarande konkurrenter trots att dom kvalietsmässigt är sämre, som konsument är bedrövligt. Tyvärr har alltför många konsumenter ett flockbeteende och det utnyttjas.

Om jag hade en miljon och var tvungen att välja mellan Tesla och Porsche skulle jag Välja Tesla enbart för att den är trendig, ingen höjer på ögonbrynen för en Porsche. Om jag valde fritt skull jag välja en Toyota eller Skoda i lågpriskategorin eftersom det är mest bil för pengarna resterande belopp satsar jag på andra mer kostruktiva saker.

Trots att jag varken har en Tesla, Porsche eller den senaste Apple-produkten så anser jag att du kommer med rent trams här.

Apple har bra produkter och är inte 50% dyrare. Vissa produkter som ipad är fortfarande helt överlägsna konkurenterna. iPhone var starten för smarttelefoner där man mosade konkurenterna. Det är respekt.

Alla som har ett bilintresse respekterar en Porsche och höjer på ögonbrynen beroende av vilken modell. Gillar man körglädje och har en mille över köper man en Porsche alla dagar i veckan.

Tesla är ledande för elbilar precis som Apple var för smarttelefoner för runt 10 år sedan. Att hävda något annat blir löjligt. Model 3 kommer väl ligga på en 36k$ i runda slängar. Inte dyrare än en valfri premiumbil. Mycket möjligt att t ex bmw tar över elbilsmarknaden senare men det fråntar inte Teslas roll i det hela i nutid. Just nu slaktar man konkurenterna. Jag tror att konkurenterna är ifatt 2020. Grämer mig att jag ej äger aktier i Tesla sedan ett par år tillbaka. Nu är den för dyr gissar jag.

På mobilsidan ser vi att framförallt samsung sprungit om Apple som nu leder utvecklingen medan Apple följer den. Min helt persnliga åsikt gjorde man det redan vid galaxy S4 vs iPhone 4. Andra uppstickare är Huawei medan f.d drakar Ericsson och Nokia ligger i dvala. Tiderna förändras men rätt ska vara rätt.

Att du hade valt Skoda betyder att du ej har ett bilintresse och då kanske just en bilaktie inte är något för dig att diskutera?. Skoda är inte mest bil för pengarna. Det var man första tio åren ungefär efter omstarten år 2000, sedan spårade priserna ur och man tappade konceptet. Idag är man faktiskt dyra i förhållande till lågbudget vs vw mellanbudget. Jag har själv ägt två stycken Skoda när man fick en nystart efter år 2000. Idag(om jag var fattig) skulle jag ta en Seat i lågbudgetklassen(Innan var det tvärtom) Dacia är ännu billigare bland lågbudget om du ska snåla. Nu är detta utanför ämnet så jag avslutar där.
Citera
2018-11-15, 18:37
  #922
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Starlink, BFR, Model 3, Tesla truck och Nueralink har alla var för sig en stor chans att revolutionera planeten och till viss del även andra planeter.

Tro vad man vill om Tesla och dess bilmodeller, men Tesla Truck-projektet är bara efterblivet. En stor lastbil som inte kan lasta någonting, jo tjena.
Citera
2018-11-16, 01:49
  #923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Återigen Tesla tjänar inte en cent, Tesla bränner pengar.
Så att yra om att Tesla tjänar pengar är lögn.
Eftersom Tesla inte fixade att tjäna pengar på dyra men begränsade volymer av Model S och SUV. Hur skall Tesla få lönsamhet i en modell med betydligt lägre pris? Genom att skala upp volymen väldigt kraftigt. Det kostar pengar och kräver kompetens. Något Tesla inte verkar besitta, ännu.


Hört talas om CAPEX, som att prata med ett barn.. Tesla har ruggiga marginaler på sina bilar, men återinvesterar i ny produktion.

Skillnanden nu är att kassaflödet är så eormt att man inte kommer vara beroende av att låna pengar längre.
Citera
2018-11-16, 01:59
  #924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Tro vad man vill om Tesla och dess bilmodeller, men Tesla Truck-projektet är bara efterblivet. En stor lastbil som inte kan lasta någonting, jo tjena.


Ja, och en elbil kommer ingen köpa, tills Model S kom.
Men Model S är för dyr, ingen kommer ha råd, tills Model 3 kom..

Och snart kommer Model Y och Tesla Truck


Vad ni missar är utvecklingen av batterier, alltså att energitätheten ökar kraftigt och priserna faller. Ett bilbatteri i en Model S som idag kostar 150.000 kronor kommer kosta 50.000 kronor om 5 år. Vi kommer ha en räckvidd på 100+ mil, ingen kommer köpa en bensinbil snart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback