Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 17:21
  #145
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Där ser man lite mera info är alltid bra att få.
Vet även att Huvudbiblioteket har några Svenska Mad kvar i sina arkivet
Det var väldigt längesedan jag lånade dom så jag hoppas att de finns var.
Toa(s)polarna är väl lite roliga vissa stunder.
Julpajarna har jag inte sett vad jag vet.

Finns det något album utgivet med X&Y (Spy VS Spy)
Jag känner inte till någonting specifikt utgivet med X&Y. Men det skulle förvåna mig om det inte fanns.
Det finns en massa gamla MAD-pockets, någon av dem borde ju innehålla något med spetsnäsorna.
Citera
2018-11-15, 17:29
  #146
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag känner inte till någonting specifikt utgivet med X&Y. Men det skulle förvåna mig om det inte fanns.
Det finns en massa gamla MAD-pockets, någon av dem borde ju innehålla något med spetsnäsorna.

Mad Buckerna kommer jag väl ihåg
Dumma svar på dumma frågor är riktigt bra
Undrar om de kommer ut med tiden
Citera
2018-11-18, 17:33
  #147
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag ser att alla gamla MAD-tidningar 1960-70 finns ute på tradera.com just nu! Bara sök på MAD där.
Citera
2018-11-25, 12:01
  #148
Medlem
Med utgivningstakten på MADs årsupplagor lär inte 90-talet nås förrän om 2030-2040. Jag har ingen relation till 60-talets kultur och köper inte de som kommer nu.
Citera
2019-03-01, 09:49
  #149
Medlem
Vet någon MAD-kännare här ungefär när insändarsidan Forum för Fårskallar (min favoritaspekt av Svenska MAD för övrigt) gjorde entré? Återfinns den i någon av de hittills utkomna årsupplagorna?
Citera
2019-03-17, 17:16
  #150
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Tyvärr. Men en del av dem är fortfarande vid liv. Jag är imponerad över att Al Jaffee fortfarande lever. 97 bast.

Mazel-tov! I onsdags fyllde Jaffee 98 jordsnurr. Och kan ni gissa hur han firade?

https://www.madmagazine.com/blog/201...-for-al-jaffee
__________________
Senast redigerad av Ördög 2019-03-17 kl. 17:20.
Citera
2019-03-17, 17:35
  #151
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Mazel-tov! I onsdags fyllde Jaffee 98 jordsnurr. Och kan ni gissa hur han firade?

https://www.madmagazine.com/blog/201...-for-al-jaffee
Tack för ett gott skratt!
Vem vet, han kanske har turen att komma upp till (ännu mer) aktningsvärda 100 år...
Citera
2019-03-17, 21:57
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Finns det något album utgivet med X&Y (Spy VS Spy)

De gav ut sex pocketar med X & Y:

MAD släpper loss X & Y (MAD-pocket 7, 1966)
X & Y del 2 (MAD-pocket 17, 1968)
Den tredje dossiern med X & Y (MAD-pocket 33, 1972)
Den fjärde samlingen hemliga akter om X & Y (MAD-pocket 45, 1975)
Den femte rapporten från X & Y (MAD-pocket 55, 1979)
Den sjätte rapporten från X & Y (MAD-pocket 79, 1985)

Dessa är nog rätt så lätta att hitta på typ Bokbörsen och Tradera.
Citera
2019-03-18, 19:54
  #153
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
De gav ut sex pocketar med X & Y:

MAD släpper loss X & Y (MAD-pocket 7, 1966)
X & Y del 2 (MAD-pocket 17, 1968)
Den tredje dossiern med X & Y (MAD-pocket 33, 1972)
Den fjärde samlingen hemliga akter om X & Y (MAD-pocket 45, 1975)
Den femte rapporten från X & Y (MAD-pocket 55, 1979)
Den sjätte rapporten från X & Y (MAD-pocket 79, 1985)

Dessa är nog rätt så lätta att hitta på typ Bokbörsen och Tradera.

Tackar
Då har jag lite att jaga upp
Citera
2019-05-27, 19:08
  #154
Medlem
Någon som vet varför Alfred E Neuman blev tidningens maskot?
Och när vi ändå är inne på Alfred, finns det någon serie där han faktiskt är huvudperson? eller innebär hans roll att säga "Vadå - jag dyster?" eller hålla upp en lustig skylt i de serier där han faktiskt förekommer?
Citera
2019-05-29, 20:47
  #155
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Någon som vet varför Alfred E Neuman blev tidningens maskot?
Och när vi ändå är inne på Alfred, finns det någon serie där han faktiskt är huvudperson? eller innebär hans roll att säga "Vadå - jag dyster?" eller hålla upp en lustig skylt i de serier där han faktiskt förekommer?

Figuren som blev Alfred E Neuman har funnits som karikatyrtyp åtminstone sedan 1800-talets slut och beledsagades ofta av frasen "Me Worry?". Här är en bild från 1940 där figuren framställs som en typiskt enfaldig Roosevelt-anhängare, och här på ett bombplan från andra världskriget – bägge alltså flera år före tidningen MAD:s tillkomst.

I några tidiga tappningar är bilden av den karaktär att den beskyllts för att vara antisemitisk och kanske bidrog det judiska elementet till att MAD:s förste redaktör Harvey Kurtzman fascinerades av figuren. Han klippte in den från ett vykort som en detalj i ett tidigt nummer och efter hand blev den så populär att den fick en egen helsida och namnet Alfred E Neuman (tidigare hade den bl.a. kallats Melvin Coznowski). Man annonserade efter en illustratör som kunde skapa en officiell MAD-version av figuren och på så sätt knöts Norman Mingo till tidningen.

Detta var ju efter det att MAD upphört att vara en "serietidning" och jag tror inte att Alfred E Neuman uppträtt regelbundet i någon serie. Här kan man dock på sätt se honom inkarnerad som den nioårige prins Charles av Storbritannien i serieparodin Bringing up Bonnie Prince Charlie tecknad av Wallace Wood. Bakgrunden skall vara den att många tyckte sig se en likhet mellan Alfred E Neuman och ett fotografi av den unge prinsen, varvid den senare skrev ett purket klagobrev till redaktionen från Buckingham Palace: No it isn't a bit – not the least little bit like me. So jolly well stow it! See! Charles. P. Varvid redaktionen i sin tur tecknade prinsen som Alfred E Neuman.
Citera
2019-07-04, 15:03
  #156
Medlem
Amerikanska MAD slutar producera nytt material - i fortsättningen begränsar man sig till att återpublicera gamla godingar.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48865342

Slutet på en epok, trots att politiken med Trump och andra har blivit mer MAD på riktigt än någonsin. R I P, Alfred E Neuman.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback