• 37 048 online
  • 1 198 055 medlemmar
  • 62 073 704 inlägg
Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
42,63%
81 röster
Paul McCartney
36,32%
69 röster
George Harrison
13,68%
26 röster
Ringo Starr
7,37%
14 röster
2018-11-12, 11:38
Medlem
Julafton 1968 fick jag två julklappar jag kommer ihåg. Beatles vita dubbel och en bok om gruppen skriven av Hunter Davies. Jag fick säkert något mer, men inget som behöver nämnas här.
Stora problemet var att vi hade folk hemma så jag fick vänta med att lyssna till juldagen.

Juldagen på eftermiddagen fick jag äntligen möjlighet att lyssna. Skivan landade på mina föräldrars radiogrammofon som med den tidens mått hade ett mycket bra ljud.
Skivorna spelades och omslaget studerades med en minutiös omsorg. Ingenting missades.
Mina föräldrar kommenterade att det inte var ofta jag satt still så länge.

Skivan kom att spelas otaliga gånger efter detta. Givetvis så småningom på en egen hifianläggning.
I min bok har inte Beatles gjort någon dålig skiva.

1987 utgavs Beatles skivor på cd. Givetvis inhandlades samtliga skivor på cd. CD var något alla skulle äga på den tiden. Vinylerna hade sitt brus och knaster, så det var skönt att lyssna på musiken utan något störande brus.
Nu har jag äntligen de optimala utgåvorna, trodde jag.

2009 var det dags för remastring. Jag hörde ingen större skillnad, så jag behöll vad jag hade sedan tidigare.
Har någon tänkt på detta?
I mitt fall hade jag vinylversionen i 19 år. Ingen som hade tanke på att remastra. Är ett otyg som har kommit med cd's lansering.

Nu har Giles Martin fått för sig att han skall remastra. Någon som kommer ihåg skivan "Love"? Jag är en stor Beatles beundrare, men den skivan avskyr jag.

Det finns enligt mig två sätt att köpa Beatles musik. Antingen original vinylerna eller också cd från 1987.

Musiken blir inte bättre än vad den redan är om du så lyssnar på en liten köksradio.
Citera
2018-11-12, 22:44
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Julafton 1968 fick jag två julklappar jag kommer ihåg. Beatles vita dubbel och en bok om gruppen skriven av Hunter Davies. Jag fick säkert något mer, men inget som behöver nämnas här.
Stora problemet var att vi hade folk hemma så jag fick vänta med att lyssna till juldagen.

Juldagen på eftermiddagen fick jag äntligen möjlighet att lyssna. Skivan landade på mina föräldrars radiogrammofon som med den tidens mått hade ett mycket bra ljud.
Skivorna spelades och omslaget studerades med en minutiös omsorg. Ingenting missades.
Mina föräldrar kommenterade att det inte var ofta jag satt still så länge.

Skivan kom att spelas otaliga gånger efter detta. Givetvis så småningom på en egen hifianläggning.
I min bok har inte Beatles gjort någon dålig skiva.

1987 utgavs Beatles skivor på cd. Givetvis inhandlades samtliga skivor på cd. CD var något alla skulle äga på den tiden. Vinylerna hade sitt brus och knaster, så det var skönt att lyssna på musiken utan något störande brus.
Nu har jag äntligen de optimala utgåvorna, trodde jag.

2009 var det dags för remastring. Jag hörde ingen större skillnad, så jag behöll vad jag hade sedan tidigare.
Har någon tänkt på detta?
I mitt fall hade jag vinylversionen i 19 år. Ingen som hade tanke på att remastra. Är ett otyg som har kommit med cd's lansering.

Nu har Giles Martin fått för sig att han skall remastra. Någon som kommer ihåg skivan "Love"? Jag är en stor Beatles beundrare, men den skivan avskyr jag.

Det finns enligt mig två sätt att köpa Beatles musik. Antingen original vinylerna eller också cd från 1987.

Musiken blir inte bättre än vad den redan är om du så lyssnar på en liten köksradio.
Det är en fin historia du har med plattan och jag respekterar givetvis din åsikt. Bara för att klargöra en sak; det Giles Martin har gjort med Sgt Pepper och nu även det vita är inte att remastra dem ännu ett varv utan att remixa dem. Det är faktiskt en väsentlig skillnad även fast många kanske inte tror det.

Skillnaden i stora drag är att man vid en remaster enbart ändrar nivåer på låten i helhet. Man kanske rensar upp ljudet digitalt men det är enbart det färdiga spåret som påverkas, de individuella instrumentspåren förblir oförändrade i relation till varandra. Vid en remix ändrar man nivåer på varje enskilt spår som spelats in, i detta fall analogt. Detta gör att man bygger om dynamik och ljudbild helt från grunden och kan arbeta med djup, bredd och klarhet i stereon.

Giles räddade Sgt Pepper förra året eftersom originalstereon inte ens gick att lyssna på enligt mig. Originalstereon av den vita fungerar helt okej i de allra flesta låtar, men Giles har gjort mixen hundra gånger bättre. Ljudet är nu fylligt, jämnt, dynamiskt och kristallklart, men han har ändå behållit den karaktäristiska råheten som präglade plattan. Den grovt ofördelaktiga extrema separationen är som bortblåst. Så jo, musiken låter bättre enligt många inkl. mig, men jag förstår att vissa inte håller med. Det är inte lätt att vänja sig vid något annat. Som sagt, respekterar verkligen din åsikt men ville bara förklara nyutgåvan lite djupare.
Citera