Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 15:57
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Inte så att man med all säkerhet kan säga att jag legat 0.5sekunder bakom, helt omöjligt att kunna göra den bedömningen.

Totalt ointressant för mig när du är född, men vill du veta vad jag gjorde på 60 talet så var jag 6 år gammal då jag är född 54. Men eftersom du resonerade precis som att jag inte vet vad 3 sekundersreglen innebär? Jag kanske ska påminna dig om att jag har tagit körkort en gång i tiden.

Ok, du är alltså lika mycket gubbe som jag, eller mer....

Då borde du väl förstå att det primära i polisrapporten är att de mätt dig för att ha kört alldeles för fort, och att avståndsgrejen är mer sekundär, typ en beskrivning på hur du körde förutom hastigheten.

Den 0,5s är sannolikt inget de trycker på om som nåt absolut mått utan ett sätt att beskriva din framfart. Och fortfarande så bör man definitivt se om avståndet mellan bilar skiljer sig 100m även om man är 200m bakom själv.

Högst sannolikt har poliserna haft betydligt mer uppmärksamhet på din framfart, än du på dem, eller hur? I synnerhet när det i deras fall för det första var deras mål, och dessutom framför dem. Än att du skulle sitta och ha bättre koll på dem bakom dig än de på dig framför dem....

Så, sannolikheten att du faktiskt körde så fort och höll så dåligt avstånd är mycket större än att de såg fel eller ljuger om saken.

Jag har tagit körkort med kan du tro, har alla behörigheter som finns faktiskt.
Citera
2018-11-08, 16:48
  #38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Ja hur tycker du jag ska formulera frågan? Risk för det vet jag att det finns eftersom jag får hem papper, både jag och kollegan som åkte med mig uppfattade inte situationen så som polisen beskriver den, och som jag skrev tidigare så måste det inprincip vara omöjligt för polisen att se hur pass nära jag ligger med tanke på att polisen legat så långt bakom mig att jag inte sett att det var en målad bil. Men visst sen är det kanske dumt att försöka få det till en bortförklaring i mitt yttrande till transportstyrelsen.
Du förnekar alltså att du körde för fort och låg nära framförvarande bil? Hur fort körde du och hur nära låg du enligt dig? Det är nämligen extremt ovanligt att polisen plockar in någon för att de ligger för nära så man antar att du gjort något livsfarligt.
Citera
2018-11-08, 17:18
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Inte så att man med all säkerhet kan säga att jag legat 0.5sekunder bakom, helt omöjligt att kunna göra den bedömningen.

Totalt ointressant för mig när du är född, men vill du veta vad jag gjorde på 60 talet så var jag 6 år gammal då jag är född 54. Men eftersom du resonerade precis som att jag inte vet vad 3 sekundersreglen innebär? Jag kanske ska påminna dig om att jag har tagit körkort en gång i tiden.
Har du accepterat boten för båda förseelserna redan? Annars kan du alltid ta det till rättegång, men jag tänker att det nog är för sent nu när du har fått brev från Transportstyrelsen redan.

Vidare har de oftast kameror i bilen, så det är inte direkt så att de är tvungna att göra bedömningen omedelbart med sina bara ögon. Menar inte att de aldrig gör felaktiga bedömningar, men din slutsats att de ljuger för att du inte tycker de kunde gjort bedömningen ger jag inte mycket för.
Citera
2018-11-08, 17:28
  #40
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så det skulle vara okej att köra för fort, bara någon annan kör fortare?
Ja. Jag skulle påstå att det som många gånger är farligare är när bilar avviker från trafiktempot än själva fortkörningen. Men det är ju inget frikort att köra för fort, men ett exempel är t.ex en väg som dagtid är högt trafikerad men glest så på kvällstid, om vägen tillåter är det enligt mig inte fel att köra för fort om övriga bilister håller samma tempo.

Edit: åkte just själv dit för fortläsning, tror jag tolkade dig lite fel. Jag trodde du skrev att det är okej att köra för fort om andra också gör det och svarade på det.
Citera
2018-11-08, 17:30
  #41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Ja. Jag skulle påstå att det som många gånger är farligare är när bilar avviker från trafiktempot än själva fortkörningen. Men det är ju inget frikort att köra för fort, men ett exempel är t.ex en väg som dagtid är högt trafikerad men glest så på kvällstid, om vägen tillåter är det enligt mig inte fel att köra för fort om övriga bilister håller samma tempo.
Okej, på vilket sätt är det farligt att inte köra lika fort som bilen som ligger framför och håller 20-30 km/över hastighetsbegränsningen?
Citera
2018-11-08, 17:33
  #42
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, på vilket sätt är det farligt att inte köra lika fort som bilen som ligger framför och håller 20-30 km/över hastighetsbegränsningen?
För att jag utgår från att dessa två bilar inte är ensamma på vägen. Som sagt, många gånger är det att avvika från trafikrytmen som är det farliga, inte själva fortkörningen. Om vägen tillåter att köra 20-30 km/h över och alla bilar gör det så är TS en stoppkloss och en risk.
Citera
2018-11-08, 17:34
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, på vilket sätt är det farligt att inte köra lika fort som bilen som ligger framför och håller 20-30 km/över hastighetsbegränsningen?
Spelar du dum eller?

Föreställ dig följande scenario; trefiligt, rusningstrafik, 70-väg, alla håller 95-100 km/h men där ligger du och surar i 70 km/h, begriper du inte att du då utgör en fara för trafiken även om du kör som du ska?
Citera
2018-11-08, 17:42
  #44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
För att jag utgår från att dessa två bilar inte är ensamma på vägen. Som sagt, många gånger är det att avvika från trafikrytmen som är det farliga, inte själva fortkörningen. Om vägen tillåter att köra 20-30 km/h över och alla bilar gör det så är TS en stoppkloss och en risk.

Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Spelar du dum eller?

Föreställ dig följande scenario; trefiligt, rusningstrafik, 70-väg, alla håller 95-100 km/h men där ligger du och surar i 70 km/h, begriper du inte att du då utgör en fara för trafiken även om du kör som du ska?
Vad /vem är det som bestämmer den så kallade trafikrytmen då? Den som kan köra fortast?

"Om vägen tillåter" också ett jävligt korkat uttryck, det är knappast vägen som är begränsande. Med rätt fordon och chaufför så går det säkerligen att hålla runt 180-200 km/h på många vägar som är begränsade till 70. Betyder det att "trafikrytmen" då ligger på 170 om någon idiot väljer att köra i den hastigheten?

Hur skulle jag utgöra en fara för att jag håller mig till fastställda regler? Det är väl den som kliver utanför regelverket som sätter sig själv i den situationen?
__________________
Senast redigerad av zepofan 2018-11-08 kl. 17:45.
Citera
2018-11-08, 17:47
  #45
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad /vem är det som bestämmer den så kallade trafikrytmen då? Den som kan köra fortast?

"Om vägen tillåter" också ett jävligt korkat uttryck, det är knappast vägen som är begränsande. Med rätt fordon och chaufför så går det säkerligen att hålla runt 180-200 km/h på många vägar som är begränsade till 70. Betyder det att "trafikrytmen" då ligger på 170 om någon idiot väljer att köra i den hastigheten?
Jag kan förklara för dig som uppenbarligen inte själv har körkort. Trafiken bestämmer trafikrytmen. Oftast utifrån hastighetsbegränsningen men är denna orimligt satt kommer förarna köra den hastighet som anses rimlig, gäller även om gränsen är alldeles för lågt satt. Ett exempel är inne i centrum där jag bor, skyltat till 40 men kvällstid är det tomt och alla kör 60. Vilket vägen tillåter.

Ja, det är rätt att bilen oftare är en större begränsande faktor än själva vägen. Men med vägen menar jag även samtliga trafikhänseenden. Vägen i mitt exempel är det inte lämpligt att köra snabbare än 60 på då den går genom stan, även om det utan vidare skulle gå att hålla 80.
Citera
2018-11-08, 19:08
  #46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag kan förklara för dig som uppenbarligen inte själv har körkort. Trafiken bestämmer trafikrytmen. Oftast utifrån hastighetsbegränsningen men är denna orimligt satt kommer förarna köra den hastighet som anses rimlig, gäller även om gränsen är alldeles för lågt satt. Ett exempel är inne i centrum där jag bor, skyltat till 40 men kvällstid är det tomt och alla kör 60. Vilket vägen tillåter.

Ja, det är rätt att bilen oftare är en större begränsande faktor än själva vägen. Men med vägen menar jag även samtliga trafikhänseenden. Vägen i mitt exempel är det inte lämpligt att köra snabbare än 60 på då den går genom stan, även om det utan vidare skulle gå att hålla 80.
Okej, så om ett visst antal personer inte är bekväma med en fastställd lag/regel, och då bryter denna, så är det de som följer lagen/regeln som är farliga och ska anpassa sig efter en klick lagbrytare?

Tycker du att det låter vettigt? Finns det fler områden där du tycker att samma princip ska gälla?
Om jag snattar för 100 kr i en butik för att jag tycker att priserna är "orimligt satta", så är det okej om det är någon annan som snattat för 150 kr?

Eller om du kommer fram till en bro där det står max 6 ton, men du tycker att det är en "orimligt" satt gräns, bron "tål" betydligt mer. Kör du vidare med ditt 12 tons fordon och tycker att alla som inte gör som du är idioter?
Citera
2018-11-08, 19:14
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, så om ett visst antal personer inte är bekväma med en fastställd lag/regel, och då bryter denna, så är det de som följer lagen/regeln som är farliga och ska anpassa sig efter en klick lagbrytare?

Tycker du att det låter vettigt? Finns det fler områden där du tycker att samma princip ska gälla?
Om jag snattar för 100 kr i en butik för att jag tycker att priserna är "orimligt satta", så är det okej om det är någon annan som snattat för 150 kr?

Eller om du kommer fram till en bro där det står max 6 ton, men du tycker att det är en "orimligt" satt gräns, bron "tål" betydligt mer. Kör du vidare med ditt 12 tons fordon och tycker att alla som inte gör som du är idioter?
Kan du inte starta en ny tråd? Jag antar att du inte vill det för då får du höra av alla hur j-a korkat du resonerar, du vill inte förstå utan bara vara motvals, lägg ner och förpesta den här tråden med din idioti.
Citera
2018-11-08, 19:25
  #48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Kan du inte starta en ny tråd? Jag antar att du inte vill det för då får du höra av alla hur j-a korkat du resonerar, du vill inte förstå utan bara vara motvals, lägg ner och förpesta den här tråden med din idioti.
Har du slut på argument? Om det är någon/några som har svårt att fatta så är det väl alla dessa fortkörare som kräver att allt och alla ska anpassa sig efter vad DE tycker och anser vara rätt! Lagar och regler ses bara som en rekommendation, man kan man göra lite som man vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback