Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-10-29, 07:22
  #37
Medlem
GenesisPs avatar
Hunden hos mig var dampig i den åldern, men fortfarande älskade hon mig så mycket att hon var lätt att lära saker och hon följde mig, nu har hon lugnat ner sig betydligt med åldern och är nästan löjligt enkel att ha att göra med. Faktiskt lite tråkig är hon.

Din hund låter extra jobbig, en omplaceringshund skulle jag aldrig palla med. Du behöver nog söka hjälp från en hundkunnig eller testa en metod. Ett tips är att göra slut på hunden fysiskt, trötta ut honom som fan och sedan köra med uppfostring och ägarskap. De är mycket fogligare när de inte har så mycket energi som de måste få utlopp för.
Citera
2018-11-08, 02:12
  #38
Medlem
Psyko Dads avatar
Mina hundar har varit så där pestiga till & från när de var unga. Håll ut och träna det blir bättre.
Sen när de har lugnat ner sig så har man fantastiskt ljuvliga vänner.
Citera
2018-11-08, 02:16
  #39
Avstängd
Krullet83s avatar
Kolla lite Cesar https://www.youtube.com/watch?v=JmZBZC-0tm8 så kommer du att hitta ditt sätt att
fixa din hund!
Citera
2018-11-08, 23:27
  #40
Medlem
Känner igen mig, man kan bli galen. Men
försök i ditt sinne bestämma dig för att det här SKA gå bra, slappna av och låt den inte hatta hit och dit utan ha den nära dig när du går på motionspromenad. Tittar den det minsta på dig så belöna med ord eller godis. Ha inte så långt koppel så du har full koll när ni riskerar möta något som triggar.



Släpp inte hunden innan han kommer på inkallning, ha långlina och koppel, ta loss kopplet och kalla in genom vara SKITrOLIG, och med GOTT godis. Upprepa, koppla upp kanske tredje gången , släpp igen när den är lugn och träna inkallningen.

Bilen, låt den inte stressa in i bilen utan vänta tills han är lugn, sen in i bilen, lugn godis , sen ut upprepa och va säker på hunden är avslappnad i bilen innan den går in/ut. Sen prova täck över buren så den inte ser ut.

Tiggandet och mat galenskapen.. ignorera och sen ger en del osaltade popcorn till fd gathundar det mättar . Munkorg ute.

Säg inte åt hunden sånt den inte förstår, gå och lägg dig tex utan använd koppel, en öppen bur för hålla den på plats.

Stärk självförtroendet på hunden och dig själv genom att ta små steg och lyckas ist för stora och misslyckas.
Bra sätt trötta hunden är sök och småtrix även bara sitta på en bänk i en timme kan vara tröttande, bara sitt och glo på folk, va avslappnad . Klättra hoppa, balansera är bra för hundar ha fantasi.

Och jag skulle ha långlina i trädgården med för annars misslyckas du.

Sök på kontaktövningar på internet och välj ut några att prova.

Man blir stirrig och nervös/trött /förbannad men behåll lugnet och bara träna i små steg.
Citera
2018-11-12, 17:08
  #41
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
En del hundar har autism och ADHD tills de blir 3-4 år. De har sinnena utåt men matte/husse skiter de i. Det kan kännas hårt för man vill ju vara i centrum för sin hund. Men bara man fortsätter att älska sin hund och kör en avspänd, lågemotionell stil, så kan hunden växa ur det och växa in i att ha mer uppmärksamhet på matte/husse och kunna stänga ute världen mer.

Flera hundar jag har känt har varit så. Men det har blivit hund av dem ändå lite längre fram i livet. Man får inte bli för desperat att söka hundens uppmärksamhet heller, någon gång måste man ge utrymme för hunden att faktiskt söka en själv.
Citera
2018-11-12, 17:59
  #42
Medlem
smoerreboms avatar
sluta gapa på hunden så mkt, prova att visa med kroppsspråk vad du vill att den ska göra istället
Citera
2018-11-12, 19:10
  #43
Medlem
Hundviskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackwhore
Hej!

Just nu känner jag en sån otrolig ångest och skamkänsla över att jag har misslyckats med min snart 2-åriga hund. Han är adopterad och har varit hos mig i 1 år.
Det är normalt att känna skuld och skam över att ens hund inte beter sig som den ska. Och det med rätta, det beror alltid på ägaren. Vad du behöver göra är att ändra ditt sätt att kommunicera med hunden.

I korthet är det viktigt att den får belöningar när den gör bra saker och obehag när den gör dåliga. Som belöning fungerar godis och klappar/smek och tala vänligt. Som straff ska man givetvis inte slå sin hund (viktigt, aldrig!) men däremot ska man ge den en lätt smäll på nosen med öppen handflata och ett "fy!". Håll gärna stadigt tag i nackskinnet när du smäller till. Det här är ett sätt att kommunicera hundar emellan men kan kännas främmande för de som felaktigt lärt sig att tala med hundar som man talar till barn.

Lycka till!
Citera
2018-11-12, 22:09
  #44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundviskaren
Det är normalt att känna skuld och skam över att ens hund inte beter sig som den ska. Och det med rätta, det beror alltid på ägaren. Vad du behöver göra är att ändra ditt sätt att kommunicera med hunden.

I korthet är det viktigt att den får belöningar när den gör bra saker och obehag när den gör dåliga. Som belöning fungerar godis och klappar/smek och tala vänligt. Som straff ska man givetvis inte slå sin hund (viktigt, aldrig!) men däremot ska man ge den en lätt smäll på nosen med öppen handflata och ett "fy!". Håll gärna stadigt tag i nackskinnet när du smäller till. Det här är ett sätt att kommunicera hundar emellan men kan kännas främmande för de som felaktigt lärt sig att tala med hundar som man talar till barn.

Lycka till!
BÄSTA jag läst på länge om hundar, exakt så funkar det istället för gay fredrik steens metoder med mys o godis jämt, hård rak rättvis fostran är fan så mkt bättre.
Citera
2018-11-12, 22:14
  #45
Avstängd
Krullet83s avatar
Kolla in denna mannen Cesar Milan, finns ju massor på Youtube https://www.cesarsway.com/

Aggressiv, osäker hund https://www.youtube.com/watch?v=RHeqcWB6LnE

Som han alltid säger, det är du som ska vara ledaren, inte hunden.. Om du överlåter ledarrollen till hunden så blir den osäker och kan bli aggressiv!

Denna är också bra https://www.youtube.com/watch?v=Ed4ZRcdcxD8
__________________
Senast redigerad av Krullet83 2018-11-12 kl. 22:36.
Citera
2018-11-15, 23:46
  #46
Medlem
Känner igen mig så mycket i att känna sig misslyckad som hundägare, men försök, verkligen försök släppa den känslan. Träningen kommer gå bättre då.

Vad är det för ras/raser och hur aktiverar du din hund nu, och hur ser er träning ut?

Jag rekommenderar självförtroendeövningar, typ övningar i kroppskontroll och dylikt. Börja smått, smått och träna hela tiden på en nivå hunden klarar av och med små, små steg framåt. Skvallerträna möten och belöna kontakt med dig. Träna reko och använd inte korrigeringar. Om möjlighet finns kanske det är läge att ta kontakt med en bra hundinstruktör och få professionell hjälp?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback