Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-11-09, 17:39
  #85
Medlem
Sedan ni som påstår att det går alldeles utmärkt att gifta sig i flyktingläger oavsett ålder, vad har ni tagit del av den datan? som jag förstår finns det ganska lite data kring detta men det har gjort ett par studier. Man vet att det finns ett problem med barnäktenskap där tjejen på sätt och vis tvingas in i äktenskap. Men i dessa fall handlar det om tjejer under 18 och snittåldern är 14-15 när flickan nått pubertet.

Det verkar hittas på mycket i denna tråd. Det vi kan konstatera gällande åldersgräns för samlag:

Syrien - Man måste vara över 15 (och gift?)

Turkiet - Man måste vara över 18, vissa lokala domstolar tycker det skulle vara okej med 12 år, men det är oftast religiöst influerade domare. Detta har inte ratificerats.

Libanon - Man måste vara över 18, hårda straff, mångåriga fängelsestraff vanligt + straffarbete

Sverige - Våldtäkt mot barn, riskerar flerårigt fängelsestraff
__________________
Senast redigerad av sampanl 2018-11-09 kl. 17:54.
Citera
2018-11-09, 17:46
  #86
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Spelar ingen roll om man är gift eller inte, samma lagar gäller. Sedan erkänner inte Sverige äktenskap där en eller båda parterna är under 18 år.


så Sverige hade mera sharia för några år sen än länder i Mellanöstern?

var väll inte länge sen man fick gifta sig innan 18 i sverige.
Citera
2018-11-09, 17:53
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
så Sverige hade mera sharia för några år sen än länder i Mellanöstern?

var väll inte länge sen man fick gifta sig innan 18 i sverige.

Så vitt jag vet har man aldrig "fått" gifta sig före 18, sedan att vissa cp-utlänningar gör det i smyg är en annan sak.

Det är en skillnad på att vara gift och ha sex. Det är bara så att Sverige inte erkänner äktenskapet och man kan inte ta del av de förmåner som finns i lagen som vanliga gifta har.
Citera
2018-11-09, 18:05
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Det jag undrar över är hur man i Sverige kan dömas för ett brott som ej är begånget inom rikets gränser.

Jag är benägen att hålla med detta inlägg... ...jag kan förstå när svenska gubbar åker till Asien och har sex med minderåriga flickor och pojkar... ...men i detta fall är det en utländsk individ som utfört en olaglig handling (som han och hon inte var medvetna om) i Turkiet...
...sedan kan vi svennar tycka att det är vidrigt med barngiftermål inom islam... ...men det är deras religion...

Jag tycker det är en konstig dom... ...är de redan svenska medborgare?
Citera
2018-11-09, 18:13
  #89
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Spelar ingen roll om man är gift eller inte, samma lagar gäller. Sedan erkänner inte Sverige äktenskap där en eller båda parterna är under 18 år.

Det gör Sverige visste...

Sverige är enligt EU regler skyldiga att erkänna äktenskap som ingåtts i andra EU länder mellan EU medborgare och finns flertalet länder där barn under 18 år får gifta sig inom EU och dessa måste Sverige erkänna även i Sverige var det tillåtet om msn ansökte hos länstyrelsen om tillstånd fram till för något år sedan.
Citera
2018-11-09, 18:22
  #90
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Så vitt jag vet har man aldrig "fått" gifta sig före 18, sedan att vissa cp-utlänningar gör det i smyg är en annan sak.

Det är en skillnad på att vara gift och ha sex. Det är bara så att Sverige inte erkänner äktenskapet och man kan inte ta del av de förmåner som finns i lagen som vanliga gifta har.

Före 2004 fick vigselförrättare viga personer under 18 år sedan 2004 måste man ansöka om dispens från ålderskravet på 18 år hos länstyrelsen i det län man bor.

För något år sedan togs denna möjlighet bort.

Hittade bland annat denna källan där några riksdagsledamöter 2010 la en motion om att ta bort dispens möjligheten från ålderskravet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...nskap_GY02C369

I flertalet EU länder är dock gränsen satt antingen lägre än 18 eller så finns möjligheten att ansöka om dispens.

Sverige måste godkänna de äktenskap som ingås i andra EU länder mellan EU medborgare. Det är en del av den fria rörligheten.
Citera
2018-11-09, 18:26
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det gör Sverige visste...

Sverige är enligt EU regler skyldiga att erkänna äktenskap som ingåtts i andra EU länder mellan EU medborgare och finns flertalet länder där barn under 18 år får gifta sig inom EU och dessa måste Sverige erkänna även i Sverige var det tillåtet om msn ansökte hos länstyrelsen om tillstånd fram till för något år sedan.

Det hade du visst rätt i. Men samtidigt, risken att det sker på samma sätt som i många Mellanösternländer är ganska liten, jag menar 16-års gränsen för vissa EU-länder är ju en typisk kristen grej.

Dock så spelar det ingen roll angående äktenskap, äktenskap är bara något på papper. Den här frågan handlar om sex och där är ändå snittåldern runt 15-16 i EU.
Citera
2018-11-09, 18:53
  #92
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Det hade du visst rätt i. Men samtidigt, risken att det sker på samma sätt som i många Mellanösternländer är ganska liten, jag menar 16-års gränsen för vissa EU-länder är ju en typisk kristen grej.

Dock så spelar det ingen roll angående äktenskap, äktenskap är bara något på papper. Den här frågan handlar om sex och där är ändå snittåldern runt 15-16 i EU.

Ja 14 är lägsta inom EU tror jag vilket blandannat Italien och Tyskland har medan 17 är högsta vilket Irland har.

Men 15-16 är nog flest EU länder.
Citera
2018-11-09, 19:15
  #93
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Alltså, jag kan köpa att straffet där ska ligga på miniminivån.

Men att gå under den? Det känns rejält tveksamt.


Däremot, brottet begicks i Turkiet? Ska inte ev straff tas där egentligen?
I Turkiet är det lagligt att spänna på småbarn.

Islam grundades av en pedofil.
Citera
2018-11-12, 18:51
  #94
Medlem
DenTrasigaApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Helt enkelt ett praktexempel på hur man daltar med invandrande pedofiler och ger dem milda straff för övergrepp mot kvinnor och barn. Hur hade rätten agerat om det var en Svensk man som åkt utomlands och gift sig med en 13-åring ? hade han också fått 6 månaders fängelse (och kommer ut efter 2/3 delar av tiden)

Äktenskapet skall ogiltigförklaras och han skall avtjäna minst 4-6 år i fängelse som verkar vara det straff som annars döms ut för samma brott. Efter detta skall han utvisas på livstid. Möjligen kan den stackars tjejen få uppehållstillstånd för att slippa kräket som gifte sig med barnet.

Hur är det nu rätterna brukar skriva annars i den här typen av mål... "en trettonåring kan inte ge sitt medgivande då hon är ett barn" dvs hon kan varken ge sitt medgivande till äktenskap eller till sex.
Duger detta som argument annars så skall det naturligtvis gälla nu.

Word. Helt vansinnigt resonemang.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback