Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-11-10, 01:58
  #97
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ditt påstående saknar såklart substans utan parametrar.

Vart? (Skillnad på stockholm innerstad och valfri ort i lappland).
Hur gammal är du?
Din finansiella situation(dvs. jobb, familj, möjligheter).

Och 15k i månaden kan inte de flesta spara kan jag lova. Om du snackar lite med vanligt folk så ska du se att 15k sparande i månaden är en DRÖM för de flesta.

Dessutom pratar vi om relativt unga människor här...
Du vet att ofta behövs boendet FÖR jobbet, det blir lite moment 22.

Äh, du verkar ha ett barns begrepp om pengar.

Vanliga dödliga kan inte spara 15k i månaden(såvida inte kombinerat sparande med partner) utan att offra de mest basala sakerna som gör livet värt att leva.

Inte alla vill truga på i 20 år för att köpa sig en jävla låda att bo i.
Prioriteringar är som många vet annorlunda beroende på vem du frågar.
Självklart kan du hårdspara och straffa dig själv med ett trist liv i dina bästa år, när du fortfarande har hälsan och orken att göra nått med tiden, med drömmen om den där strimman av ljus när du pensioneras.

Men för ganska många är ett äventyrsfyllt och givande liv i ungdomen prioriterat, särskilt mer nu för tiden, det kan man tycka vad man vill om, men jag tycker det är bra att ungdomar börjar välja bort löneslaveriet mer och mer, kräver mer och mer, sakta men säkert kommer förändringen där inte en liten elit sitter på makten och pengarna.
Din bittra kommunist!
Jag skulle också kunna spara den summan, men väljer att leva ett gott liv numera pga att jag sparat liknande och nu har + 2 miljoner på mina fastighetsaffärer....
Citera
2018-11-10, 11:21
  #98
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Bil har jag mest för att åka till jobbet, när vi ska hem till hennes föräldrar och mina föräldrar. Hennes bor 22 mil bort och mina 40 mil bort.

Visserligen hade vi inte behövt köpa en sprillans ny bil. Men eftersom jag visste att det skulle kosta massa med reperationer för begagnade bilar (jag har haft ca 7 bilar innan där det alltid har varit något fel på dom) så köpte en ny så att man vet att den håller i flera år.

Jag kanske verkar som jag hakat upp mig på bilfrågan men man måste inte ha bil för något av det du skriver. Såvida som sagt inte jobbet ligger helt off (fast även till dom mest udda platser går det ju bussar i en storstad) kan du åka kollektivt dit.

Dom gånger ni åker till föräldrarna gäller det bara att planera lite och köpa billiga buss/tåg biljetter.

Naturligtvis blir det lite mindre smidigt, bil och den frihet den ger är ju en lyx i den situationen ni är i där ni behöver spara och en sak som kostar mycket pengar.
Gör er av med den, spara till en bostad, få ordning på livet där med bra ekonomi innan ni sedan köper bil igen (om det då prioriteras).
Citera
2018-11-10, 11:38
  #99
Medlem
GurkanWTFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ditt påstående saknar såklart substans utan parametrar.

Vart? (Skillnad på stockholm innerstad och valfri ort i lappland).
Hur gammal är du?
Din finansiella situation(dvs. jobb, familj, möjligheter).

Och 15k i månaden kan inte de flesta spara kan jag lova. Om du snackar lite med vanligt folk så ska du se att 15k sparande i månaden är en DRÖM för de flesta.

Dessutom pratar vi om relativt unga människor här...
Du vet att ofta behövs boendet FÖR jobbet, det blir lite moment 22.

Äh, du verkar ha ett barns begrepp om pengar.

Vanliga dödliga kan inte spara 15k i månaden(såvida inte kombinerat sparande med partner) utan att offra de mest basala sakerna som gör livet värt att leva.

Inte alla vill truga på i 20 år för att köpa sig en jävla låda att bo i.
Prioriteringar är som många vet annorlunda beroende på vem du frågar.
Självklart kan du hårdspara och straffa dig själv med ett trist liv i dina bästa år, när du fortfarande har hälsan och orken att göra nått med tiden, med drömmen om den där strimman av ljus när du pensioneras.

Men för ganska många är ett äventyrsfyllt och givande liv i ungdomen prioriterat, särskilt mer nu för tiden, det kan man tycka vad man vill om, men jag tycker det är bra att ungdomar börjar välja bort löneslaveriet mer och mer, kräver mer och mer, sakta men säkert kommer förändringen där inte en liten elit sitter på makten och pengarna.

24 år inkomst på 40k brutto i månaden hade hyresrätt innan kostade 3500 i månaden övriga omkostnader ca 5000 kr bor i stockholm har en lägenhet 3 stationer ifrån odenplan. förstår inte problemet allt går om man är ekonomisk.
Citera
2018-11-10, 18:16
  #100
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Username67
Din bittra kommunist!
Jag skulle också kunna spara den summan, men väljer att leva ett gott liv numera pga att jag sparat liknande och nu har + 2 miljoner på mina fastighetsaffärer....
Fastighetsaffärer... du vet att de flesta unga idag hyr va?

Alltså ni är så korkade... jag dör, vad spelar det för roll om någon som gjort fastighetsaffärer hela sitt liv kan spara den summan?

Och kommunist? Jag är så långt ifrån kommunist som det går skulle jag säga.
Men det vet ju inte du något om då du tror att höger och vänster finns i sosse/vänster-sverige.
Men visst!

Om du skulle kunna lära dig att läsa vad jag skriver så kan vi nog prata mer seriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av GurkanWTF
24 år inkomst på 40k brutto i månaden hade hyresrätt innan kostade 3500 i månaden övriga omkostnader ca 5000 kr bor i stockholm har en lägenhet 3 stationer ifrån odenplan. förstår inte problemet allt går om man är ekonomisk.
De flesta unga har inte bruttoinkomst på 40k. Faller redan där. Hyresrätt för 3500? Bodde du i en skrubb eller?

Substanslösa inlägg som missar det jag skriver om och om igen.

Lär er läsa. Kom tillbaka sen, så kan vi diskutera.

Jag står fast vid att de flesta ungdomar idag behöver kapital från familj för att kunna köpa inom en vettig tidsram och inte förfallna skitlägenheter ute i förorten.(För där vill ingen vettig människa bo.)
__________________
Senast redigerad av Custom_made 2018-11-10 kl. 18:18.
Citera
2018-11-10, 23:11
  #101
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Fastighetsaffärer... du vet att de flesta unga idag hyr va?

Alltså ni är så korkade... jag dör, vad spelar det för roll om någon som gjort fastighetsaffärer hela sitt liv kan spara den summan?

Och kommunist? Jag är så långt ifrån kommunist som det går skulle jag säga.
Men det vet ju inte du något om då du tror att höger och vänster finns i sosse/vänster-sverige.
Men visst!

Om du skulle kunna lära dig att läsa vad jag skriver så kan vi nog prata mer seriöst.


De flesta unga har inte bruttoinkomst på 40k. Faller redan där. Hyresrätt för 3500? Bodde du i en skrubb eller?

Substanslösa inlägg som missar det jag skriver om och om igen.

Lär er läsa. Kom tillbaka sen, så kan vi diskutera.

Jag står fast vid att de flesta ungdomar idag behöver kapital från familj för att kunna köpa inom en vettig tidsram och inte förfallna skitlägenheter ute i förorten.(För där vill ingen vettig människa bo.)
Jag hyrde också mina första 3år. Hoppade sedan på BR marknaden trots det enorma lånet på 225 000kr 1985 för en lite 2:a i Gbg centrum. Våga att våga helt enkelt!
Citera
2018-11-11, 00:10
  #102
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Username67
Jag hyrde också mina första 3år. Hoppade sedan på BR marknaden trots det enorma lånet på 225 000kr 1985 för en lite 2:a i Gbg centrum. Våga att våga helt enkelt!
Ja jag säger inte att det inte går att hyra i början.

Det jag motsätter mig är att vissa utgår från sig själva när de refererar till om det går för andra att göra si eller så.

Det är extremt trångsynt och det enklaste är att använda medelvärden och majoriteten som måttstockar för hur troligt eller otroligt nånting är med aktuella mått.

Att sedan någon kommer in och säger: Jag har lyckats på fastighetsaffärer/aktier har ju ingen betydelse för de som vill köpa för första gången, vilket tråden verkar handla om såvida jag inte tolkat det fel?

Såvida man inte bor i en håla så är det relativt dyrt i Sverige om man kollar på ett internationellt perspektiv.
Citera
2018-11-11, 01:14
  #103
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ja jag säger inte att det inte går att hyra i början.

Det jag motsätter mig är att vissa utgår från sig själva när de refererar till om det går för andra att göra si eller så.

Det är extremt trångsynt och det enklaste är att använda medelvärden och majoriteten som måttstockar för hur troligt eller otroligt nånting är med aktuella mått.

Att sedan någon kommer in och säger: Jag har lyckats på fastighetsaffärer/aktier har ju ingen betydelse för de som vill köpa för första gången, vilket tråden verkar handla om såvida jag inte tolkat det fel?

Såvida man inte bor i en håla så är det relativt dyrt i Sverige om man kollar på ett internationellt perspektiv.
Det går ju inte att jämföra aktier och fastighetsaffärer... Det är ju bara det att våga satsa som ung som jag gjorde för att komma in på marknaden och sedan kunna köpa en grym villa när man är 40 som jag gjorde. Gör du inte det så får du sitta i en skiten hyresrätt där det är sådär skoj att renovera mm i.
Citera
2018-11-11, 15:55
  #104
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Username67
Det går ju inte att jämföra aktier och fastighetsaffärer... Det är ju bara det att våga satsa som ung som jag gjorde för att komma in på marknaden och sedan kunna köpa en grym villa när man är 40 som jag gjorde. Gör du inte det så får du sitta i en skiten hyresrätt där det är sådär skoj att renovera mm i.
Ja absolut. Jag köpte en lägenhet nu med hjälp av min far.

Hade inte kunnat gjort det på säkert 10 år annars.

Det enda jag propagerade för är att om man kollar på majoriteten av ungdomar idag så sitter de inte på sparkapital eller har möjligheten att spara 15.000 i månaden.

Om det är svårt med någonting så ber man om hjälp. Förstår inte varför någon sorts stolthet ska stå i vägen för att kunna göra det man vill.

Det kommer otaliga artiklar om att ungdomar idag bor längre och längre hemma. Tills de är 35 till och med, inte ungdomar längre.
Men att lägga det på folk som jobbar på allt sämre löner, högre kostnader och världens högsta skattetryck är bara knasigt.

Att sedan någon som gjort ett par fastighetsaffärer eller lyckats på aktier kommer och säger: Kolla på mig! Jag lyckades.

Blir så trött på folk som bara utgår ifrån sig själva.
Citera
2018-11-22, 17:17
  #105
Medlem
Enbart fel prioriteringar och ni får nu sota för det.

30 000 efter skatt på er 2.
Hade ni sparat 10,000 i månaden hade ni nu haft tillräckligt för en kontantinsats på en lägenhet i bra centralt läge.

20 000 till hyra mat och nöjen klarar ni er på !

Men.. ni har valt annat.

Ni borde bara helt enkelt sälja bilen! Bort med alla onödiga utgifter som com hem, djur etc.
Ni borde sedan bo kvar i 3 år till och spara 10 i månaden då vet ni iaf att ni kan köpa något om 3 år
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback