Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 19:11
  #3961
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Låter som en bra idé att komma igång med ens rutiner när man väl har euforin. Vet du varför man får det i början och varför det inte håller i sig sen? Mitt problem är just att jag gått upp +20kg dom sista 2 åren just pga av min depression då intresset av att laga mat har varit lika med 0...

När jag var yngre så var jag "känslolös" hade inget som helst konsekvens tänk, inte så postivt alla gånger då jag hamnat i jobbiga situationer. Men nu är jag 26år och önskar att jag var lika känslokall som förr.. Hade inga problem med att prata med tjejer och umgås i stora grupper... Sjukt jävla tråkigt och sorgligt att det behövt gå såhär långt.

Jag har varit lite små nojig hela tiden att den sociala fobin kan bero på något helt annat. Men utifrån din erfarenhet så har jag fått ett litet sken i tunneln att CS medicin kan bli min räddning - förhoppningsvis.

Ekonomin är också en stor bidragande faktor till mitt mående PGA av min impulsivitet så sa jag upp mig från mitt jobb för en månad sen..... Hur löser du den ekonomiska biten? Förstod det på dig som att du inte själv har jobb idag? Har fasta kostnader på 12 000kr/mån med lån och boendekostnader.. Svårt att se hur a-kassa/FK kan hjälpa mig att överleva.

Jo jag har ett jobb men det ger mig noll och jag sitter i princip av tiden. Har ju inte heller tagit de bästa besluten i mitt liv tidigare. Så CSN är kört och jag har inga besparingar. Därför vågar jag inte säga upp mig hursomhelst heller. Men jag har en plan på att börja plugga efter nästa sommar och försöka jobba 50% och förhoppningsvis äntligen kunna välja ett arbete som jag trivs med.

Vågar dock inte riktigt tro på det förrän det verkligen händer.
Citera
2018-11-17, 12:39
  #3962
Medlem
hulkenbergs avatar
Jag har svårt för personer som för långa monologer eller har flera minuters utläggningar, är detta ADHD?

Jag blir snabbt uttråkad och tappar intresset att lyssna redan efter några sekunder. Enda gången jag kan lyssna är med intressant folk där man kan byta av varandra ofta. Utan att behöva lyssna på en lång och ointressant flera minuters utläggning om nåt helt vardagligt.

Detta ställer till det ordentligt för mig i vardagen. Har aldrig testat ADHD-medicin men om nu detta är ADHD kan det förbättras med ADHD-medicin, så att jag slipper denna börda?

Någon som känner igen sig kanske.
Citera
2018-12-03, 12:21
  #3963
Medlem
Grisgeten8s avatar
Finns det någon mer ADHD/ADD pappa här som har lust att utbyta lite erfarenheter?

Snackar gärna i PM.
Citera
2018-12-03, 14:09
  #3964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Jag har svårt för personer som för långa monologer eller har flera minuters utläggningar, är detta ADHD?

Jag blir snabbt uttråkad och tappar intresset att lyssna redan efter några sekunder. Enda gången jag kan lyssna är med intressant folk där man kan byta av varandra ofta. Utan att behöva lyssna på en lång och ointressant flera minuters utläggning om nåt helt vardagligt.

Detta ställer till det ordentligt för mig i vardagen. Har aldrig testat ADHD-medicin men om nu detta är ADHD kan det förbättras med ADHD-medicin, så att jag slipper denna börda?

Någon som känner igen sig kanske.

Skulle tro att majoriteten av människor kan tappa fokus och bli uttråkad lätt av långa ointressanta monologer. Räcker att man är lite extra trött den dagen så blir det ännu värre.
ADHD visar sig ALLTID i barndomen och har mycket mer symptom än just bristande uppmärksamhet.
Citera
2018-12-06, 10:58
  #3965
Medlem
Voglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Blivit beviljad förtur. Ska enligt min läkares utsago få kallelse till remitterad mottagning inom ett par veckor. Skönt.
Suck. Skulle redan ha fått en kallelse nu till min NP-utredning. Frågar mottagningen på 1177 och jag måste vänta ytterligare ett par månader. Blir så jävla less.
Citera
2018-12-08, 00:06
  #3966
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Jag har svårt för personer som för långa monologer eller har flera minuters utläggningar, är detta ADHD?

Jag blir snabbt uttråkad och tappar intresset att lyssna redan efter några sekunder. Enda gången jag kan lyssna är med intressant folk där man kan byta av varandra ofta. Utan att behöva lyssna på en lång och ointressant flera minuters utläggning om nåt helt vardagligt.

Detta ställer till det ordentligt för mig i vardagen. Har aldrig testat ADHD-medicin men om nu detta är ADHD kan det förbättras med ADHD-medicin, så att jag slipper denna börda?

Någon som känner igen sig kanske.
Det där kan absolut vara symptom på ADHD, ganska klassiska symptom egentligen men du borde egentligen ha många fler symptom än så om du har ADHD.

Men om det verkligen ställer till mycket för dig i vardagen och/eller på jobbet så kan det definitivt vara värt att gå ner på djupet.
Citera
2018-12-14, 17:50
  #3967
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Det där kan absolut vara symptom på ADHD, ganska klassiska symptom egentligen men du borde egentligen ha många fler symptom än så om du har ADHD.

Men om det verkligen ställer till mycket för dig i vardagen och/eller på jobbet så kan det definitivt vara värt att gå ner på djupet.

Okej som jag misstänkte alltså. Det kanske inte framgick i förra inlägget men jag har diagnosen ADHD enligt utredning. Vad jag undrade var om det jag skrev kan bero på ADHD och om medicin kan hjälpa mot detta. För det anser jag - om det är ADHD - är mitt största problem. Alltså det sociala. Anser mig inte ha samma problem med brister inom koncentration och fokus som inom det sociala.

Men jag borde kanske nämna på vårdcentralen om man kunde få testa en svag medicin mot ADHD. Intrycket jag har fått är ändå att man ger medicin för koncentration, uppmärksamhet och fokus. Men jag blir bara less och ointresserad varvid jag tappar bort vad den andra säger efter en kort stund. Eller så är jag bara förvirrad och oinsatt vad diagnosen innebär.
Citera
2018-12-14, 18:17
  #3968
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Okej som jag misstänkte alltså. Det kanske inte framgick i förra inlägget men jag har diagnosen ADHD enligt utredning. Vad jag undrade var om det jag skrev kan bero på ADHD och om medicin kan hjälpa mot detta. För det anser jag - om det är ADHD - är mitt största problem. Alltså det sociala. Anser mig inte ha samma problem med brister inom koncentration och fokus som inom det sociala.

Men jag borde kanske nämna på vårdcentralen om man kunde få testa en svag medicin mot ADHD. Intrycket jag har fått är ändå att man ger medicin för koncentration, uppmärksamhet och fokus. Men jag blir bara less och ointresserad varvid jag tappar bort vad den andra säger efter en kort stund. Eller så är jag bara förvirrad och oinsatt vad diagnosen innebär.

Det stämmer bra det där med medicin, konstigt att man inte har erbjudit dig medicin efter utredningen, eller är det länge sen?

Be om remiss till psykiatrin och att få prata med en psykolog eller psykiater. Ofta börjar man med 18mg metylfenidat om du är i vuxenålder. Du får lämna urin- och/eller salivprov.

Har du missbrukstendenser slutar med det omedelbart, gäller det alkohol, ljug (om du här höga levervärden).

Det kan bli världens skillnad med medicin i din vardag så du ska absolut försöka testa medicin.
Citera
2018-12-18, 23:39
  #3969
Medlem
Hade samtal med min psykolog idag som tog upp en intressant tanke om eventuell adhd, som jag själv inte haft en tanke på innan, men när jag funderar kring det, låter det inte särskilt avlägset. Hon pratade om olika mediciner, concerta, ritalin och andra amfetaminliknande mediciner.

Hur fungerar det om man vill testa en sån behandling? Jag har fått remiss från läkare till psykologen, kan psykologen skicka tillbaka ett remiss-svar och rekommendera att testa behandling? Det är inte psykiatrin som har remitterat mig, utan allmänläkare på vårdcentralen. Har de licens att skriva ut dessa mediciner?

Krävs det full utredning för adhd för att testa behandling, eller kan en läkare skriva ut det för att testa som de gör med alla andra jävla antidepressiva?
Citera
2018-12-19, 11:40
  #3970
Medlem
Hej, vill ha andras tankar kring mina tankar att jag har ADD, har testat i princip alla stimulanter som går att få tag på. (DN) och får knappast samma reaktioner som mina vänner, blir lugn och sansad, ibland euphori utav amph, men kokain kände jag enbart att kroppen blev typ ... lättare? Och givetvis klarare i huvudet. Samt kaffein har aldrig haft en effekt på mig, blir bara obekväm för att jag prövat gigantiska mängder.

Men, så fort jag sagt det till läkare börjar de tro att jag är pundare och vill ha gratis droger, hursom, skriven till nytt psykiatri för 3e gången och ska bli helt ren och äntligen bli få diagnosen, men blir ju ett gäng diagnoser till men denna tråd handlar om ADHD. Har dock utan tvekan klinisk depression eller bipolär, social fobi och då ADD, definitvt inte ADHD då jag är en extremt lugn person.

Hur ska jag gå vidare med detta? Har som sagt erkänt allt mitt bruk för läkare redan, hoppas bara att jag inte pundar stämplats och vägras riktiga mediciner när de bekräftat min ADD. Fick strattera för min depression som jag läste användes för även ADHD, men kan inte säga att det hade någon påverkan. Fick utslag över kroppen så kunde inte ta den längre.
Citera
2018-12-24, 12:52
  #3971
Medlem
Fått ADHD-diagnos nu precis och ska på nåt läkarmöte om en månad. Är det troligt att jag d kommer få medicin? Eller dröjer det ännu längre tid?
Citera
2018-12-24, 17:18
  #3972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Fått ADHD-diagnos nu precis och ska på nåt läkarmöte om en månad. Är det troligt att jag d kommer få medicin? Eller dröjer det ännu längre tid?

Ja du kommer troligtvis att få testa concerta direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback