Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 17:14
  #325
Moderator
Tystnads avatar
Tidigare hade jag 3 bilar att byta däck på varav en var en en stor VW Transporter med stora tunga jävla däck....
pga av arbetskada med knäna som är utslitna samt div andra krämpor bla hade jag diskbråk i rygg sedan nacken , som gör att ligga ner och kravla på marken med däckbyte blir ett rent helsike byter jag nu bara på en bil själv, den andra betalar jag gärna 300 för att slippa (den har väldigt låg markfrigång och ett helsike få under en garagedomkraft, man måste använda bilens jävla orginal med vev.... och den tredje har fått året runt däck...
När man är ung och har hälsan i behåll är däcksbyte ju en bagatell men inte när man blir äldre och stelare i kroppen samt har skador odyl.

Som det stod i tråden ... att unga friska ungdomar (pojkar) inte klarar byta ens däck.....

Bra att tjejerna kan...
Citera
2018-11-14, 09:32
  #326
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det enkla svaret är att det är bekvämt. Det kostar en tusenlapp per år och jag tycker det är värt pengarna. Att skifta hjul är givetvis inte svårt och eftersom jag har en riktig domkraft kan jag inte skylla på det heller - utan jag vill helt enkelt inte.
Citera
2018-11-14, 16:44
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Skifte och förvaring kostar minst 1500/år.
http://www.gp.se/livsstil/konsument/...tell-1.3940224
Detta innebär att man under ett barns uppväxt sparar 30-40kkr.
Hade inte barnen haft större glädje av dessa pengar än du har av att unna dig ett hjulskifte?
Det är ju inte svårt att skifta hjul själv.
Och nej. Alla som lämnar bort detta tjänar inte 1000kr/timmen.

Ponera att du sitter och ondgör dig över andra människors beslut och prioriteringar 20 min/dag. Det blir hela 112 timmar/år.
På den tiden skulle du kunna gå en kurs och lära dig något, umgås med dina barn eller hjälpa en medmänniska till exempel. Varför gör du inte det?
Idiot.

Kan till och med dra det vidare. Vi säger lågt räknat att du har 70 spänn ut per timme.
Under ett barns uppväxt hade du kunnat spara 141120 kronor. Den du.
__________________
Senast redigerad av Nobodymove 2018-11-14 kl. 17:09.
Citera
2018-11-14, 20:33
  #328
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ja varför har folk fått för sig att det skulle vara särskilt manligt att byta däck, vore intressant att få en förklaring på det Var kommer det manliga in i det hela?
Känner du många kvinnor som byter däck? Byter du däck?

Exakt.
Citera
2018-11-14, 22:15
  #329
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nobodymove
Ponera att du sitter och ondgör dig över andra människors beslut och prioriteringar 20 min/dag. Det blir hela 112 timmar/år.
På den tiden skulle du kunna gå en kurs och lära dig något, umgås med dina barn eller hjälpa en medmänniska till exempel. Varför gör du inte det?
Idiot.

Kan till och med dra det vidare. Vi säger lågt räknat att du har 70 spänn ut per timme.
Under ett barns uppväxt hade du kunnat spara 141120 kronor. Den du.

Det är du som är idioten. Jag stämplar inte ut för att skriva på Flashback. Jag gör det på min fritid. Hade kag inte skrivit här hade jag gjort något annat men jag hade inte jobbat.
ALLTSÅ PRECIS SOM MED HJULSKIFTE. Man gör det på fritiden och det går således inte att viktas mot ens lön.
Citera
2018-11-18, 19:45
  #330
Medlem
Bankdosas avatar
Jag skiftade hjul idag. Tycker det är roligt att göra det själv. Sen får man en timme för sig själv och det är inte helt fel. Men måste erkänna att det ibland lockar att lämna in för byte. 200kr kan det vara värt.
Citera
2018-11-18, 21:41
  #331
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Jag skiftade hjul idag. Tycker det är roligt att göra det själv. Sen får man en timme för sig själv och det är inte helt fel. Men måste erkänna att det ibland lockar att lämna in för byte. 200kr kan det vara värt.

Om du börjar lessna kan jag rekommendera en mutterknack. Det är kul.
Citera
2018-11-19, 15:43
  #332
Medlem
Vi tycker själva förvaringen är för dyr och om vi nu ändå ska bubba ner däcken så går det snabbare att byta själv än att åka till däckfirman.

Det är ju perfekt att låta barnen hjälpa till. Då spar man pengar plus umgås plus lär de nya saker.
Citera
2018-11-19, 18:03
  #333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Mede klassen, som idag är regerande i Sverige, är så välbeställd och högavlönad, att ett par kaniner mer lr mindre på plastkortet inte ens märks.


Femtonhundra spänn, är felräkningspengar, för dagens Mede klass i Sverige.

Att dessa Mede klass-hipsters dessutom i många fall inte ens vet, hur man byter hjul själv på bilen, är signifikativt för hur Globalismen på bara några årtionden lyckats förändra samhällets värderingar och attityder. Idag är det viktigare att vara öppen "Anti-rasist" på alla sociala media, än kunna byta hjul.

Förresten, så röstade alla priviligierade i senaste kommunalvalen på partier som utlovade Miljözoner inom tullarna i Sockholm. De resurs-svaga, med bilar som ej EUR5, kan torka sig redan efter nästa årsskifte. Glöm däcksbyte, skrota bilen.

För ännu trettio år sedan (...stenåldern, för dagens kids...) så kunde många svenskar byta hjul på bilen och gjorde också det. Män, kvinnor, ur alla samhällsklasser. Bara sten-rika (pun intended) lät Hedersmannen Kalle på Östermalms Gummi, bara ett kort AFA-stenkast ifrån självaste Karlaplan, byta mackorna (...Kalle, du är saknad!) och då för en högst rimlig slant.

Bra rutet! För 30 år sedan kunde även de flesta häva en bakhjulssladd på en 240 (även många kvinnor).
Citera
2018-11-19, 18:08
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Jag brukar låna hem en batteridriven mutterknackare från jobbet, det gör jobbet betydligt mycket lättare tycker jag. Sen en ordentlig garagedomkraft 1500-2000kg gör jobbet smidigt.

Jag är själv sugen på en garagedomkraft, men jag måste erkänna att jag inte vet hur man använder en sådan Var ska den placeras på underredet?
Citera
2018-11-19, 21:48
  #335
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Jag är själv sugen på en garagedomkraft, men jag måste erkänna att jag inte vet hur man använder en sådan Var ska den placeras på underredet?

Finns lyftpunkter under bilen, står i instruktionsboken.
Citera
2018-11-20, 06:27
  #336
Medlem
Jag byter inte däck eftersom jag bor i ett klimat där man inte behöver vinterdäck. Men för att generalisera frågan: jag betalar för att andra ska göra saker som jag tycker är tråkigt. Jag betalar för att slippa byta olja på bilen. Jag betalar för att slippa göra min deklaration. Jag drog själv om elledningar i huset eftersom det är roligare än att betala någon för att göra det. Jag klipper gräsmattan och städar hemma, men ibland betalar jag någon för att tvätta bilen, ibland gör jag det själv. Och så vidare.

Varför är det provocerande att vissa prioriterar att spara pengar versus tråkiga saker och andra inte gör det? Vad är det som är så svårt att förstå? Vissa värderar 500:- mer än att slippa byta däck, andra värderar att slippa byta däck mer än 500:-. Individuella preferenser.

Om jag skulle leva mitt liv så att jag varje sekund skulle maximera mängden pengar skulle jag nog ha ett rätt tråkigt liv. Om du vill leva så, fine. Ditt val. Men det är väl inte så konstigt att andra väljer att inte göra det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback