Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 19:40
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Är det stor risk att bli av med lappen om man kört 132 km/h på en 110 väg samt haft kort avstånd till framförvarande?

22 km för fort = 2800 kr böter samt 2000 kr i böter för att du haft för kort avstånd till framförvarande bil. EJ indraget körkort men markering i körkortsregistret. Har du sedan tidigare flera överträdelser så kan Transportstyrelsen tycka att du behöver några månader paus bakom ratten.
Citera
2018-11-08, 20:35
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Har du slut på argument? Om det är någon/några som har svårt att fatta så är det väl alla dessa fortkörare som kräver att allt och alla ska anpassa sig efter vad DE tycker och anser vara rätt! Lagar och regler ses bara som en rekommendation, man kan man göra lite som man vill.


Så du menar att du alltid gör allt enligt regelboken?
Citera
2018-11-08, 21:03
  #51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Så du menar att du alltid gör allt enligt regelboken?
Nej, men jag kräver inte min rätt heller. Har jag gjort fel så får jag stå för det, istället för att skylla på andra, hävda att reglerna är fel eller liknande.

Dessutom är detta ett diskussionsforum där saker diskuteras från olika håll, vad jag gör och inte gör är egentligen inte relevant för diskussionen i en sakfråga.
Citera
2018-11-08, 22:27
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Kan du inte starta en ny tråd? Jag antar att du inte vill det för då får du höra av alla hur j-a korkat du resonerar, du vill inte förstå utan bara vara motvals, lägg ner och förpesta den här tråden med din idioti.

Zepofan resonerar helt korrekt, det är ni andra, som anser att de som kör i laglig hastighet är de som skapar riskerna när övrig trafik förvillat sig upp över gällande hastighetsbegränsning, som resonerar korkat.

Fakta är att det är de som fått för sig att köra över gällande hastighet, eller rådande förhållanden, som är de som skapar riskerna genom sitt agerande. De kan ju dessutom pressa/fresta andra att göra samma korkade val för att följa deras för höga trafikrytm.
Citera
2018-11-08, 23:01
  #53
Medlem
Mitt tips är att aldrig skriva på något, neka, låt gå till rättegång och sköt ditt försvar själv, på detta sätt kostar boten mer för staten att plocka in och de slutar förhoppningsvis att jaga hederliga svenskar som kör lite för fort och börjar lösa lite riktiga brott.
Citera
2018-11-09, 00:54
  #54
Medlem
GetStitchess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Är det stor risk att bli av med lappen om man kört 132 km/h på en 110 väg samt haft kort avstånd till framförvarande?

Nej det tror jag verkligen inte, hade du kört 141 hade du tappat lappen. Man får väl som max köra 30 för fort, 31 så är det adjö körkort.
Citera
2018-11-09, 14:49
  #55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas1975
Mitt tips är att aldrig skriva på något, neka, låt gå till rättegång och sköt ditt försvar själv, på detta sätt kostar boten mer för staten att plocka in och de slutar förhoppningsvis att jaga hederliga svenskar som kör lite för fort och börjar lösa lite riktiga brott.
Fortkörning är i allra högsta grad ett riktigt brott. Bara för att du har en annan uppfattning betyder inte det att din åsikt är korrekt. Frågar du en knarkare så tycker han inte att ringa innehav är ett brott, frågar du en hustrumisshandlare så är det inget riktigt brott att spöa kärringen om hon är "uppstudsig". Listan kan göras ganska lång, och den som utför brottet anser alltid att polisen skall lösa "riktiga brott" i stället.

Taktiken du förespråkar, att dra ut på och låta småskit gå till rättegång, är verkligen en sak som hindrar polisen att lösa "riktiga" brott. De tvingas sitta i ett rättssal som vittnen när de kunde varit ute och jobbat, bara för en jävla slyngel tycker att han gör mänskligheten en tjänst och en stor uppoffring genom att dra en fortkörningsbot på 2000 kr till rätten.

Det borde vara så att om du skriver på och erkänner direkt blir det böter, skulle du däremot välja att inte skriva på och ta det i rätten så är böter inte längre ett alternativ, då är det antingen frikännande eller fotboja/fängelse som gäller. Hur många skulle då chansa och ta skitsaker med solklara bevis till rättegång?
Citera
2018-11-19, 14:55
  #56
Medlem
Helt friad utan vare sig varning eller indraget körkort
Citera
2018-11-19, 14:56
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodilmedstil
22 km för fort = 2800 kr böter samt 2000 kr i böter för att du haft för kort avstånd till framförvarande bil. EJ indraget körkort men markering i körkortsregistret. Har du sedan tidigare flera överträdelser så kan Transportstyrelsen tycka att du behöver några månader paus bakom ratten.


Fick 3800 i böter på plats av polisen, dock sa de ingenting om indraget körkort, fick svar idag, helt friad utan varning
Citera
2018-11-19, 14:58
  #58
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Är det stor risk att bli av med lappen om man kört 132 km/h på en 110 väg samt haft kort avstånd till framförvarande?

Hur gammal är du och hur länge har du haft ditt körkort ? Har du andra händelser innan som belastar dig ?

Har du inga problem tidigare och klarat din "prövotid" så är det nog 70-75% chans att lappen ryker.
Böter blir det för hastighetsöverträdelsen och även för att du legat nära framförvarande i dessa hastigheter. Väldigt farligt beteende som polisen vet är farligt och vill komma åt.
Citera
2018-11-19, 15:00
  #59
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Fick 3800 i böter på plats av polisen, dock sa de ingenting om indraget körkort, fick svar idag, helt friad utan varning

Det är väl trafikverket som avgör om du skall lämna in kortet eller inte.. Polisen avgör inte det.
Citera
2018-11-19, 16:43
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Fick 3800 i böter på plats av polisen, dock sa de ingenting om indraget körkort, fick svar idag, helt friad utan varning
För att förtydliga, du fick svar från Transportstyrelsen som meddelade att man inte vidtar något åtgärd mot ditt körkort och inte heller ger dig en varning?

"Friad" i det här fallet skulle vanligen innebära att du bestridit böterna och blivit frikänd från fortkörningen och det trafikfarliga beteendet i tingsrätt (alt. åklagaren valt att inte lämna in åtal), och därmed sluppit betala böter. Men jag antar att det inte är vad du menar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback