Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 08:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Det kan ju lätt uppfattas så när du svarar och skriver ett inlägg som handlar bara om hastighet och rörelseenergier.

Jag tycker din tolkning av resonemanget är mer efterblivet än resonemanget i sig. I praktiken vill jag påstå det företer sig så, oavsett vad du tycker om hur det borde vara.

Ja jag skrev en inlägg om hastighet och rörelseenergi för att det är en stor risk. Tycker du att jag glömde bort alla andra risker och behövde repetera alla risker i ett och samma inlägg? Sånt får du använda en körskola till.

Åter igen: högre hastighet ÄR farligare än låg hastighet. Det är en naturlag, inte bara ett allmänt tyckande.

Jag får en känsla av att du försöker rättfärdiga fortkörning genom att försöka påvisa andra beteenden som i dina ögon är värre. Varför?
Citera
2018-11-14, 08:56
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Så är det. Jag har 90-väg mellan hemmet och jobbet. En del tycker 80 räcker i regn och mörker. Jag tycker 100 är lagom. Tyvärr är vägen väldigt trafikerad åt ena hållet vid rusningstrafik och det blir massor med omkörningar. Då det trots allt kommer bilar åt andra hållet så blir det ibland lite galet. Å andra sidan är det ibland lättare att se mötande bilar i mörker då man ser ljuset på långt håll.

Hur som helst gillar jag resonemanget att det är avvikande hastighet som är det farliga, inte hastigheten i sig.


Fast nu var det inte avvikande i hastighet han sa utan trafikrytm (vad nu det är).

Om dom flesta tycker att en hastighet lägre än din är normal, då är det ju DU som är risken i det resonemanger och rimligtvis bör du då kanske lugna ner dig?
Citera
2018-11-14, 08:59
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Eftersom ot-diskussionen började pga en tjafsskalle som ville anmärka på ett av mina inlägg så kopierar jag in en del av ett av inläggen:

Föreställ dig följande scenario; trefiligt, rusningstrafik, 70-väg, alla håller 95-100 km/h men där ligger du och surar i 70 km/h.

Diskussionen då var om hastighet i förhållande till trafikrytm där jag antydde att en fortkörning kan man ibland ursäkta med att man följer trafikrytmen, dvs tempot. Alla som har körkort, vilket inte tjafsskallen har, vet att man ska anpassa sin körning efter övrig trafik, man ska inte leka polis om det innebär ökad olycksrisk.

Jag körde en hel del i rusningstrafik runt stockholm på 80-talet, då var det inte helt ovanligt med mc-poliser som körde upp bredvid bilar och visade att dom skulle gasa när dom körde för sakta gentemot övrig trafik.

Jag vill se den polis som gestikulerar att du ska köra 30km/h för fort på en 70-väg.

Möjligtvis för att ta dott körtkort om det är eb seg dag..
Citera
2018-11-14, 09:09
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag förespråkar väl det inte min "tes" som ett borde och jag inser de praktiska problemen med att man tycker olika. Fick nyligen prova köra en liten Suzuki Alto från 2001 en mörk kväll. Det var en skräckupplevelse att pressa upp den bilen i 90 på samma väg som jag under samma (tomma, ideala) förhållanden nog kört 110-120 i min egna bil.

Det bästa ur ett riskperspektiv är ju om antingen de som kör 80 fixar vad som håller hastigheten nere (bättre däck eller bilar, eller bättre glasögon?) eller om de som kör 100 visar mer hänsyn och kanske jämkar sig till 90 eftersom vägförhållandena kanske är sämre än man inser (t.ex förare av AWD-bilar brukar ju sitta längre ut i dikena eftersom hastigheten ofta är högre när det väl släpper)


Jag räknade upp bl.a rattsurfare och knarkare som kategorier för sig i ett annat tillägg, dit borde nog även stressade räknas. Stressen utgör nog i alla scenarion en mycket mycket större risk än hastigheten allena.


Jaha? Jag har väl inte påstått något annat. Det är fortfarande på egen risk (för böter) att köra för fort och jag tror inte heller polisen nödvändigtvis köper ursäkten att alla körde för fort.


Det som haltar i din tes är det faktum att man i så fall tvingar människor att köra fortare än då eventuellt klarar av. Och då blir dom en betydligt större risk i trafiken.

Alla är intr Steve McQueen med läderhandskar och kromad växelspak.
En del trivs inte med att köra 100 på en 80väg som dom kanske upplever som för kurvig eller för dålig sikt.

Ska man då hänvisa till någon form av trafikrytm (som konstigt nog verkae bestämmas av den som kör absolut fortast) så kommer riskerna öka markant för dessa människor som är mindre vana bilförare.
Och i det läget så är det faktiskt så att dom som vill köra för fort helt enkelt får anpassa sig efter den person som håller den lagliga hastigheten.
Man kan ALDRIG tvinga andra människor att begå brott för att man har en "trafikrytm" som ska följas.
Oavsett hur rally man känner sig för dagen.
Citera
2018-11-14, 09:47
  #29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast nu var det inte avvikande i hastighet han sa utan trafikrytm (vad nu det är).

Om dom flesta tycker att en hastighet lägre än din är normal, då är det ju DU som är risken i det resonemanger och rimligtvis bör du då kanske lugna ner dig?
Precis, den som avviker i hastighet bör anpassa sig. Dock blir det ju intressant när man bara är två bilar. Jag vill köra om (mycket vanligt förekommande) och bilen framför tycker 40 km/h som kommunen bestämt är lagom på genomfartsleden (luthagsleden i Uppsala har som exempel 40 en bra bit från centrum). Då är det givetvis jag som gör fel (just den vägen är iofs tvåfilig).

Det stora problemet som jag ser är när hastigheterna på vägarna är löjligt låga. Jag vet massor med vägar som har helt omotiverade hastigheter. Ok med 30 utanför skolor. Inte ok med 40 i hela orter, långt från närmaste skola. Inte heller ok med 60 på genomfartsleder med vägren och inga oskyddade trafikanter i närheten annat än i korsningar. Såklart folk kör för fort.
Citera
2018-11-14, 09:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Precis, den som avviker i hastighet bör anpassa sig. Dock blir det ju intressant när man bara är två bilar. Jag vill köra om (mycket vanligt förekommande) och bilen framför tycker 40 km/h som kommunen bestämt är lagom på genomfartsleden (luthagsleden i Uppsala har som exempel 40 en bra bit från centrum). Då är det givetvis jag som gör fel (just den vägen är iofs tvåfilig).

Det stora problemet som jag ser är när hastigheterna på vägarna är löjligt låga. Jag vet massor med vägar som har helt omotiverade hastigheter. Ok med 30 utanför skolor. Inte ok med 40 i hela orter, långt från närmaste skola. Inte heller ok med 60 på genomfartsleder med vägren och inga oskyddade trafikanter i närheten annat än i korsningar. Såklart folk kör för fort.

Fast att hastigheter kan vara får lågt satta är en helt annan fråga. Och inte ett argument som rättfärdigare att folk som kör för fort kan kräva att alla ska anpassa sig efter dom, "trafikrytm" eller inte.
För det många glömmer; eller skiter i, är att det faktiskt är ett brott att köra för fort och man kan inte tvinga folk att bryta mot lagen.

Inte ens utryckningsfordon kan göra det, om man ska dra det till sin spets.
Citera
2018-11-14, 10:14
  #31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast att hastigheter kan vara får lågt satta är en helt annan fråga. Och inte ett argument som rättfärdigare att folk som kör för fort kan kräva att alla ska anpassa sig efter dom, "trafikrytm" eller inte.
För det många glömmer; eller skiter i, är att det faktiskt är ett brott att köra för fort och man kan inte tvinga folk att bryta mot lagen.

Inte ens utryckningsfordon kan göra det, om man ska dra det till sin spets.
Det är sant att det är olagligt men ofta bara på pappret. När jag kör hem från jobbet så kör jag på 90-väg. Ofta är jag trött och inte så sugen på att köra bil alls. Då brukar jag sätta farthållaren på 90 så behöver jag inte tänka på alla fartkameror. Det är ytterst sällan jag behöver köra om nån men jag blir alltid omkörd av massor med bilar eller så samlas en liten kö bakom mig.

Under alla år jag kört har jag aldrig sett en poliskontroll på den vägen som är rätt så trafikerad. Denna diskussion om trafikrytm uppkommer ju eftersom vi i Sverige har i princip fri fart på våra vägar.
Citera
2018-11-14, 15:20
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Eftersom ot-diskussionen började pga en tjafsskalle som ville anmärka på ett av mina inlägg så kopierar jag in en del av ett av inläggen:

Föreställ dig följande scenario; trefiligt, rusningstrafik, 70-väg, alla håller 95-100 km/h men där ligger du och surar i 70 km/h.

Diskussionen då var om hastighet i förhållande till trafikrytm där jag antydde att en fortkörning kan man ibland ursäkta med att man följer trafikrytmen, dvs tempot. Alla som har körkort, vilket inte tjafsskallen har, vet att man ska anpassa sin körning efter övrig trafik, man ska inte leka polis om det innebär ökad olycksrisk.

Jag körde en hel del i rusningstrafik runt stockholm på 80-talet, då var det inte helt ovanligt med mc-poliser som körde upp bredvid bilar och visade att dom skulle gasa när dom körde för sakta gentemot övrig trafik.


Jag håller glatt de tjuriga 70km/h medan andra kör i 110 på samma vägsträcka. Det helst om jag har en bruttovikt som ibland är 20 gånger din lilla privatbils totalvikt.

Om du får för dig att åka E4 upp till Sundsvall någon gång, ta då och packa din lilla privatbil full med cementsäckar eller något liknande så du får upp bilens lastvikt till de ynka 500-600kg som du får lasta (lasta upp till taket). Sedan tar du och åker igenom sträckan Häggvik-Upplands Väsby i 110 (som alla andra åker när de är "toma"). Försök nu att hålla dina 110 genom den sträckan som du kräver att alla andra skall göra! Du kommer antingen att sänka din hastighet till runt lagliga 70 (som det är där) eller som kommer du att fara omkring på den vägen okontrollerat, då din bil inte är konstruerad för att köra i 110km/h med max totalvikt genom det området.

De som kör i laglig hastighet under rådande hastighetsbegränsning gör det för att situationen kräver det. Det kan vara för att man helt enkelt inte får köra snabbare (såsom med släp, eller som tungt fordon, som LGF eller annat), det kan vara för att väglaget eller vädret inte tillåter fortare färd och det kan vara för att bilen i sig själv inte tillåter en säker färd i högre farter. Det kan vara allt från dåliga stötdämpare till fullastade bilar.

Jag tror att du och en del andra privatbilister behöver sätta sig i en tung lastbil som är fullastad med åtminstone 7-9 ton (dvsTRE PERSONBILAR!!) och känna hur det känns när tyngden (för det är just storheten tyngd och inte vikt) trycker på framdäcken så att bilen nästintill blir understyrd och fortsätter i intilliggande fil.
Citera
2018-11-14, 15:24
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Jag vill se den polis som gestikulerar att du ska köra 30km/h för fort på en 70-väg.

Möjligtvis för att ta dott körtkort om det är eb seg dag..

Jag tror inte att den polismannen sedan vill vara ansvarig för att ha beordrat en bilist att köra fortare än vad fordonet klarar av. För ger polismannen polismans-tecken öka farten så är det ett myndighetsbeslut och det är polismannen som har ansvaret om föraren eller någon annan dör av det beslutet.
Citera
2018-11-15, 00:31
  #34
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Beror helt på situation.
Citera
2018-11-15, 00:54
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Det är varken hastighet eller trafikrytmen som är primärproblemet.

Jag skulle säga att det största problemet är stressade bilister som lägger sig fem meter bakom den som kör långsamt men inte vågar köra om. När jag kommer ikapp dessa två måste jag köra om båda två på en gång, för luckan är för liten för att ta en i taget. En enstaka bil är mycket sällan ett problem att köra om.

En annan sak som hade gjort saker smidiga är om de som kör långsamt bara håller till höger litegrann. Oftast behövs det inte för att göra en säker omkörning, men väldigt många vågar inte köra om om de inte kan ha två bilbredder mellan sig och bilen man kör om.

Så nej, att köra långsammare än trafikrytmen är inte ett stort problem i sig. Det största problemet är idioter som inte håller avstånd.

Håller helt med dig, tror även det finns en fin tråd om ämnet.

Det är inte bilen längst fram som orsakar kö, det är bil 2 och 3 som gör det när de ligger för nära varandra utan en större lucka.

Hände mig förra veckan på kvällen, 80-väg, några bra raksträckor där man även ser mötande bilar långt innan de kommer upp på raksträckan. jag låg som 4e eller 5e bil, längst fram en traktor i 45km/h.
Bilarna framför ligger såpass tätt att det är svårt att ta sig in som omkörande bil men avståndet är för långt för att kunna dra alla bilar på ett säkert sätt ändå.

Fick ligga å puttra på i 45-50 i ungefär 1mil tills jag kom till raksträckan som som tillåter liknande manövrar.
Citera
2018-11-15, 00:57
  #36
Medlem
happilappis avatar
Många gånger blir det kaos i trafiken för att trafikanten inte har bestämt sig för hur denne ska göra. Var bestämd och tydlig, än velig. Är du velig så vet man aldrig var man har dig. Är du bestämd så vet jag vad du vill göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback