Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-04, 10:52
  #49
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Som vanligt ska det spekuleras i förövarens etnicitet. Antisemitismen är i princip lika vanlig bland etniska svenskar som bland nya svenskar från Mellanöstern.

Den stora skillnaden är att deras stater öppet understödjer antisemitismen och befolkningen har fått hatet med modersmjölken.

I Sverige är det en nedärvd kultur att misstro och skuldbelägga judar. Det anses dock inte rumsrent sedan förintelsen. Den sipprar dock igenom ibland tex hos Margot Wallström och tyvärr allt för ofta i S. Det har bla Lars Adaktusson förtjänstfullt skrivit om.
Citera
2018-11-04, 11:44
  #50
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Lite skärpning nu. Skippa OT om ni inte har något komma med.

Enligt Fredrik Antonsson (sjuksköterskan som låg bakom den uppmärksammade vårdsida på Facebook) på nyhetsbyrån.org:

Enligt läkarna har överläkaren kunnat ”härja fritt” och inte reagerat när kollegorna påtalat det olämpliga.
... Enligt våra källor på sjukhuset har sjukhusledningen haft ”beröringsskräck” ... överläkarens antisemitism har slätats över på ett oacceptabelt sätt, enbart för att ”inte skapa en bild av intolerant sjukhusledning. ... man negligerat ”av ren konflikträdsla”.
https://nyhetsbyran.org/2018/11/01/a...pa-karolinska/
(Citat förkortat för att inte bryta mot Flashbacks regel om citat)

Då ska vi gissa vad för slags antisemitism som tillåts härja fritt i Sverige i sex månader...
Kan det vara Kniv-Anders Adolfsson? Tror inte det.
Då fick vi det bekräftat att det rör sig om en muslim i alla fall.
Citera
2018-11-04, 11:53
  #51
Avstängd
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Då fick vi det bekräftat att det rör sig om en muslim i alla fall.

Det här är inte alls uppseendeväckande för mig, om jag ska se på saken med den arbetslivsfostran jag fått, där chefer och ägare kan säga och göra vad som helst mot sina underställda utan repressalier.
Citera
2018-11-04, 12:29
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa

I Sverige är det en nedärvd kultur att misstro och skuldbelägga judar. Det anses dock inte rumsrent sedan förintelsen. Den sipprar dock igenom ibland tex hos Margot Wallström och tyvärr allt för ofta i S. Det har bla Lars Adaktusson förtjänstfullt skrivit om.

Ännu en gång ber jag om exempel på när etablerade opinionsbildare har kommit undan med att skuldbelägga judar för att de är judar. Om det som en tidigare skribent i tråden postade stämmer, att läkaren ska ha jämfört Israel med Hitler, så är det inte ett exempel på antisemitism. Det tyder snarare på att läkaren har kritiserat vad han upplever som rasistiska tendenser i den israeliska statsbildningen, vilket är en form av antirasism.

Oavsett vad man tycker om Wallström är hon inte antisemit. Om man har ett intresse av att försvara Israel kan det däremot vara bekvämt att kalla henne för antisemit
__________________
Senast redigerad av katt12345 2018-11-04 kl. 12:33.
Citera
2018-11-05, 00:09
  #53
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...LyMhN9LIoIFFK8
Citera
2018-11-05, 00:47
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Kan mycket väl vara så, förtroendet för Flashback som "oberoende" försvann när de beslutade sig för att stänga ner sionist-forumet.

OnT: Iranier kan vara vänligt och ovänligt inställda till judar, det är inte speciellt märkligt med tanke på Israels och Irans politik.

men tror inte en överläkare sitter och mobbar sina kollegor pga de tillhör folket landet Iran ogillar..det är ju något folk med mindre IQ gör,läkare ska vara smarta,det är väldigt konstigt detta...hade velat höra överläkarens sida av det hela
Citera
2018-11-06, 23:32
  #55
Moderator
Pentyls avatar
Inlägg utanför ämnet raderade och mängder av debattörer har fått varningar för brott mot regel 0.03 - OT.

Den som är missnöjd med sin Varning kan för all del klaga och gråta Jordanfloder vad mig anbelangar, men diskussioner om sionism och olika inställningar till Israel, och till dem som har olika inställning till Israel, är i alla avseenden helt utanför ämnet hur angeläget det än må kännas.

/Moderator
Citera
2018-11-07, 19:20
  #56
Medlem
Han är varken från Mellanöstern eller muslim, så ni kan släppa det
Citera
2018-11-07, 19:43
  #57
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Som vanligt ska det spekuleras i förövarens etnicitet. Antisemitismen är i princip lika vanlig bland etniska svenskar som bland nya svenskar från Mellanöstern.

Den stora skillnaden är att deras stater öppet understödjer antisemitismen och befolkningen har fått hatet med modersmjölken.

I Sverige är det en nedärvd kultur att misstro och skuldbelägga judar. Det anses dock inte rumsrent sedan förintelsen. Den sipprar dock igenom ibland tex hos Margot Wallström och tyvärr allt för ofta i S. Det har bla Lars Adaktusson förtjänstfullt skrivit om.
De judar jag känner säger sig inte känna nämnvärd oro över nazister och liknande, om man skall uttrycka sig diplommatiskt; antisemiter av nordeuropeisk extraktion. De är mer oroliga över den antisemitism som är associerad till andra kulturer, så att säga. Den diskriminering de upplever kommer (I princip enbart) från denna grupp. De äldre judarna, t.ex. förintelseöverlevare, kan dock känna stor oro över nazism/nynazism även i dagens Sverige.

Utifrån denna empiri tror jag att den svenska antisemitismen är ett mycket mindre hot än den andra gentemot de svenska judarna.
Citera
2018-11-08, 21:29
  #58
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Borde väl röra sig om en etnsik arier i detta fallet eftersom han hålls om ryggen av sin chef, och media är så på.

Däremot vågar vi väl oss på en gissnign att tidningarna inte ljuger när de skriver att det är en man.
Citera
2018-11-08, 22:05
  #59
Medlem
Nu väljer en av de utsatta på Karolinska att själv berätta om sina upplevelser. Han menar att hans dåvarande chef satt i system att utestänga honom och flera judiska kollegor från arbetet på avdelningen och hindrat dem från att kunna genomföra sitt arbete. Överläkaren ska till exempel inte ha låtit dem utföra vissa operationer som de är behöriga att göra, strukit dem med kort varsel från operationstider samt gett dem lägre lön än andra läkare. De ska också ha hindrats från att bedriva internationella forskningsstudier.
– Det har också hänt att personen sagt ”där går det judiska ghettot” när personen mötte mig och en judisk kollega. Jag och mina judiska kollegor är inte lättkränkta, men det här i kombination med alla utestängningar och repressalier återspeglar det personens syn på judar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-pa-karolinska
Citera
2018-11-10, 14:17
  #60
Medlem
Den judehatande läkaren heter Int* Pered* (*= i och o). Han är 54 år och kommer ursprungligen från Kuba, han är varken arab eller muslim.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback