• 49 347 online
  • 1 198 930 medlemmar
  • 62 118 668 inlägg
2018-11-09, 02:43
Medlem
https://imgur.com/furhh7h

På denna bild har jag ringat en del på kortet som jag råkade bryta av när jag tog ut och detta kort ur maskinen. Trodde kortet skulle dö. Men det funkar som det ska ändå.

Så min fråga är till någon som är kunnig inom området, vad har den där pluppen har för funktion på kortet?

vart helt paff när de funkade. Men har inte klockat det nånting nu utifall.
Citera
2018-11-09, 02:50
Avstängd
FalconSights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperplanez
https://imgur.com/furhh7h

På denna bild har jag ringat en del på kortet som jag råkade bryta av när jag tog ut och detta kort ur maskinen. Trodde kortet skulle dö. Men det funkar som det ska ändå.

Så min fråga är till någon som är kunnig inom området, vad har den där pluppen har för funktion på kortet?

vart helt paff när de funkade. Men har inte klockat det nånting nu utifall.
Det är en kondensator, capacitor på engelska. Det viktigaste den gör är bara att reglera strömcirkuleringen på ett optimerat sätt. Annars tror jag inte den spelar så stor roll
Citera
2018-11-09, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalconSight
Det är en kondensator, capacitor på engelska. Det viktigaste den gör är bara att reglera strömcirkuleringen på ett optimerat sätt. Annars tror jag inte den spelar så stor roll

Ok tack då vet jag Jävla flyt att de inte var viktigare del.

Då borde man kunna klocka kortet det lilla det går att klocka utan att det kan bli nå komplikationer då.
Citera
2018-11-09, 03:07
Medlem
tantrs avatar
Ser det som ett tillfälligt batteri. Den backar upp under en väldigt kort period om den normala strömförsörjningen skulle få ett minimalt uppehåll. Finns inte den tillgänglig då så räkna med krasch.
Citera
2018-11-09, 03:24
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperplanez
vad har den där pluppen har för funktion på kortet?
Det typiska användningsområdet är att den jämnar till matningsspänningen. Oklart vilken av dem, så det går inte sia exakt vad som kan hända.

Generellt sett, om du har ett billigt/gammalt nätagg som levererar skakig utspänning, nåt som ser ut ungefär som det jitter en seismograf ritar under pågående jordbävning, då bidrar den där grejen till att filtrera bort det värsta skräpet och kretsarna på kortet får istället en mer utslätad och jämnare matningsspänning, trots det usla nätagget.

När den nu är bortbruten ökar risken för att kortet kommer börja krångla, särskilt i kombination med ett lågklassigt/billigt nätagg. Felyttringar som går förvänta sig är t.ex att monitorn svartnar kortvarigt, sporadiska krascher där programmen stängs ner, systemkrascher där hela datorn startar om eller visar bsod, andra typer av instabilitet eller att nån av kortets utgångar lägger ner eller uppför sig konstigt, kan triggas av att monitorn går i standby. Felmeddelanden i samband med sådana fenomen kan eventuellt påstå att det är nåt fel med grafikdrivrutinen, pga mjukvaran inte förstår att en passiv komponent saknas på kretsplattan.

Har du ett högkvalitativt nätagg och både dator och monitor är anslutna till jordat vägguttag minskar risken avsevärt för att du kommer märka nåt av det där, datorn kan med lite tur fungera ok i flera år innan problemen (eventuellt) visar sig.

Risken för problem ökar med överklockning.
Citera
2018-11-09, 12:36
Medlem
oväns avatar
Om du inte har slitit med några paddar från PCB:t så är det väl bara att löda tillbaka kondingen!?
Citera
2018-11-09, 14:33
Medlem
PeterNosters avatar
Det är en elektrolytkondensator. Ingenting på kortet sitter där bara för skojs skull.
Jämnar ut spänningen under kortvarig hög belastning på kortet. Laddas när spänningen är normal och laddar ur sig när spänningen sjunker.
Citera