• 30 597 online
  • 1 198 473 medlemmar
  • 62 089 741 inlägg
2018-11-11, 13:12
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Det är ju inte oväntat att vi har högskoleutbildat mer än det verkliga behovet inom typ allt.

Alla vill tro sig vara så förbannat speciella och unika, våga bli en jävla arbetare istället.

Det har väl med att man inser att vem som helst kan faktiskt inte utföra arbetsuppgifter utan kompetens. Kompetenskraven höjs allt eftersom man inser att det minskar risken för felbehandlingar, m.m. Dessutom vill man väl få ut det mesta av varje anställd
Citera
2018-11-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabriellaFTW
Jag vill bara ha en hyfsat relevant tjänst för den utbildning jag har.
Vad är en "relevant tjänst" då?
Citera
2018-11-11, 19:46
Medlem
Jag är har liknande bakgrund som du tänkte lite som du när jag var lite yngre. Missnöjd med både lön och arbetsuppgifter, men så bytte jag arbetsgivare och nu är jag nöjd med bägge delar. Vet inte vad du jobbar med och var du bor, men fordonsbranchen går starkt och i Göteborg tycker jag att du borde kunna hitta vad du vill ganska lätt.
Citera
Igår, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta med läkarrocken berodde ju på att det fastnade bakterier och andra smittämnen i de långa ärmarna. Det är inte konstigare, än att en sjuksköterska med långt hår måste sätta upp det i en knut, och att hon inte får ha sina vigselringar eller sitt armband på sig, eller något smycke som hänger i en lång halskedja. Man behöver ha kortärmat för att kunna skrubba händer och underarmar ordentligt rena samt sprita dem. Vilken egendomlig uppfattning att det skulle ha något med status att göra, och även om det vore så: upplever du att ditt värde sitter i att du får ha ett visst klädesplagg på dig..? Låter primitivt i mina öron.

Och 1,6 på högskoleprovet - vilken högskola har så lite? Brukar vara minst 1,8 om det inte har ändrats drastiskt de allra senaste åren. De flesta som söker är dessutom unga, och då räknas HP och gymnasebetyg ihop i en kvot. De äldre har med sig andra erfarenheter, och då är betygen inte så viktiga längre.

1,6 för ytterst få som antogs i Örebro och Umeå. Har mycket att göra med att det är "svårare" att få en hög normering idag jämfört med för 5 år sen. Beror på att matematikdelen gjorts om och det krävs en högre totalpoäng på båda delarna för att få en hög normering. För 2.0 idag kan du i princip inte ha mer än 3-4 fel på vardera HP-del. Såg helt annorlunda ut förr.
Citera