Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-11, 13:02
  #121
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Fast för det tiotal du kan nämna finns det i jämförelse hundratusentals vita, och tusentals asiater.
Att vita män har dominerat västerländsk pop och rock är inget nytt men knappast ett bevis för att de genetiskt är mer skickliga musiker än andra.

Du hävdade att det är snålt om svarta som är skickliga på att spela instrument vilket lätt kan motbevisas. Det är befängt att påstå att det går hundratusentals skickliga vita instrumentalister på tio svarta.

Du påstår att det för varje tiotal skickliga svarta musiker finns tusentals asiater som är likvärdiga. Namnge då ett stort antal av dessa, som är världsleande på olika instrument inom olika geners. Led ditt påstående i bevis.
Citera
2018-11-11, 13:37
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Varför är asiater så dåliga rent kreativt på musik?
Dom är grymma på att kopiera och producera musik,
även på att göra musikvideos men att göra jävligt skön
soft modern musik har dom väl aldrig varit bra på,
eller har jag fel?

Folk pratar om att svarta har låg IQ osv men tänk vilken musikskatt
vi har tack vare svarta människor. Utan inblandning i musikutvecklingen av afrikaner
så hade det sett jävligt dött och tråkigt ut tycker ni inte? Det borde även ni
flashback-nassar hålla med om?

Svarta har varit med att skapa:
Soul, Funk, Hiphop, Samba, Reggae, Cumbia, Blues,
Jazz, (roten till rock/metal) med mera med mera,.

Du IQ är en siffra som kommer från att man gör ett test. Ingen har någonsinn svarta inte kan vara bättre en vita på många olika saker t.ex. musik.
Citera
2018-11-11, 15:15
  #123
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Berätta gärna för oss om var vi kan hitta bra asiatisk populärmusik
istället för att klaga.
Undra hur många asiater som varit på billbord-listan tex, eller haft internationella radio-hits?
Ah, jag hade fel i min tro på att du sökte bekräftelse i din övertygelse

Först och främst var du otydlig på att det gällde *kreativ populärmusik* vilket jag mer ser som en oxymoron, men du kanske menar kreativ i ett mycket mindre perspektiv än jag insåg.

Sedan att du tar en mycket liten delmängd av världens musik och vill blåsa upp proportionerna och försöker hitta passande poäng. Jag skulle gissa att *kultureliten* fnissar åt dig.

Sist men inte minst så kommer antudan om olika folkgrupperingars prestationer och kanske sökandes efter din egna identitet!?

Om nu det går att *tävla* inom musik så kanske vi bör definiera vad som gäller och bredda perspektiven så mycket det bara går.

Ett förslag på enkel och förhoppningsvis rättvisande och heltäckande information i fråga:
https://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Asia
Citera
2018-11-11, 15:44
  #124
Medlem
Det enklaste svaret på frågan: varför finns det inga kinesiska/iranska/thailändska Chuck D, Isaac Hayes, Erykah Badu eller Earth, Wind & Fire (som vi också har hört om, som är allmänt kända) är väl att infrastrukturen för att den sortens musik skulle kunna slå igenom på riktigt inte har funnits - inte förrän under de senaste tio åren, om ens då. Skivstudios som kunde plocka upp lokala talanger (som Sun eller Stax) , rockklubbar, tv- och radioprogram om pop eller liknande och inte minst starka, innovativa skivbolag med fokus på popmusik eller upphottad folkmusik har helt enkelt inte funnits i större delen av Asien. Medan dessa kanaler fanns på plats i USA redan under tidigt 50-tal och i Västeuropa åtminstone vid mitten av 60-talet.
Citera
2018-11-11, 16:50
  #125
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
När det gäller japansk musik är det J-rock och J-pop jag lyssnar på. När det gäller koreansk musik är det i dagsläget endast K-pop.

Japanska band/artister:
AKB48 (J-pop)
Babymetal (kawaii metal)
Band-Maid (rock) (mitt absoluta favoritband)
Brats (rock)
Ladybaby (kawaii metal/J-pop)
Kyary Pamyu Pamyu (Det är hon på min profilbild) (J-pop)
Momoiro Clover Z (J-pop)
Wagakki Band (rock/klassisk japansk musik)
Yousei Teikoku (kallas ibland för Das Feenreich i västvärlden) (gothic metal)

Jag gillar ett par låtar av GARNiDELiA, Perfume, Stereopony respektive Hatsune Miku. Dessa är J-pop utom Stereopony.

Koreanska band:
Girls Generation (K-pop)
F(x) (K-pop)

Är alla koreanska band från Sydkorea?
Tack så otroligt mycket för tipsen!
Ska beta av dem så snart jag får tid, detta verkar väldigt intressant.
Känner mig lite efter som inte har undersökt det här mer djupgående tidigare.
Citera
2018-11-12, 00:51
  #126
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Är alla koreanska band från Sydkorea?
Tack så otroligt mycket för tipsen!
Ska beta av dem så snart jag får tid, detta verkar väldigt intressant.
Känner mig lite efter som inte har undersökt det här mer djupgående tidigare.

Nordkoreanska band har nog inte tillgång till internet...
Citera
2018-11-12, 08:34
  #127
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Att vita män har dominerat västerländsk pop och rock är inget nytt men knappast ett bevis för att de genetiskt är mer skickliga musiker än andra.

Du hävdade att det är snålt om svarta som är skickliga på att spela instrument vilket lätt kan motbevisas. Det är befängt att påstå att det går hundratusentals skickliga vita instrumentalister på tio svarta.

Du påstår att det för varje tiotal skickliga svarta musiker finns tusentals asiater som är likvärdiga. Namnge då ett stort antal av dessa, som är världsleande på olika instrument inom olika geners. Led ditt påstående i bevis.

Fast svarta män håller i regel på med 2 yrken traditionellt sett: 1) Knark 2) Musik.
Så om de är så skickliga på musik borde de ha producerat mycket mer än bara rap, då de flesta svarta håller på med musik, om det nu är beatbox/rap eller trummor vet jag inte. Men de flesta håller på som sakt.
Citera
2018-11-12, 09:27
  #128
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Nordkoreanska band har nog inte tillgång till internet...

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Nordkoreanska band har nog inte tillgång till internet...

har lyssnat på två band nu och skrev lite anteckningar hehe

1 AKB48 J-pop

Väldigt överproducerad, bombastisk, schlageraktig, stel, extremt klickbaserar,ljus produktionsbild
intelligent, smart, kreativ, galen, snabb, upptempo, japansk schlager på syra, stor orkester, kvinnlig sång
,opersonlig sång, låter som nån slags jingelmusik till nån tv-serie, extremt snygg och välpolerad,
inte mycket svärta, hyperglad, extas, felfri, man förstår inte texten, ibland låter det som franska,
ibland sjunger dom på engelska, skickliga musiker men ingenting som berör direkt, men musiken är
vääldigt massiv, tror musiken funkar bäst ihop med bild(man blir nyfiken på hur det ser ut),
felfri.speed-metal-influenser? Halvelektroniskt. Väldigt datoriserat, känns inte speciellt organiskt,
Mycket studiokänsla. plastig, bimbo musik? vad vill dom? vad är budskapet? välpolerad, men utan själ?

2 Babymetal Kawaii Metal
BABYMETAL - BABYMETAL FULL ALBUM 2014 (HQ)
https://www.youtube.com/watch?v=yIVRs6YSbOM

LlVE
https://www.youtube.com/watch?v=zTEYUFgLveY


Älskade det här banden direkt efter typ 30 sekunders lyssning (enbart av att lyssna på musiken)
sen blev det bättre och bättre. Bland det bästa jag hört inom Metal. Dom är helt jävla sjuka.
Finner inte ord för det här bandet. Dom var före sin tid. Genialiskt. Älskade gtitarrsolona, trummorna
ja allting. Sjukt bra. Nu har en ny värld öppnats för mig.
tack Eoppoyz!
Citera
2018-11-12, 10:20
  #129
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
2 Babymetal Kawaii Metal
BABYMETAL - BABYMETAL FULL ALBUM 2014 (HQ)
https://www.youtube.com/watch?v=yIVRs6YSbOM

LlVE
https://www.youtube.com/watch?v=zTEYUFgLveY


Älskade det här banden direkt efter typ 30 sekunders lyssning (enbart av att lyssna på musiken)
sen blev det bättre och bättre. Bland det bästa jag hört inom Metal. Dom är helt jävla sjuka.
Finner inte ord för det här bandet. Dom var före sin tid. Genialiskt. Älskade gtitarrsolona, trummorna
ja allting. Sjukt bra. Nu har en ny värld öppnats för mig.
tack Eoppoyz!
Nja, jag provlyssnade ett par låtar och tyckte det var uselt faktiskt...
Citera
2018-11-12, 17:13
  #130
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Nja, jag provlyssnade ett par låtar och tyckte det var uselt faktiskt...
Jag lyssnade på det för länge sen för typ 6 år sen (?) och tyckte samma sak som dig då, kunde inte
riktigt ta det på allvar, tyckte mest det var konstigt så det blev inte mer en 1 lyssning
på en video sen sket jag i det. Och det verkar ju som att de flesta i väst har svårt för det
eftersom dom inte nått speciellt stora framgångar i Usa eller Europa (kanske har jag fel?)
Såg att dom hade tagit sig in på Billbords 200-lista men tycker det borde gått bättre än så.
Tror jag var "redo" för det nu på ett helt annat sätt än innan eftersom jag sökt upp det själv
och blev introducerad till det med nyfikenhet då jag fick lyssna med hörlurar i lugn och ro.
Men det är väl också en smaksak. Det första bandet gillade jag inte alls på samma sätt.
Ska lyssna igenom hela listan jag fick på 11 band, får se hur många av dem jag gillar.
Varför gillade du det inte? Gillar du/har du erfarenhet av att lyssna på Metal förövrigt?
Många av de största inom "Metal" supportar dem och har spelat med dem. Fast
för övrigt verkar dom ha svårt att få över publik från väst. Tror att Metal-publiken generellt sätt är
väldigt konservativ så det är väl därför.
Citera
2018-11-12, 17:41
  #131
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Jag lyssnade på det för länge sen för typ 6 år sen (?) och tyckte samma sak som dig då, kunde inte
riktigt ta det på allvar, tyckte mest det var konstigt så det blev inte mer en 1 lyssning
på en video sen sket jag i det. Och det verkar ju som att de flesta i väst har svårt för det
eftersom dom inte nått speciellt stora framgångar i Usa eller Europa (kanske har jag fel?)
Såg att dom hade tagit sig in på Billbords 200-lista men tycker det borde gått bättre än så.
Tror jag var "redo" för det nu på ett helt annat sätt än innan eftersom jag sökt upp det själv
och blev introducerad till det med nyfikenhet då jag fick lyssna med hörlurar i lugn och ro.
Men det är väl också en smaksak. Det första bandet gillade jag inte alls på samma sätt.
Ska lyssna igenom hela listan jag fick på 11 band, får se hur många av dem jag gillar.
Varför gillade du det inte? Gillar du/har du erfarenhet av att lyssna på Metal förövrigt?
Många av de största inom "Metal" supportar dem och har spelat med dem. Fast
för övrigt verkar dom ha svårt att få över publik från väst. Tror att Metal-publiken generellt sätt är
väldigt konservativ så det är väl därför.
Jag växte upp med mycket hårdrock men är idag en musikalisk allätare, dock var denna typ av metal helt ointressant för mig, tyckte att bandet saknade talang, mognad, orginalitet eller nåt... Men jag tror att de är stora även i Europa, såg att de har en Live-skiva inspelad på Wembley t.ex...
Citera
2018-11-12, 17:51
  #132
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag växte upp med mycket hårdrock men är idag en musikalisk allätare, dock var denna typ av metal helt ointressant för mig, tyckte att bandet saknade talang, mognad, orginalitet eller nåt... Men jag tror att de är stora även i Europa, såg att de har en Live-skiva inspelad på Wembley t.ex...

Jag tror att man antingen hatar eller älskar dem. Blir inte förvånad alls ifall de sålt ut Wembley
, för mig är dom det största som hänt Metalvärlden sen jag vet inte vad, sen Slipknot?
För min del krossar dom Slipknot. Lyssnade på en av deras skivor 2 gånger, ca 2 timmars lyssning,
sen kollade jag på en video ett par gånger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback