Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 08:54
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
jag blir förvånad att jag läsa sånna här trådar varje dag på flashback.. att det finns folk som inte får jobb. Jag har fått jobbet på varenda intervju jag varit hos.

Jag blir själv förvånad över att det finns folk som inte vinner på skraplotter. Jag har själv vunnit på varenda lott jag köpt.
Citera
2018-11-12, 09:02
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Ekonomer och deras pissiga arbetsmarknad och skämt till utbildning, är gammal avdankad skåpmat som varit känd sen början av 2000-talet om inte tidigare.

Idag skall alla utbilda sig till ingenjör. Var man än går så möter man tråkiga streberfolk överallt som är ingenjörer eller pluggar till skiten. Redan denna utbildningsgren är en parodi på sig själv och låtsasarbetsmarknaden rent generellt. Redan idag råder inflation av massa töntar som "skall bli ingenjörer" när de blir stora. Jättespännande yrke! Not! Dessutom allt färre jobb fördelat på allt fler aspergare.

Vad gäller ekonomer, är det ofta fjantiga brats som drömmer om stora finanspengar, hänga med George Soros och imponera på brudar. Ingen inser riktig att det är inte jättesexigt att jobba med redovisning och revision och liknande tönt-grejer, som ett affärsprogram redan idag kan sköta bättre. Ingen bryr sig. Fyrkantiga och tråkiga människor med låg intelligens söker sig till ekonomlinjen, för att jaga någon slags falsk status.

Väldigt intressant inlägg i en ganska spretande tråd:
Om du nu tycker att Ekonomi och Ingenjörsjobb och studier är så bortkastade vad är din uppfattning om vad som är relevant utbildning och Jobb?
Personligen så jobbar jag som Ingenjör och trivs i grunden: Vettiga arbetsuppgifter stort eget ansvar och möjlighet att interagera med många människor från olika kulturer (Jobbar i en global verksamhet spridd över stora delar av världen) och i slutändan så levererar vi en slutprodukt som används och man förstår nyttan av den för sammhället. Sen har vi bekymmer med att få tag i rätt folk och det blir stressat till och från p.g.a underbemanning samt att lönen är ur ett internationelt perspektiv extremt låg(Har haft personer som direkt raporterar till mig som tjänat bättre p.g.a löneläget i deras länder).
Vilket tyvärr gör att många med potintial läser andra "lättare" utbildningar där de kan i slutänden tjäna bättre eller i alla fall lika bra.

Men vad ser du som ett vettigt givande jobb och utbildning? Är det Bloggare: Dokusåpa deltagare eller något annat?
Citera
2018-11-12, 09:06
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
jag blir förvånad att jag läsa sånna här trådar varje dag på flashback.. att det finns folk som inte får jobb. Jag har fått jobbet på varenda intervju jag varit hos.

Ja, det är märkligt, av två anledningar: Kan särstavsmongon som dig, som misshandlar det svenska språket som du gör, få jobb överallt och dessutom ha examinerats från ett högre läroverk i ekonomi, då är det illa. TS skriver bättre än dig och borde då rimligen få dina jobb enligt meritokratiskt synsätt. Men nu vet vi att Sverige är så pass korrupt att nepotismmeriter är det som avgör allt. Efterblivna och sinnesslöa släktingar och vänner får jobben före alla andra som besitter kompetens och driv. Lite därför Sverige ser ut som det gör numera.
__________________
Senast redigerad av Gulblendkarringen 2018-11-12 kl. 09:14.
Citera
2018-11-12, 09:10
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Väldigt intressant inlägg i en ganska spretande tråd:
Om du nu tycker att Ekonomi och Ingenjörsjobb och studier är så bortkastade vad är din uppfattning om vad som är relevant utbildning och Jobb?
Personligen så jobbar jag som Ingenjör och trivs i grunden: Vettiga arbetsuppgifter stort eget ansvar och möjlighet att interagera med många människor från olika kulturer (Jobbar i en global verksamhet spridd över stora delar av världen) och i slutändan så levererar vi en slutprodukt som används och man förstår nyttan av den för sammhället. Sen har vi bekymmer med att få tag i rätt folk och det blir stressat till och från p.g.a underbemanning samt att lönen är ur ett internationelt perspektiv extremt låg(Har haft personer som direkt raporterar till mig som tjänat bättre p.g.a löneläget i deras länder).
Vilket tyvärr gör att många med potintial läser andra "lättare" utbildningar där de kan i slutänden tjäna bättre eller i alla fall lika bra.

Men vad ser du som ett vettigt givande jobb och utbildning? Är det Bloggare: Dokusåpa deltagare eller något annat?

Jag tycker det är bra att folk jobbar med dessa jättetråkiga arbeten (klart att det finns värre jobb. Tänk att vara hantverkare) och jättetråkiga sura människor. Bara fortsätt med detta. Problemet för respektive bransch, att nu konkurrerar allt fler om dessa meningslösa tråkiga jobb. Ekonomer är överflödiga säljare som redan är på väg bort. Ingenjörer har lite bättre förutsättningar, men även här blir det snart större problem. Allt fler dönickar skall bli ingenjörer.
Citera
2018-11-12, 09:37
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Jag tycker det är bra att folk jobbar med dessa jättetråkiga arbeten (klart att det finns värre jobb. Tänk att vara hantverkare) och jättetråkiga sura människor. Bara fortsätt med detta. Problemet för respektive bransch, att nu konkurrerar allt fler om dessa meningslösa tråkiga jobb. Ekonomer är överflödiga säljare som redan är på väg bort. Ingenjörer har lite bättre förutsättningar, men även här blir det snart större problem. Allt fler dönickar skall bli ingenjörer.
Det skulle vara intressant att förstå vad du tycker är ett intressant arbete?
Och ett påtagligt bekymmer vi har för närvarande i alla fall utanför stockholms län är bristen på adekvat utbildade ingenjörer. Så vi har ett behov av personal med rätt utbildning.
Problemen de sista åren har varit att konkurensen om dessa platser är för låg: Vi fyller inte upp utbildningsplatserna och många som kommer in har inte förutsättningarna att klara utbildningen.
Orsaken till detta är att tyvärr finns det utbildningar som betalar sig bättre(Och som kräver mindre jobb) samt att många som du har en skev bild av vad en ingenjör gör.
Jag t.ex. har haft möjligheten att ganska konstant förkovra mig i mitt jobb, fått möjligheten att resa och besöka andra platser och kulturer sam fått möjligheten att samverka med flera olika människor från olika kulturer. Dvs ett ganska utvecklande arbete och definitivt socialt.
Sen har även möjligheten att prova på nya kulturer öppnat sig vid ett flertal tillfällen vilket jag i för sig inte utnyttjat till fullo(Jag har under perioder verkat utanför sverige men alldrig flyttat).
Så jag skulle vilja förstå vad du ser som ett intressant givande arbete? Känner en del som valt ett konstnärligt arbete medn det känns som de mest kämpar med ekonomin?
Citera
2018-11-12, 17:15
  #138
Medlem
konstapels avatar
Det är väl ganska få ekonomer som jobbar med traditionella ekonomjobb? De flesta jag känner som pluggade till ekonom jobbar med reklam och marknadsföring, trots att flera av dem inte tog den inriktningen (marknadsföring).
En inriktning jag vill tipsa om är logistik som kan blir hur avancerat som helst om man vill och du blir i gott sällskap. VD:n för världens högst värderade företag, Apple - Tim Cook pluggade till ekonom med logistik som inriktning och det är mycket hans förtjänst att Apples ledtider från tillverkning till slutkund är extremt korta i branschen.
Citera
2018-11-12, 19:13
  #139
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Ekonomer och deras pissiga arbetsmarknad och skämt till utbildning, är gammal avdankad skåpmat som varit känd sen början av 2000-talet om inte tidigare.

Idag skall alla utbilda sig till ingenjör. Var man än går så möter man tråkiga streberfolk överallt som är ingenjörer eller pluggar till skiten. Redan denna utbildningsgren är en parodi på sig själv och låtsasarbetsmarknaden rent generellt. Redan idag råder inflation av massa töntar som "skall bli ingenjörer" när de blir stora. Jättespännande yrke! Not! Dessutom allt färre jobb fördelat på allt fler aspergare.

Vad gäller ekonomer, är det ofta fjantiga brats som drömmer om stora finanspengar, hänga med George Soros och imponera på brudar. Ingen inser riktig att det är inte jättesexigt att jobba med redovisning och revision och liknande tönt-grejer, som ett affärsprogram redan idag kan sköta bättre. Ingen bryr sig. Fyrkantiga och tråkiga människor med låg intelligens söker sig till ekonomlinjen, för att jaga någon slags falsk status.

Jag kan störa mig lite på trender generellt också och kan intyga den trend som råder att läsa IT-ingenjör fastän det 10 år tidigare var totalt ointressant för alla. Men ingenjör kan man ändå inte döma folk att de läser till, för de har ju åtminstone en bra arbetsmarknad till mötes när de tar examen.
Citera
2018-11-13, 21:53
  #140
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Ja, det är märkligt, av två anledningar: Kan särstavsmongon som dig, som misshandlar det svenska språket som du gör, få jobb överallt och dessutom ha examinerats från ett högre läroverk i ekonomi, då är det illa. TS skriver bättre än dig och borde då rimligen få dina jobb enligt meritokratiskt synsätt. Men nu vet vi att Sverige är så pass korrupt att nepotismmeriter är det som avgör allt. Efterblivna och sinnesslöa släktingar och vänner får jobben före alla andra som besitter kompetens och driv. Lite därför Sverige ser ut som det gör numera.


Jisses. jag kanske inte är perfekt på att stava varenda ord. Tror dock att kompetens värderas högre än det.

Mvh
Lasse
Citera
2018-11-13, 21:54
  #141
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Jag blir själv förvånad över att det finns folk som inte vinner på skraplotter. Jag har själv vunnit på varenda lott jag köpt.


Jag säger inte att alla får jobb på varje intervju, men vafan något jobb kan man landa om man får 2-3 intervjuer.

Mvh
Lasse
Citera
2018-11-13, 21:57
  #142
Medlem
Sorry men halva befolkningen springer runt med kandidat i ekonomi.
Läs en master så särskiljer du dig mer.
Citera
2018-11-13, 23:58
  #143
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngyeez
Sorry men halva befolkningen springer runt med kandidat i ekonomi.
Läs en master så särskiljer du dig mer.

Rätt så krystat. Tycker du själv dagens ekononer med Master-examen imponerar mer än de med kandidat?
Citera
2018-11-14, 00:05
  #144
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngyeez
Sorry men halva befolkningen springer runt med kandidat i ekonomi.
Läs en master så särskiljer du dig mer.
Så som jag förstått det är det ingen anledning att läsa master om man inte har fått något ingångsjobb.

Imorgon är mässan förövrigt. Önska mig lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback