Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 00:36
  #145
Medlem
dhwss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Så som jag förstått det är det ingen anledning att läsa master om man inte har fått något ingångsjobb.

Imorgon är mässan förövrigt. Önska mig lycka till.

Lycka till!
Citera
2018-11-14, 00:46
  #146
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhws
Lycka till!
Tack Jack Ruby.
Citera
2018-11-14, 05:44
  #147
Medlem
TS, 95% av kommentarerna i den här tråden kommer från losers som tycker det är coolt att klanka ner.

Här är istället konstruktiva tips och frågor som jag har:

-Antar att du går på Handels i GBG. Vad läste du för inriktning? Hur var dina betyg?
-Du berättade om att du sökte rätt många tjänster. Jag antar att du sökte till internship/traineetjänster vilket är bra, men i och med att du inte verkar ha kontakter, relevanta extrajobb, eller kårengagemang blir det rätt svårt att få en av dessa platser pga konkurrens. Ta även hänsyn till att master-studenter vill ha dessa. Att söka juniortjänster (vanliga ingångsjobb) när du har mer än en termin kvar är onödigt. Gör det till våren då anställningen börjar efter att du har tagit examen.
-Vi vet inget om ditt CV/personliga brev, men utifrån dina kommentarer antar jag att du inte är hjärndöd och har ett CV på max 1 sida och ett kort attraktivt brev som visar vem du är och vad du vill uppnå hos varje företag du söker till.

I ditt fall hade jag siktat på att få jobbet hos EY via din kontakt, få något års erfarenhet och sök därefter ekonomitjänsterna som annonseras årligen av Skatteverket eller den offentliga sektorn. Detta är ett guldläge och din bästa chans. Annars får du göra det den smutsiga vägen där du fejkar arbetserfarenhet i ditt CV och skaffar äldre kompisar som referenser. När du väl kommer till intervjun hoppas jag då att du kan ditt skit och övertygar de varför just du ska få jobbet.

P.S. Företagen på mässan är främst där för att få exponering och få ett hum om hur attraktiva de verkar vara bland studenter. Fast bland de företagen finns kanske en chans att knyta kontakt med någon HR-ansvarig/någon som kan referera dig, om inte just Skatteverket, så det skadar inte att ge det ett försök. Du förlorar inget på det.
Citera
2018-11-14, 06:17
  #148
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Jag vill faktiskt jobba i offentliga sektorn till en början. Alltså främst skatteverket. Känns som att det är lika värdelöst där.
På skatteverket finns jobb. Men varför ska man anställa dig? Varför? Har du erfarenhet? E du en bra kuksugare (förstå mig rätt jag menar inte sexuellt). Har du nåt att tillföra där?
Svaret e nej! Du e nån student med drömmar. Du lever inte i verkligheten (deras verklighet). Du e bara besvär. Jag har jobbat på skatteverket o det var bara kuksugningar.
Kompetens? Mannen/kvinnan, du dagdrömmer. Ändra på dig själv var en varg och ta bytet. Starta eget istället.
Citera
2018-11-14, 06:20
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
På skatteverket finns jobb. Men varför ska man anställa dig? Varför? Har du erfarenhet? E du en bra kuksugare (förstå mig rätt jag menar inte sexuellt). Har du nåt att tillföra där?
Svaret e nej! Du e nån student med drömmar. Du lever inte i verkligheten (deras verklighet). Du e bara besvär. Jag har jobbat på skatteverket o det var bara kuksugningar.
Kompetens? Mannen/kvinnan, du dagdrömmer. Ändra på dig själv var en varg och ta bytet. Starta eget istället.

Välkommen till arbetslivet, där kuksugeri värderas högre än kompetens i 9/10 fall!

Gäller alla jobb, inte endast SKV.
Citera
2018-11-14, 06:24
  #150
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Välkommen till arbetslivet, där kuksugeri värderas högre än kompetens i 9/10 fall!

Gäller alla jobb, inte endast SKV.
Det e vanligare inom offentliga sektorn. Det e inte bra att det ska behöva vara så. Riksdagsmajoritet e en seriös arbetssökande som inte vill gå den vägen. Vad ska den här personen göra?
Citera
2018-11-14, 18:47
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Rätt så krystat. Tycker du själv dagens ekononer med Master-examen imponerar mer än de med kandidat?
Det jag menar är snarare att en kandidatexamen inte imponerar alls.
För att ta som exempel, sätt mig i en position att jag måste välja mellan att anställa en person med kandidatexamen ekonomi och en som har en kandidat i fysik med inriktning partikelfysik till något ekonomiarbete så hade jag valt det senare.

Detta är min mening trots att både jag och min sambo har läst kandidat vid olika tidpunkter och på olika skolor (HKK och LU). Vid de 7-8 gånger jag suttit i intervju med rekryterare så är dem betydligt mycket mer intresserade av min DIHM-utbildning.
Sen skiljer det sig om man söker sig mot BIG4, SKV eller liknande, men den vägen skulle jag aldrig valt.
Citera
2018-11-15, 09:30
  #152
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngyeez
Det jag menar är snarare att en kandidatexamen inte imponerar alls.

Fast det gör inte en Master heller. Vittnar bara om utbildningsinflationen. Kandidat eller Master, det beror på person istället vem som blir anställd och vem som är bäst.
Citera
2018-11-21, 18:11
  #153
Medlem
Jag kommer ta min examen i ekonomi nästa år på våren men redan nu söker jag lite deltid men får för bövelen ingen napp alls?
Dessutom ser jag att de ENDA ekonomijobben som ibland inte kräver tidigare erfarenhet i ekonomirelaterade arbetsuppgifter är just ekonomiassistent-jobb och dessa kräver ibland inte ens en högeskoleutbildning. Och jag har olyckligtvis ingen tidigare erfarenhet av just sånt, så det blir sånt jag måste försöka på.
Är det sånt man ska jobba som efter 3 år av studier? Och tjäna en lön som motsvara en städares?
Att jag valde att läsa ekonomi hör nog till de saker jag ångrar mest i hela mitt liv. Finns ingen framtid här.
Citera
2018-11-21, 23:03
  #154
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngyeez
Det jag menar är snarare att en kandidatexamen inte imponerar alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fast det gör inte en Master heller. Vittnar bara om utbildningsinflationen.

Ligger tyvärr rätt mkt sanning i det sista inlägget. Idag börjar det bli mer och mer standard att arbetsgivare efterfrågar en examen på avancerad nivå "bara för att", helt enkelt för att det finns så gott om utbildade. Därmed inte sagt att en master är ett dåligt alternativ, men inte sällan läser folk en sådan påbyggnad enbart för att kunna utmärka sig i konkurrensen, med andra ord är detta ett led i utbildningsinflationen.

Fenomenet går i och för sig inom betydligt fler studieområden än ekonomi, många civilingenjörer får t.ex. ta jobb som egentligen lämpar sig bättre för högskoleingenjörer (och att rekryterarna för dessa jobb söker sådana, men i slutändan väljer en civilingenjör då denne har längre utbildning).

Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Jag kommer ta min examen i ekonomi nästa år på våren men redan nu söker jag lite deltid men får för bövelen ingen napp alls?
Dessutom ser jag att de ENDA ekonomijobben som ibland inte kräver tidigare erfarenhet i ekonomirelaterade arbetsuppgifter är just ekonomiassistent-jobb och dessa kräver ibland inte ens en högeskoleutbildning. Och jag har olyckligtvis ingen tidigare erfarenhet av just sånt, så det blir sånt jag måste försöka på.
Är det sånt man ska jobba som efter 3 år av studier? Och tjäna en lön som motsvara en städares?
Att jag valde att läsa ekonomi hör nog till de saker jag ångrar mest i hela mitt liv. Finns ingen framtid här.

Vad har du jobbar med under studietiden då? Idag får man i princip räkna med att det kommer att krävas relevant erfarenhet oavsett vilket instegsjobb man söker, inte minst om man söker attraktiva jobb. Eftersom det finns väldigt många som såväl har haft kvalificerade ekonomijobb parallellt med studierna som folk som bara jobbat som ekonomiassistent blir arbetsgivarnas motivation att anställa en person som totalt saknar erfarenhet väldigt liten.
Citera
2018-11-21, 23:50
  #155
Medlem
Inte läst igenom hela tråden men vid vilket lärosäte är det du pluggar? Det är ju uppenbart betydligt lättare om du är student vid HHS, LU eller UU att fixa extrajobb och därmed även heltid än om du läser vid Kristianstad eller Karlstad. Det är studenter vid dessa skolor som förvärrar siffrorna för arbetslösa ekonomer, inte de vid "ordentliga" institut.
Citera
2018-11-22, 09:11
  #156
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ligger tyvärr rätt mkt sanning i det sista inlägget. Idag börjar det bli mer och mer standard att arbetsgivare efterfrågar en examen på avancerad nivå "bara för att", helt enkelt för att det finns så gott om utbildade. Därmed inte sagt att en master är ett dåligt alternativ, men inte sällan läser folk en sådan påbyggnad enbart för att kunna utmärka sig i konkurrensen, med andra ord är detta ett led i utbildningsinflationen.

Det räckte alldeles utmärkt med vad jag lärde mig på 3-årigt ekonomiskt gymnasium. Skulle jag vara den som anställer...skulle jag se väldigt mycket till person istället för till utbildningen om det nu handlade om ett arbete inom redovisning och revision.

Hör kanske inte till ämnet men någon med blattesvenska skulle jag inte anställa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback