• 38 890 online
  • 1 198 473 medlemmar
  • 62 096 184 inlägg
  • 3
  • 4
2018-11-13, 13:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkebenkpress
Samma åsikt här som jag har med transsexuella, jag respekterar deras känslor och är även beredd att kalla dom det kön dom känner sig som. T.ex. har jag inga problem med att säga "hon" till nån som ser ut som en snubbe, om personen ber mig att göra det.
Men att göra det juridiskt ska inte funka, just av denna anledning att då kommer folk fram och hittar på lika absurda grejer och säger "ja men dom då?! dom fick ju?".
Fast det är ju skillnad.
Kön kan du byta rent fysiskt, ålder kan du däremot inte byta.
Citera
2018-11-13, 14:15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vilket inte har någonting med frågan om subjektivitet att göra. Givet nödvändig information finns det en ofelbar metod som mäter en persons ålder; räkna hur många dagar som förlupit sedan personens födelsedatum.

Och i <1 % av fallen är det inte så enkelt. Det finns alltså inte någon ofelbar metod och könstillhörighet är därför subjektiv.

Nej det föds ibland Hermafroditer som har både penis och slida. Dessa är "hen" inga andra. Nu finns det olika grader av hermafroditer de enklaste att avgöra är de med fullt utvecklade könsorgan av båda sorter. En del hermafroditer kan ha mindre utvecklade organ av ett kön men ändock ett organ av annat kön.

Detta innebär inte att "Känna sig som" är att vara hermafrodit eller vara av ett annat kön. Att känna sig, är psykologiskt inte biologiskt kön.

Så de som har spår av annat fysiskt könsorgan är de enda som med rätta kan byta kön eller vara som det blandkön de är. Upplevd känsla är Kemiskt/psykologiskt och kan bero på att man förgiftats av olika kemikalier/hormonstörande ämnen och kan åtgärdas. Så även psykologiska faktorer.
Citera
2018-11-14, 00:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Nej det föds ibland Hermafroditer som har både penis och slida. Dessa är "hen" inga andra. Nu finns det olika grader av hermafroditer de enklaste att avgöra är de med fullt utvecklade könsorgan av båda sorter. En del hermafroditer kan ha mindre utvecklade organ av ett kön men ändock ett organ av annat kön.

Detta innebär inte att "Känna sig som" är att vara hermafrodit eller vara av ett annat kön. Att känna sig, är psykologiskt inte biologiskt kön.

Jag förstår att du tycker det, men vad anför du för argument för att det skulle vara på det vis som du påstår? Tänk noga igenom frågan innan du svarar. Har du något argument som inte grundar sig i ditt eget personliga tyckande?
Citera
2018-11-14, 08:09
Medlem
flaskborstes avatar
[QUOTE Citat:]
Ursprungligen postat av flaskborste

[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag förstår att du tycker det, men vad anför du för argument för att det skulle vara på det vis som du påstår? Tänk noga igenom frågan innan du svarar. Har du något argument som inte grundar sig i ditt eget personliga tyckande?

Att födas tvåkönad (Hermafrodit) är ett vetenskapligt faktum och mätbart. Man kan t.o.m. gå så långt att det kan vara en minimal utveckling i någons kropp där man kemiskt kan mäta upp att ex en tjej har manliga anlag i högre andel än normalt. Så länge något är mätbart, diologiskt eller kemiskt där man vetenskapligt kan avgöra att det finns ett andra kön i "fel kropp" så är det ett vetenskapligt faktum och personen är till viss del hermafrodit.

Saknas dessa vetenskapliga delar och personen enbart hävdrar en "känsla" så är det en psykologisk störning utan vetenskaplig grund. Psykologi är ingen äkta vetenskap (medans psykiatri är det) efter som inget är mätbart / upprepningsbart till 100%

Så enkelt uttryckt så är äkta hermafroditer vetenskapligt mätbara medans de som psykologiskt anser sig vara "hens" som saknar biologiska fakta inte är det.

För att ta denna man som "känner sig" 20 år yngre och vill byta ålder. Skulle han kunna bevisa att hans celler i kroppen motsvarar en 20 år yngre person så ÄR han 20 år yngre. Gränserna skall sättas med vetenskapliga fakta inte med kännande, upplevelse eller tyckande. Inte baseras på en subjektiv grund.
Citera
  • 3
  • 4