Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-13, 23:28
  #2293
Medlem
DontTrustVerifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadvein
Kan jag köpa Bitcoins via swish till min plånbok på DM direkt? Eller måste jag ha en plånbok på datorn, och föra över där till DM?

MVH

DM?

Om du undrar var man kan köpa Bitcoin via Swish så kan du använda https://safello.com/sv/bitcoin/kop/. eller https://bt.cx/sv/ t.ex.

Bra börser båda två.
Citera
2018-11-14, 00:13
  #2294
Medlem
Blaobars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Beroende på vilken plånbok du har så har du troligen din säkerhetskopia som 12 eller 24 ord. Läs in dessa i andra plånböcker som stödjer Bitcoin Cash eller Gold.
Det där sade mig ingenting.
Trodde det var standard att folk körde full node.
Googlar men hittar fasiken ingenting.
Citera
2018-11-14, 03:36
  #2295
Medlem
DontTrustVerifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaobar
Det där sade mig ingenting.
Trodde det var standard att folk körde full node.
Googlar men hittar fasiken ingenting.
Jag googlade runt lite, hittade det här: https://cryptocurrencyfacts.com/how-...bitcoin-forks/

Här står typ allt om man "claimar" sina nya coins. Hoppas du hittar dina svar där.
Citera
2018-11-14, 15:01
  #2296
Medlem
Om jag investerar 1500 svenska kronor i bitcoins, hur tror du det skulle se ut om 10 år då?
Citera
2018-11-15, 07:54
  #2297
Medlem
Bootstraps avatar
Lek med tanken att jag säljer en bil till ett värde av ca 1000€. Får betalt i Litecoin på Coinbase. Sätter över pengarna till mitt vanliga svenska bankkonto. Tycker SKV att jag ska skatta för dom pengarna då?
Citera
2018-11-15, 08:35
  #2298
Medlem
DontTrustVerifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootstrap
Lek med tanken att jag säljer en bil till ett värde av ca 1000€. Får betalt i Litecoin på Coinbase. Sätter över pengarna till mitt vanliga svenska bankkonto. Tycker SKV att jag ska skatta för dom pengarna då?
Nej, det behöver du inte göra. Gäller samma regler som om du säljer den för svenska kronor.
Citera
2018-11-15, 08:44
  #2299
Medlem
DontTrustVerifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabjoys
Om jag investerar 1500 svenska kronor i bitcoins, hur tror du det skulle se ut om 10 år då?
Hej!

Ja du, om någon visste det. Själv tror jag du inte gör en dålig affär om du ser det som en investering. Om du tänker pris så finns det massor med folk som gissar priser. Tim Draper säger 250k USD år 2022. Jag tror vi når runt 60k och uppåt i nästa bullmarknad. Men som sagt ingen vet.

Det bästa tipset är att läsa på själv om Bitcoin och Kryptovalutor. Då blir man mer säker själv på varför man vill köpa och använda det.

Rekommenderar https://lopp.net/bitcoin.html om du vill läsa mer. Finns hur mycket info där som helst.
__________________
Senast redigerad av DontTrustVerify 2018-11-15 kl. 08:52.
Citera
2018-11-15, 08:50
  #2300
Medlem
Bootstraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontTrustVerify
Nej, det behöver du inte göra. Gäller samma regler som om du säljer den för svenska kronor.

Hej,
Tack för supersnabbt svar!

Vad bra!
Men, är det upp till mig att kunna bevisa det?

Har förstått att det numera finns en rad på deklarationen som har med kryptovaluta att göra.

Hur lång tid brukar det ta för en transaktion att genomföras? Om man har hjärnsläpp och anger fel adress, så är pengarna borta eller studsar dom tillbaka!?
Citera
2018-11-15, 09:00
  #2301
Medlem
DontTrustVerifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootstrap
Hej,
Tack för supersnabbt svar!

Vad bra!
Men, är det upp till mig att kunna bevisa det?

Har förstått att det numera finns en rad på deklarationen som har med kryptovaluta att göra.

Hur lång tid brukar det ta för en transaktion att genomföras? Om man har hjärnsläpp och anger fel adress, så är pengarna borta eller studsar dom tillbaka!?
Tror inte du får några problem med banken då det gäller så låga belopp, men det finns vissa banker som är mer emot Kryptovalutor än andra.

Du behöver inte deklarerar om du ska sälja direkt för Litecoin och sedan växla till SEK (då du inte gör någon kaptialvinst).

Litecoin borde gå snabbt. Tar nog några sekunder för själva transaktionen. Sedan kommer exchangen vilja vänta på att ett antal block går igenom på Litecoins Blockkedja för att veta att den är säker. Total kanske 20 min/30 min.

Om du anger fel Litecoin adress så försvinner pengarna. Men troligen så säger din plånbok till om du skriver helt galet.

Lycka till!
Citera
2018-12-06, 23:39
  #2302
Medlem
Tänkte köpa/använda bitcoin för första gången.

Tänkte köpa för 650kr (bitcoin.se) och får då betala en avgift på 45kr eller 7% vilket är ganska saftigt(?).

Bättre alternativ?

Valde appen Mycelium då det fanns en bra steg för steg-hjälp, dock från 2015. Är den bra?

(Har även installerat den som bara heter Bitcoin)

På PCn installerade jag Electrum men den verkar inte så användarvänlig. Bättre alternativ?

På förhand tack!
Citera
2018-12-07, 10:10
  #2303
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Tänkte köpa/använda bitcoin för första gången.

Tänkte köpa för 650kr (bitcoin.se) och får då betala en avgift på 45kr eller 7% vilket är ganska saftigt(?).

Bättre alternativ?

Valde appen Mycelium då det fanns en bra steg för steg-hjälp, dock från 2015. Är den bra?

(Har även installerat den som bara heter Bitcoin)

På PCn installerade jag Electrum men den verkar inte så användarvänlig. Bättre alternativ?

På förhand tack!
Om du vill köra plånboken på datorn så är Electrum bäst, inte alls så oanvändarvänlig så ge den ett nytt försök. Om du har en Android-telefon så rekommenderar jag Samourai Bitcoin Wallet, alternativt Coinomi om du har en iPhone.

Det finns en del wallets som är lite för gamla, inte har uppgraderats med senaste Bitcoin-funktionerna. Många kör exempelvis inte segwit-uppgraderingen som ger billigare transaktioner, men alla jag nämnde ovan gör.
Citera
2018-12-07, 22:32
  #2304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Om du vill köra plånboken på datorn så är Electrum bäst, inte alls så oanvändarvänlig så ge den ett nytt försök. Om du har en Android-telefon så rekommenderar jag Samourai Bitcoin Wallet, alternativt Coinomi om du har en iPhone.

Det finns en del wallets som är lite för gamla, inte har uppgraderats med senaste Bitcoin-funktionerna. Många kör exempelvis inte segwit-uppgraderingen som ger billigare transaktioner, men alla jag nämnde ovan gör.

Tack för svaren!

Ang. Bitcoin.se, finns det billigare alternativ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback