Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 20:59
  #1
Medlem
Joomlas avatar
Jag vill alltså påstå att det inte nödvändigtvis är att överskrida hastighetsbegränsningen som utgör ett riskmoment med fortkörning utan att man avviker från trafikrytmen. Stress och skyndsamhet åsido. Jag hävdade detta i en annan tråd men det blev en lång OT-harang där denna för mig självklarhet blev motsagd så jag startar en ny tråd här.

Om jag kör 110 på en 90-väg så uppstår risker främst pga jag avviker från trafikrytmen och t.ex behöver passera andra eller göra omkörningar. Om däremot all trafik på vägen kör 110 så är det ett större problem om jag väljer att köra i 90 även om det är det korrekta enligt hastighetsbegränsningen.

Vill minnas det finns belägg för att påstå (men även om inte så känns det som en rimlig slutledning) att om en hastighetsgräns är satt för lågt, t.ex för att man från t.ex kommunen vill hålla nere ljudnivå, utsläpp osv, så kommer andelen förare som väljer överskrida hastighetsbegränsningen öka och fler kommer välja en hastighet man själv uppfattar som lämplig. Det omvända gäller ju också, att man får sakta ner vid t.ex pissigt väglag då det inte alltid går att hålla högsta tillåtna hastighet, fast där upplever jag det är ganska många som gör rätt korkade försök.
__________________
Senast redigerad av Joomla 2018-11-08 kl. 21:01.
Citera
2018-11-08, 21:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag vill alltså påstå att det inte nödvändigtvis är att överskrida hastighetsbegränsningen som utgör ett riskmoment med fortkörning utan att man avviker från trafikrytmen. Stress och skyndsamhet åsido. Jag hävdade detta i en annan tråd men det blev en lång OT-harang där denna för mig självklarhet blev motsagd så jag startar en ny tråd här.

Om jag kör 110 på en 90-väg så uppstår risker främst pga jag avviker från trafikrytmen och t.ex behöver passera andra eller göra omkörningar. Om däremot all trafik på vägen kör 110 så är det ett större problem om jag väljer att köra i 90 även om det är det korrekta enligt hastighetsbegränsningen.

Vill minnas det finns belägg för att påstå (men även om inte så känns det som en rimlig slutledning) att om en hastighetsgräns är satt för lågt, t.ex för att man från t.ex kommunen vill hålla nere ljudnivå, utsläpp osv, så kommer andelen förare som väljer överskrida hastighetsbegränsningen öka och fler kommer välja en hastighet man själv uppfattar som lämplig. Det omvända gäller ju också, att man får sakta ner vid t.ex pissigt väglag då det inte alltid går att hålla högsta tillåtna hastighet, fast där upplever jag det är ganska många som gör rätt korkade försök.

Jag tycker ditt resonemang är helt efterblivet.
Citera
2018-11-08, 21:05
  #3
Medlem
poxers avatar
Nu när det börjar bli mörkt och kallt ute märker man av detta som mest. Vanliga Svenssons kör som vanligt medan tant Agda, 95 som knappt ser i mörker kör under hastighetsbegränsningen, gör omotiverade inbromsningar och skapar köer med irriterade omkörningar som följd.

Blir irriterad bara jag tänker på det, stöter på detta "problem" dagligen nu i mörkertider.
Citera
2018-11-08, 21:10
  #4
Moderator
tobess avatar
Högre hastighet gör att du färdas en längre sträcka innan du hinner reagera på något och gör följaktligen så att du också har en längre bromssträcka.

Kort och gott; om bilen framför dig t.ex. måste tvärnita för någonting så är det säkrare att du kör långsammare, helt oavsett vad alla andra bilar runt om dig kör i för hastighet.

Om du kör överhastighet är det för övrigt du själv som sabbar trafikrytmen.
Citera
2018-11-08, 21:10
  #5
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Nu när det börjar bli mörkt och kallt ute märker man av detta som mest. Vanliga Svenssons kör som vanligt medan tant Agda, 95 som knappt ser i mörker kör under hastighetsbegränsningen, gör omotiverade inbromsningar och skapar köer med irriterade omkörningar som följd.

Blir irriterad bara jag tänker på det, stöter på detta "problem" dagligen nu i mörkertider.
Så är det. Jag har 90-väg mellan hemmet och jobbet. En del tycker 80 räcker i regn och mörker. Jag tycker 100 är lagom. Tyvärr är vägen väldigt trafikerad åt ena hållet vid rusningstrafik och det blir massor med omkörningar. Då det trots allt kommer bilar åt andra hållet så blir det ibland lite galet. Å andra sidan är det ibland lättare att se mötande bilar i mörker då man ser ljuset på långt håll.

Hur som helst gillar jag resonemanget att det är avvikande hastighet som är det farliga, inte hastigheten i sig.
Citera
2018-11-08, 21:12
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Avvikande hastighet skapar mer risk än något högre hastighet än begränsningen, i allmänna termer. Det är det som skapar farliga situationer.
Citera
2018-11-08, 21:12
  #7
Medlem
Det farligaste i exemplet ovan (där någon håller hastigheten på 90väg) kommer inte vara bilisten som håller hastigheten utan fortfarande vara de som väljer att köra för fort och göra farliga omkörningar för att komma förbi den som följer hastighetsbegränsningarna.

Stressade bilister som inte håller avstånd, gör impulsiva manövrar eller olagligheter(som därför uppfattas av andra som impulsivitet) är de som är farliga.
__________________
Senast redigerad av Decimal1 2018-11-08 kl. 21:16.
Citera
2018-11-08, 21:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Så är det. Jag har 90-väg mellan hemmet och jobbet. En del tycker 80 räcker i regn och mörker. Jag tycker 100 är lagom. Tyvärr är vägen väldigt trafikerad åt ena hållet vid rusningstrafik och det blir massor med omkörningar. Då det trots allt kommer bilar åt andra hållet så blir det ibland lite galet. Å andra sidan är det ibland lättare att se mötande bilar i mörker då man ser ljuset på långt håll.

Hur som helst gillar jag resonemanget att det är avvikande hastighet som är det farliga, inte hastigheten i sig.

Vem är det som tar risker och medför fara för sig själv och andra trafikanter?

Är det den som sänker hastigheten pga. exempelvis sämre sikt/mörker eller tvivelaktigt väglag eller den som beslutar sig för att köra om den förra?
Citera
2018-11-08, 21:22
  #9
Medlem
Eftersom ot-diskussionen började pga en tjafsskalle som ville anmärka på ett av mina inlägg så kopierar jag in en del av ett av inläggen:

Föreställ dig följande scenario; trefiligt, rusningstrafik, 70-väg, alla håller 95-100 km/h men där ligger du och surar i 70 km/h.

Diskussionen då var om hastighet i förhållande till trafikrytm där jag antydde att en fortkörning kan man ibland ursäkta med att man följer trafikrytmen, dvs tempot. Alla som har körkort, vilket inte tjafsskallen har, vet att man ska anpassa sin körning efter övrig trafik, man ska inte leka polis om det innebär ökad olycksrisk.

Jag körde en hel del i rusningstrafik runt stockholm på 80-talet, då var det inte helt ovanligt med mc-poliser som körde upp bredvid bilar och visade att dom skulle gasa när dom körde för sakta gentemot övrig trafik.
Citera
2018-11-08, 21:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staehlcrantz
Jag tycker ditt resonemang är helt efterblivet.
Jag tycker att just ditt resonemang är helt efterblivet. Personen ovan har helt rätt.
Citera
2018-11-08, 21:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Det omvända gäller ju också, att man får sakta ner vid t.ex pissigt väglag då det inte alltid går att hålla högsta tillåtna hastighet, fast där upplever jag det är ganska många som gör rätt korkade försök.

Här gör du bort dig. I trafikförordningen (2 kap 1§) står det att:

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan
hindrar eller stör annan trafik."

Lycka till med att "alla" körde 110 på 90-väg.
Citera
2018-11-08, 21:35
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Här gör du bort dig. I trafikförordningen (2 kap 1§) står det att:

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan
hindrar eller stör annan trafik."

Lycka till med att "alla" körde 110 på 90-väg.

Han gör inte alls bort sig. 90-skylt betyder inte att man måste köra 90. Däremot bör man göra det när väglaget tillåter det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback