Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 00:24
  #1
Medlem
Efter att ha rest en del i Östeuropa nyligen, slog tanken mig att persontågen där i ovanligt hög utsträckning utsätts för graffiti och annan skadegörelse. Tjeckien, Polen och Ungern verkar ganska förskonade från detta, men däremot är tåg i länder som Rumänien, Bulgarien, Serbien, Kroatien och några till, väldigt utsatta. Inte bara pendeltåg, utan även fjärrtåg.

Kanske beror det på att man i de allra fattigaste europeiska länderna inte har råd med t. ex. klottersanering? Och att de länderna har en ungdomsgeneration som är helt fucked up? Jag tog t. ex. tåget från Bukarest till Sofia. Vagnarna var överkletade av graffiti, även delar av fönstren. Dessutom hade stora stenbumlingar kastats mot fönstren, troligen när tåget tidigare varit i rörelse. Jag bara väntade på att nya stenkastare skulle dyka upp - men lyckligtvis hände inget!

Vilka är era erfarenheter och synpunkter?
Citera
2018-11-09, 00:49
  #2
Medlem
zxcvb45s avatar
Vad har stenkastning med graffiti att göra? har rest i massa länder som ej prioriterar att sanera, Rom bland annat. Personligen tycker jag det är roligt att se graffitimålningar. Jag blir inte rädd och börjar noja för stenkastare av det.
Citera
2018-11-09, 01:05
  #3
Medlem
00sjus avatar
I Sverige är det ju nolltolerans mot graffiti och det syns väldigt mycket på stilen om man jämför med andra länder i EU. Här i Sverige har du inte lika lång tid på dig att göra riktigt detaljerade och feta målningar för det finns väktarbolag som är ute efter graffitimålare.
Citera
2018-11-09, 01:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00sju
I Sverige är det ju nolltolerans mot graffiti och det syns väldigt mycket på stilen om man jämför med andra länder i EU. Här i Sverige har du inte lika lång tid på dig att göra riktigt detaljerade och feta målningar för det finns väktarbolag som är ute efter graffitimålare.

Jag tror flera västeuropeiska länder har "nolltolerans", d.v.s. klottersanerar tågen ganska omgående.
Citera
2018-11-09, 05:28
  #5
Medlem
00sjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag tror flera västeuropeiska länder har "nolltolerans", d.v.s. klottersanerar tågen ganska omgående.
Det stämmer säkert men känns som det är mer liberalt i andra länder i EU. Den bilden jag fått av Sverige är att det är ett riktigt deprimerande land där allt går ut på att jobba, jobba, jobba och supa fre/lör och sen återgå till jobb. När jag var på en backpacker resa i Asien fick jag en helt annan bild, det fanns målningar överallt och verkade som majoriteten uppskattade det istället för massa grå betong. Men sen är ju allt vad man gör det till.
Citera
2018-11-09, 08:55
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Övriga Europa --> Graffiti och street art
/Moderator
Citera
2018-11-09, 09:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Dessutom hade stora stenbumlingar kastats mot fönstren, troligen när tåget tidigare varit i rörelse. Jag bara väntade på att nya stenkastare skulle dyka upp - men lyckligtvis hände inget!


Det kan även vara s.k "Trashing", Samtidigt som dom bombar sönder vagnen (tagar överallt) så slår dom sönder inredningen och slår ut rutorna
Citera
2018-11-09, 11:04
  #8
Medlem
Kastar stenar mot ett tåg i rörelse? Haha herregud...

Du kan ju testa och se vad som händer....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback