Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-05, 19:24
  #13
Medlem
Flintkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
jag antar att du inte gjort det själv, men
Skillnaden mellan 25kg och vanlig marsch är inte så stor....

Gått med 25 kg packning i 3 dygn utan direkt nån sömn eller riktigt käk?

Jo det har jag. Man blir helt mongo av alla eldöverfall när tror att man ska få några timmars sömn.

Låg dock inte inne som fallskärmsjägare. Så där har du rätt.

Är fruktansvärt imponerad av er som klarat jägarutbildningen.
Citera
2018-11-05, 20:44
  #14
Medlem
Här ska du få ett par tips som garanterat kommer att ge dig en fördel gentemot övriga rekryter.

Förberedelser:
Köp en 35L ryggsäck.
Jag kan minnas fel men jag har för mig att efter grundutbildningen så fick den som ville köpa/använda sin egen ryggsäck, kolla upp om det fortfarande är på det viset innan du rycker in (givetvis måste den vara grön) Vad jag minns så var inte försvarets ryggsäck särskilt bekväm

Köp kängor. Samma sak som ovan, efter grundutbildningen fick man använda egna kängor

Köp in försvarets fältkök och lär dig använda det.
Det är möjligt att försvaret har uppgraderat denna typ av utrustning och då kan du kanske skippa detta, men jag minns att åtskilliga inledningsvis hade problem att på fjutt på brännaren vilket i sin tur ledde till onödig stress den enda tiden man faktiskt hade att vila lite på.

Träningstips:

Gå 1 mil med packning (20-25kg) i kuperad terräng (skogsstigar) två ggr i veckan.

Jogga 5 Km med lättare packning (10-12kg) två ggr i veckan

intervallträna (spring 100m, gå 25m upprepa) två ggr i veckan

Styrketräna axlar och bål


Allmänna tips:

Vänj dig vid att göra vardagssaker så snabbt du kan (tänk dig att du alltid är försenad och agera därefter)

Vänj dig vid att göra minst två saker samtidigt

Lär dig var dina fötter oftast tar stryk och lär dig hur du skall tejpa dem på bästa sätt.



Jag är i stort sett helt säker på att vem som helst kan klara av en jägartjänst rent fysiskt (om man inte är kraftigt överviktig eller har någon funktionsnedsättning) Det är bara att bita ihop.
Det mest utslagsgivande är de psykiska påfrestningarna så experimentera med att göra saker (få ihop ett lego set, memorera ett kort stycke text etc.) under t.ex. maxpuls, sömnbrist, hunger, kyla etc.
__________________
Senast redigerad av JohnnyAlfa 2018-11-05 kl. 20:47.
Citera
2018-11-05, 21:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Här ska du få ett par tips som garanterat kommer att ge dig en fördel gentemot övriga rekryter.

Förberedelser:
Köp en 35L ryggsäck.
Jag kan minnas fel men jag har för mig att efter grundutbildningen så fick den som ville köpa/använda sin egen ryggsäck, kolla upp om det fortfarande är på det viset innan du rycker in (givetvis måste den vara grön) Vad jag minns så var inte försvarets ryggsäck särskilt bekväm

Köp kängor. Samma sak som ovan, efter grundutbildningen fick man använda egna kängor

Köp in försvarets fältkök och lär dig använda det.
Det är möjligt att försvaret har uppgraderat denna typ av utrustning och då kan du kanske skippa detta, men jag minns att åtskilliga inledningsvis hade problem att på fjutt på brännaren vilket i sin tur ledde till onödig stress den enda tiden man faktiskt hade att vila lite på.

Träningstips:

Gå 1 mil med packning (20-25kg) i kuperad terräng (skogsstigar) två ggr i veckan.

Jogga 5 Km med lättare packning (10-12kg) två ggr i veckan

intervallträna (spring 100m, gå 25m upprepa) två ggr i veckan

Styrketräna axlar och bål


Allmänna tips:

Vänj dig vid att göra vardagssaker så snabbt du kan (tänk dig att du alltid är försenad och agera därefter)

Vänj dig vid att göra minst två saker samtidigt

Lär dig var dina fötter oftast tar stryk och lär dig hur du skall tejpa dem på bästa sätt.



Jag är i stort sett helt säker på att vem som helst kan klara av en jägartjänst rent fysiskt (om man inte är kraftigt överviktig eller har någon funktionsnedsättning) Det är bara att bita ihop.
Det mest utslagsgivande är de psykiska påfrestningarna så experimentera med att göra saker (få ihop ett lego set, memorera ett kort stycke text etc.) under t.ex. maxpuls, sömnbrist, hunger, kyla etc.

Riktigt bra tips!

Har en pappa som gjorde på norrlandsjägarna så han har försökt förklara för mig vad allt innebär osv. och han hävdar likt du att psyket är största anledningen till att folk tappar det.

Tror att jag har tillräckligt bra fysik för att komma in så dina tips med marscher intervaller osv låter riktigt bra för att så att säga förbereda sig för att även klara utbildningen.

Stressen osv får man väl se hur man hanterar men tror att jag är hyffsat förbered, spelar fotboll på relativt hög nivå och naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet med mycket prov och inlämningar etc.
Får försöka testa din "uppgifter" med kort osv
Citera
2018-11-08, 20:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Nu skojar du?

Att gå 1 timme med 25Kg packning är jobbigt.

Att gå 3 dagar med 25Kg packning gör att man vill ta livet av sig.

beror såklart på personens utgångsläge, men jag upplever inte 25kg som mycket i en timme om jag får bära bördan på axlarna.

att hålla i 25kg i handen är jobbigt...
Citera
2018-11-08, 20:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flintkola
Gått med 25 kg packning i 3 dygn utan direkt nån sömn eller riktigt käk?

Jo det har jag. Man blir helt mongo av alla eldöverfall när tror att man ska få några timmars sömn.

Låg dock inte inne som fallskärmsjägare. Så där har du rätt.

Är fruktansvärt imponerad av er som klarat jägarutbildningen.

sömnbrist är det värsta som finns.
Citera
2018-11-09, 10:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
beror såklart på personens utgångsläge, men jag upplever inte 25kg som mycket i en timme om jag får bära bördan på axlarna.

att hålla i 25kg i handen är jobbigt...

Det är ju det jag menar. 1 timme är ingenting. Det man tränas inför är att bära packningshelvetet i veckor i stöten.
Citera
2018-11-09, 15:02
  #19
Medlem
Är gammal jägarsoldat, K4... oceaner av tid sedan dock...

Först, glöm det första rådet att du måste lägga på dig +10kg. Om du nu lägger på dig kg (muskler) så se till att din kondition hänger med!

När jag ryckte in så vägde jag kring 74-75kg (179cm lång). Tog 110kg i bänk (spelar noll roll förvisso), sprang milen på sub-40, och kunde springa milen bakfull på under 45min 7 dagar i veckan. Atletiskt byggd men åt det "smalare" hållet.

Ser jag tillbaka på hela min pluton, så skulle jag säga att de flesta var "75kgs-killar". Vi hade några större killar, somliga av dessa fick lida pga sin vikt. De fick det tufft att flytta sin egen vikt och packning, utrustning.

Läs kravprofilen du fick ovan. Finns säkert mer att läsa på försvarsmaktens hemsidor.

Löpträna, gör dig bekväm med att springa 10km, spring gärna i terräng, eller löparspår, så du inte bara springer "slätförs". Lär dig att pressa dig själv (du kör intervaller, det är bra, lär dig gilla blodsmak i munnen!). Hade du tänkt att sticka ut och springa men det ösregnar? Stick ut och spring!

Har du aldrig burit ryggsäck i hela ditt liv, så gör du klokt i att lära dig det. Har du aldrig "lekt" i skog och mark så gör du klokt i att vandra runt lite i skog och mark.

Sen håller jag med "JohnnyAlfa" - är man rimligt tränad, har träningsbakgrund (fotbollskille/hockeykille/Handbollskille etc) så är inte fysiken det som brukar ställa till det. Utan snarare det psykiska att ständigt göra saker under tidspress, sömnbrist, hunger, kyla, vätan, mörker, och att aldrig riktigt veta vad som väntar runt hörnet...

Sen gäller att ha en positiv inställning, att gilla att orka gräva lite till/mosa på när det bär emot, att vilja "vinna" (eller hata att förlora).

Lycka till!
Citera
2018-11-09, 15:20
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flintkola
Gått med 25 kg packning i 3 dygn utan direkt nån sömn eller riktigt käk?

Jo det har jag. Man blir helt mongo av alla eldöverfall när tror att man ska få några timmars sömn.

Låg dock inte inne som fallskärmsjägare. Så där har du rätt.

Är fruktansvärt imponerad av er som klarat jägarutbildningen.
En vän som gjorde gmu med för några år sen gjorde slutövningen vilket var 8 dagar i fält varav 4 utan tält.
De tre sista dagarna så gick de drygt 3 mil per dag med stationer längs vägen som hinderbana bära bår med sårad etc.
Samt lite mat och sömn på det.
Va en tjej på 150 cm/50kg som inte orkade gå efter andra dagen av de 3 sista, förståligt då packningen var på drygt 35-40 kg.
Resten av kvinnorna som var normalstora klara det utan några större problem.
Va cirka 10st på 4 plutoner dvs 160 pers.
Det intressanta är att man kunde ge upp under gmu utan några påföljder, flera killar lämnade men inte någon kvinna...
Så det handlar väldigt mycket om det psykiska, de kvinnor som var där var antagligen väldigt drivna då många killar som var betydligt mer vältränade gav upp under den korta 3 månaders utbildningen.
Citera
2018-11-10, 13:58
  #21
Avstängd
Godisglads avatar
Det är väl känt att militären premierar idrotter som exempelvis längdskidåkning eller orientering.

Det vill säga lite halvtrista uthållighetsidrotter.

Visst är det positivt med lite allmän muskelstyrka, men vid mönstringen kommer du ändå bara att bli testad för arm- och benstyrka.

Dessutom kollar dom ju såklart konditionen genom att man får cykla.
__________________
Senast redigerad av Godisglad 2018-11-10 kl. 14:02.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback