Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 01:12
  #1
Medlem
Tjena!

Fick ett brev med en massor av krånglig och knepig "myndighetssvenska" där de påstår att jag har smugglat CBD och att det kommer förstöras enligt lagom om smuggling. Detta beslut är från en tullåklagare så det måste gått igenom flera människor innan det fast slogs.

För det första är det helt lagligt, labbtestat för att ligga under gränsen för THC och för det andra handlar det om endast ynka 5 gram.

Jag hade verkligen inte råd med detta både rent fysiskt då jag behöver min medicin men även ekonomiskt blev det en stor smäll för mig.

Min fråga är väl egentligen mer juridisk så jag kanske får flytta tråden.

Har de rätt att göra så här och vad kan jag göra för att få vad jag har betalat för?

Tänker iallafall ringa åklagaren och höra hennes förklaring.

Tack ska ni ha! <3
Citera
2018-11-08, 08:28
  #2
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag har för mig att cbd läkemedelsklassades lite hastigt när det blev populärt. Om det är svensk nakofobi eller läkemedelsindustrin eller röka-langare som ligger bakom kan man spekulera kring.
Men tro för guds skull inte att du kan få det på recept bara för att det är ett läkemedel, så roligt skall vi inte ha! Tänk på barnen eller nåt.
Citera
2018-11-08, 09:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag har för mig att cbd läkemedelsklassades lite hastigt när det blev populärt. Om det är svensk nakofobi eller läkemedelsindustrin eller röka-langare som ligger bakom kan man spekulera kring.
Men tro för guds skull inte att du kan få det på recept bara för att det är ett läkemedel, så roligt skall vi inte ha! Tänk på barnen eller nåt.

Är av uppfattningen att det är polisen som utövat påtryckning då CBD ofta ger positivt resultat på urinprover.
Om urinprov ej anses tillförlitliga så skapar det problem för polisens statistik.
Citera
2018-11-08, 09:16
  #4
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Är av uppfattningen att det är polisen som utövat påtryckning då CBD ofta ger positivt resultat på urinprover.
Om urinprov ej anses tillförlitliga så skapar det problem för polisens statistik.

Det är ju som vi vet statistiken som är viktigare än att tunga cannabisbrukare går över till icke-rusgivande preparat.
Citera
2018-11-08, 10:10
  #5
Medlem
Har talat med tullåklagare och misstanke om smuggling och den förundersökningstanken lades ner direkt.. men nu ska man skicka cbd isolat på analys för thc.. cbdisolat är i detta fall 99.9% cbd och jag är ingen labbtekniker men det känns jävligt onödigt. Blir faktiskt ledsen.
Citera
2018-11-08, 10:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det är ju som vi vet statistiken som är viktigare än att tunga cannabisbrukare går över till icke-rusgivande preparat.

Eller hur.. hemska tanke.
Citera
2018-11-08, 10:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag har för mig att cbd läkemedelsklassades lite hastigt när det blev populärt. Om det är svensk nakofobi eller läkemedelsindustrin eller röka-langare som ligger bakom kan man spekulera kring.
Men tro för guds skull inte att du kan få det på recept bara för att det är ett läkemedel, så roligt skall vi inte ha! Tänk på barnen eller nåt.

Ja vad fan ska man säga. Tydligen så är inte ett spår av thc accepterar längre då de smygit in ett hovrättsbeslut. Jag var säker på att gränsen var 0.2%.

Kan man inte bli påverkad så spelar det ingen roll och det ska väl fan inte hamna resurser där?
Citera
2018-11-08, 10:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Är av uppfattningen att det är polisen som utövat påtryckning då CBD ofta ger positivt resultat på urinprover.
Om urinprov ej anses tillförlitliga så skapar det problem för polisens statistik.

Detta låter absurt och då skulle jag inte bli förvånad. Helvete lol
Citera
2018-11-08, 10:18
  #9
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5gramusik
Ja vad fan ska man säga. Tydligen så är inte ett spår av thc accepterar längre då de smygit in ett hovrättsbeslut. Jag var säker på att gränsen var 0.2%.

Kan man inte bli påverkad så spelar det ingen roll och det ska väl fan inte hamna resurser där?

Problemet är läkemedelsklassningen, inte thc. Jag tror de letar thc för att se om de kan sätta dit dig för narkotikabrott.

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyh...kemedelslagen/
Citera
2018-11-08, 18:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Problemet är läkemedelsklassningen, inte thc. Jag tror de letar thc för att se om de kan sätta dit dig för narkotikabrott.

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyh...kemedelslagen/

Tack för ert svar. Håller med angående thc men detta är Denvers ledande labb så de kommer inte hitta ett skit mer än en förlust av skattepengar.

Angående läkemedelsklassning gäller det endast försäljning och ska inte påverka mig som köpare? Då de dessutom har alla intyg från regeringen.

Önskar er en fin kväll
Citera
2018-11-08, 19:07
  #11
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5gramusik
Tack för ert svar. Håller med angående thc men detta är Denvers ledande labb så de kommer inte hitta ett skit mer än en förlust av skattepengar.

Angående läkemedelsklassning gäller det endast försäljning och ska inte påverka mig som köpare? Då de dessutom har alla intyg från regeringen.

Önskar er en fin kväll
Problemet kanske sitter på Denver? Har för mig annars du får importera icke narkotikaklassade läkemedel inom europa. Nu är CBD baa läkemedelsklassat... Borde inte gälla för den lagliga gränsen THC.
Citera
2018-11-09, 09:47
  #12
Medlem
Fyfan vad tragiskt, dem gör verkligen allt för att man inte ska medecinera själv med saker som funkar och inte har biverkningar så man istället måste bli livstidskund på apoteket och må piss hela livet, vi är inte ett dugg fria i detta kommunist land

Köp ifrån en inrikes shop i framtiden istället?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback