Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 18:53
  #13
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Har ett tält 70x160 , ett 100mm kolfilter 250m2/h en kanalfläkt på 250/h.


Man ska alltid köpa ett filter som klarar mer än fläkten. Mitt filter har en kapacitet på 1000m3/h och jag kör med en kanalfläkt som på max flyttar 552m3/h. Jag behöver bara köra den på halvfart 467m3. Min garderob är 60*78*180 och jag kan lätt köra 400wHID utan cooltube.

mvh
Citera
2018-11-08, 18:56
  #14
Medlem
antagligen läcker det efter filtret eller så är filtret kass
Citera
2018-11-08, 19:08
  #15
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface
Man ska alltid köpa ett filter som klarar mer än fläkten. Mitt filter har en kapacitet på 1000m3/h och jag kör med en kanalfläkt som på max flyttar 552m3/h. Jag behöver bara köra den på halvfart 467m3. Min garderob är 60*78*180 och jag kan lätt köra 400wHID utan cooltube.

mvh

Häftigt här luktar det i skrivande stund asså.

Dom e int så stora
https://imgur.com/a/k7mrdhg

Här e filtret :

https://i.imgur.com/0O8PtsF.jpg

Fläkten kan höjas till 330m3/h kanske bör göra det och köpt ety annat filter.
__________________
Senast redigerad av BlueBerryBerry 2018-11-08 kl. 19:12.
Citera
2018-11-08, 19:11
  #16
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Alltså grejen jag skiter egentligen i att det luktar. Men man kan inte hämta nån brud o sätta på för hon kmr undra vafan äre som luktar.

Ljudet har jag lyckats isolera mycket bra.
Citera
2018-11-08, 19:49
  #17
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface
Man ska alltid köpa ett filter som klarar mer än fläkten. Mitt filter har en kapacitet på 1000m3/h och jag kör med en kanalfläkt som på max flyttar 552m3/h. Jag behöver bara köra den på halvfart 467m3. Min garderob är 60*78*180 och jag kan lätt köra 400wHID utan cooltube.

mvh

Sänkte fläkten till 185m3/h och filtret klarar 250m3/h jag tar in friskluft utifrån så ligger på 26C nu . Verkar lukta mindre nu . Kanske hade jag fläkten på för hög växel så att allt inte hann filtreras? Få se om ett par timmar hur det luktar då
__________________
Senast redigerad av BlueBerryBerry 2018-11-08 kl. 19:53.
Citera
2018-11-08, 21:34
  #18
Medlem
davveboys avatar
Man kan komplettera med en gelé-aktig luktneutraliserare. Ona Gel fresh linen rekommenderas.
Citera
2018-11-09, 01:13
  #19
Medlem
Sw33tmaryjanes avatar
På bilden ser det ut som du har använt silvertape för att koppla ihop fläkten med filtret.
Om det stämmer så skulle jag satsa en peng på att fläkten tar in tjuvluft där som inte går genom filtret.
Köp riktig luftslang och slangklämmor så blir det tätare.
Citera
2018-11-09, 11:46
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Sänkte fläkten till 185m3/h och filtret klarar 250m3/h jag tar in friskluft utifrån så ligger på 26C nu . Verkar lukta mindre nu . Kanske hade jag fläkten på för hög växel så att allt inte hann filtreras? Få se om ett par timmar hur det luktar då


Filtret måste ha högre kapasitet än fläkten alltid.

Jag har varit med om samma sak som du.
Hade fläkten på max, ej ställbar.
De var lika i siffror nästan.

Köpte liten fläktkontroller, så fort jag sänkte fläkten lite så började filtret fungera genast..

Jag har läst att det går räkna även på odlings utrymmet vilken fläkt man kan behöva :
Här är en enkel formel för hur du räknar ut vilken fläkt du behöver:

Höjd x Bredd x Längd x 20 så har du hur många m3 du behöver för att luften i rummet skall bytas ut var 3e minut, vilket är väldigt standard.

Man tar gärna lite kraftigare system så man slipper köra på max varv.
Sen är det viktigt att filtret har större m3/h kapacitet jämfört med fläktens m3/h.

Det finns även ONA block som kan vara bra ha aktiverad / öppen par timmar innan man får besök för att vara helt hundra. Man själv kan vänjas lite vid svag doft som andra kan märka direkt.

sök på ONA GEL eller ONA BLOCK.

Själv kör jag med vanliga doft block dom där för 15 spänn ifrån matbutiker som extra säkerhet
när det vänder till blomning.
ona block naturell kan man ha i odlingsrummet.
Dessa Coop Ica doftblock måste vara utanför odlingsrummet för att inte weedet ska få deras doft/smaker/kemikalier.
ONA naturell vet jag att man kan ha inne i odlingsrummet , fast utanför tältet.
Tror inte dessa får vara inne i tält. Men precis utanför garderoben/tältet går bra, även vid luftutsuget, samma rum går bra med de, bara de är inte inne i tälten/garderoben.
Det är bara dom billiga matbutikernas doftblock som måste hållas utanför hela odlingsrummet i andra rum intill

Silvertape kan ibland vara lite läck i. Jag hade även det problemet vid senare tillfälle sen.
Det hade börjat släppa lite
Absolut bästa är klämmor och liten slangbit, eller folie tape, alutejp? den är chome färgat , dra hårt åt,
efter det om man vill gå till överdrift även par varv vulktejp och dra det hårt över chrometape eller alutejp kanske det heter ?.
jAG tog bort mitt silvertape, och la chrome + vulk , fick det sen 100% tätt, haft det nu över ett år



Att du sänkt hastighet i fläkten så filtret har mer m3/h borde lösa ditt problem.

Tänk på att silvertape är sådär, det kan släppa lite med tiden.
Kanske du borde säkra även det med bättre lösning ?


Sen till sist så skiljer det lite på vilka strains man har.
Med rätt filtersystem och allt rätt monterat ska allt gå odla.

Northern Light exempelvis luktar inte så mycket.
Det är en stark strain, ändå luktar den typ minst. Finns fler om du söker LOW OUDOR STRAINS.

En annan sak som jag har märkt är att Femmade icke autos luktar lite mindre, vet inte om det är sant, men så upplever jag det.
Autos har ju 20% rudealis oftast. Kanske gör det att det doftar mer av Autos?
Vet inte säkert, tror det är så av egen erfarenhet bara.

Jag vill även säga att photoperiod femmade är bättre än autos på många sätt.
Fler strains att välja på.
Vissa sorter går köra ifrån 12h SOG direkt nästan, räcker ha dom en vecka . 10 dar i veg, och det går ha de under vanlig hushålls lampa typ första veckan, det gör att man sparar el pengar.

Det går ha SOG rullande med photoperiod.
12h i tältet
18h första veckan var som.
Vill man köra rullande seriöst så kan man ha mini tält separat till veg, det brukar inte behövas fläkt ens till det. Låta dom få 4 internoder om man vill få lite större skörd, innan de får gå på blom i större tält.
Vissa strains strechar inte i blom nästan alls, till just de sorter kan det vara bra vegga mer

oj vad mycket babbel det blev

det finns även en till fördel med photoperiod jämfört autos=
Ruset är bättre, renare jämfört med rudealis/autos tycker jag med
__________________
Senast redigerad av jimmyman 2018-11-09 kl. 12:24.
Citera
2018-11-10, 20:10
  #21
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyman
Filtret måste ha högre kapasitet än fläkten alltid.

Jag har varit med om samma sak som du.
Hade fläkten på max, ej ställbar.
De var lika i siffror nästan.

Köpte liten fläktkontroller, så fort jag sänkte fläkten lite så började filtret fungera genast..

Jag har läst att det går räkna även på odlings utrymmet vilken fläkt man kan behöva :
Här är en enkel formel för hur du räknar ut vilken fläkt du behöver:

Höjd x Bredd x Längd x 20 så har du hur många m3 du behöver för att luften i rummet skall bytas ut var 3e minut, vilket är väldigt standard.

Man tar gärna lite kraftigare system så man slipper köra på max varv.
Sen är det viktigt att filtret har större m3/h kapacitet jämfört med fläktens m3/h.

Det finns även ONA block som kan vara bra ha aktiverad / öppen par timmar innan man får besök för att vara helt hundra. Man själv kan vänjas lite vid svag doft som andra kan märka direkt.

sök på ONA GEL eller ONA BLOCK.

Själv kör jag med vanliga doft block dom där för 15 spänn ifrån matbutiker som extra säkerhet
när det vänder till blomning.
ona block naturell kan man ha i odlingsrummet.
Dessa Coop Ica doftblock måste vara utanför odlingsrummet för att inte weedet ska få deras doft/smaker/kemikalier.
ONA naturell vet jag att man kan ha inne i odlingsrummet , fast utanför tältet.
Tror inte dessa får vara inne i tält. Men precis utanför garderoben/tältet går bra, även vid luftutsuget, samma rum går bra med de, bara de är inte inne i tälten/garderoben.
Det är bara dom billiga matbutikernas doftblock som måste hållas utanför hela odlingsrummet i andra rum intill

Silvertape kan ibland vara lite läck i. Jag hade även det problemet vid senare tillfälle sen.
Det hade börjat släppa lite
Absolut bästa är klämmor och liten slangbit, eller folie tape, alutejp? den är chome färgat , dra hårt åt,
efter det om man vill gå till överdrift även par varv vulktejp och dra det hårt över chrometape eller alutejp kanske det heter ?.
jAG tog bort mitt silvertape, och la chrome + vulk , fick det sen 100% tätt, haft det nu över ett år



Att du sänkt hastighet i fläkten så filtret har mer m3/h borde lösa ditt problem.

Tänk på att silvertape är sådär, det kan släppa lite med tiden.
Kanske du borde säkra även det med bättre lösning ?


Sen till sist så skiljer det lite på vilka strains man har.
Med rätt filtersystem och allt rätt monterat ska allt gå odla.

Northern Light exempelvis luktar inte så mycket.
Det är en stark strain, ändå luktar den typ minst. Finns fler om du söker LOW OUDOR STRAINS.

En annan sak som jag har märkt är att Femmade icke autos luktar lite mindre, vet inte om det är sant, men så upplever jag det.
Autos har ju 20% rudealis oftast. Kanske gör det att det doftar mer av Autos?
Vet inte säkert, tror det är så av egen erfarenhet bara.

Jag vill även säga att photoperiod femmade är bättre än autos på många sätt.
Fler strains att välja på.
Vissa sorter går köra ifrån 12h SOG direkt nästan, räcker ha dom en vecka . 10 dar i veg, och det går ha de under vanlig hushålls lampa typ första veckan, det gör att man sparar el pengar.

Det går ha SOG rullande med photoperiod.
12h i tältet
18h första veckan var som.
Vill man köra rullande seriöst så kan man ha mini tält separat till veg, det brukar inte behövas fläkt ens till det. Låta dom få 4 internoder om man vill få lite större skörd, innan de får gå på blom i större tält.
Vissa strains strechar inte i blom nästan alls, till just de sorter kan det vara bra vegga mer

oj vad mycket babbel det blev

det finns även en till fördel med photoperiod jämfört autos=
Ruset är bättre, renare jämfört med rudealis/autos tycker jag med

Tack för hjälpen ! Det löste sig genom att jag sänkte fläkten till 185~m3/h och filtret har kapacitet på 250m3/h.

När jag fick besöket så stängde jag av 2 av 3 led lampor pga deras fläktar.För säkerhets skull så hade jag en automatisk luftfräschare i hallen som spruta ut lite varannan timme.Idag var jag borta ett tag och när jag kom hem luktade det fan ingenting typ. Man kunde känna liiite precis utanför gardeoben men det är typ ingenting. Ska täta ordentligt runt filtret och kanalfläkten som tidigare nämnts så är det nog löst till 98-99%. Alltså detta är utan luftfräschare.Sjukt nöjd nu kan man fortsätta odla sitt eget samt kunna ha lite kvinnligt besök Tack FB utan era snabba svar hade man inte kunnat doppa hemma i sovrummet med en odling i garderoben

Alltså är svaret som ni tidigare sagt här att kolfiltret måste ha en högre kapacitet än vad kanalfläkten har.
Citera
2018-12-22, 00:19
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Har ett tält 70x160 , ett 100mm kolfilter 250m2/h en kanalfläkt på 250/h. Allt är tätt tältet blir ”insuget”.

I tältet har jag tre plantor bla Blueberry , gorilla glue och big bud alla autos.

Nu är dom drygt en månad och har börjat blomma. Jag har bra tryck i lägenheten så allt sugs in i ventilen på badrummet. Men vafan när man går in i lägenheten luktar det ju weed. Jag har tätat dörren så det inte luktar ut i trappen fått hjälp av en profesionell vent kille.

Problemet är att det luktar i lägenheten kan inte dra hem nån. Alltså det stinker ju inte men den där krydd aktiga lukten finns där luktar alltid lite gräs liksom.

Allt är nytt både filter och fläktar. Man kanske inte kan göra så mkt mer? Finns det någon annan lösning? Kom gärna med förslag.

Känns som att de är ett fläkt problem som kanske inte suger genom kolfiltret tillräckligt?
är kolfiltret överdimensionerat gentemot fläkten?
Citera
2020-04-19, 04:31
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Alltså grejen jag skiter egentligen i att det luktar. Men man kan inte hämta nån brud o sätta på för hon kmr undra vafan äre som luktar.

Ljudet har jag lyckats isolera mycket bra.
Tänkte bara fråga dig hur har du lyckats med att isolera ljudet? Har du köpt ljudisolerande skumplattor?
Citera
2020-04-19, 08:15
  #24
Medlem
lukten är beroende på lufttryck i rum.
Har du undertryck sprids lukt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback