• 30 631 online
  • 1 198 473 medlemmar
  • 62 089 775 inlägg
2018-10-30, 11:56
Medlem
Ska på konsert och tänkte skaffa ny kamera till detta och försöka filma allting, dock har jag om den första i serien, läst att den delar upp filerna och spelar in i max 15min/29min beroende på kvalitet.

Finns det någon i rx100 serien eller annat märke med liknande prestanda/pris som kan filma längre, i minst 1h iaf? Blir lite drygt om den slutar filma mitt i en låt för att det finns en tidsbegränsning
Citera
2018-10-30, 19:35
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tror det är en konstgjord begränsning.
Om en kamera, i första hand gjord för stillbilder kan filma, måste den sluta filma efter en viss tid, annars är det en filmkamera.

...Ja det låter helt knäppt men tullverk har olika avgifter och en videokamera ska vara dyrare.

Du får skaffa en VIDEOkamera om du inte står ut med avbrott.
Citera
2018-11-08, 21:57
Medlem
Ingen Sony RX100 passar för längre filmning. Den riskerar helt enkelt att bli överhettad. Passar bäst för korta filmsnuttar som man sen klipper ihop.
Citera
2018-11-08, 22:12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag tror det är en konstgjord begränsning.
Om en kamera, i första hand gjord för stillbilder kan filma, måste den sluta filma efter en viss tid, annars är det en filmkamera.

...Ja det låter helt knäppt men tullverk har olika avgifter och en videokamera ska vara dyrare.

Du får skaffa en VIDEOkamera om du inte står ut med avbrott.

Det är väl någon form av momsregler inom EU om jag minns rätt, skillnad mellan filmkamera och stillbildskamera. Så exempelvis USA-importerade kameror tror jag kan filma längre tid givet att kameran klarar det värmemässigt och batterimässigt.

Ska man filma under så pass lång tid är det nog faktiskt bättre med en riktig videokamera.
Citera
2018-11-09, 22:52
Medlem
systems avatar
RX 100 V filmar 4K i högst 5 min, sedan måste sensorn svalna.

Jag har haft en sådan tills idag.

Bra kamera om man står ut med Sonys hopplösa gränssnitt och ofta obegripliga funktioner - typ ska funktionsringen ändra fokus eller bländare? Jag själv stod inte ut, utan sålde min 11.000 kr-utrustning för småpotatis.

Glad att jag är av med skiten.
Citera