Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 15:17
  #13
Medlem
Burken89s avatar
Fan va löjligt måste jag säg. Dem förlorar inte en krona på en resande som inte dyker upp. Dem tjänar faktiskt på det med mindre vikt i flyget tex vilket blir mindre bränsle, nu snackar jag inte bränsle för tusentals kronor haha men det kan omöjligt bli sämre för dem om man inte dyker upp. Som nån sa tidigare så brukar dem tom överboka för dem vet om att sånt här händer. Nä det verkar vara väldigt osäkert och väldigt olika mellan bolagen.
Citera
2018-09-19, 17:10
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Bokade med Qatar för ett tag sedan och lade då märke till att de i "Fare Details" faktiskt listade kostnaden för "No Show". Eftersom jag var lite osäker på om jag verkligen kunde åka så kändes det obehagligt att boka. Men efter lite läsande i olika forum så verkade konsensus vara att det som händer vid "No Show" bara är att du förlorar det du betalat för biljetten (d v s du kan inte få tillbaks några skatter eller dylikt).
Som exempel har en biljett som kostar 5026 kr följande "Fare Details":
Changes: 1571 kr
Cancellation: 3052 kr
No Show: 5924 kr
Dessa detaljer gjorde i alla fall mig lätt fundersam. Först betala en summa för biljetten och sedan om jag inte skulle kunna resa betala ännu mer än biljettens pris i "No Show"-avgift....
Jag tittade lite på samma bolag igår och funderade över samma sak. Men vad innebär "No show"?
Att jag idag köper en resa efter nyår och sedan inte någonting?
Att jag idag köper en enkelresa till Doha efter nyår, checkar in, väljer plats, kommer till flygplatsen, somnar i baren och missar flyget?
Något annat?
Citera
2018-09-19, 18:55
  #15
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tittade lite på samma bolag igår och funderade över samma sak. Men vad innebär "No show"?
Att jag idag köper en resa efter nyår och sedan inte någonting?
Att jag idag köper en enkelresa till Doha efter nyår, checkar in, väljer plats, kommer till flygplatsen, somnar i baren och missar flyget?
Något annat?

No Show är endast att du har bokat en resa som du inte dyker upp till, oavsett anledning. Så dina båda exempel räknas som No Show.

Jag hade ingen aning om att vissa flygbolag tar ut en No Show avgift, det är jäkligt fult måste jag säga. Det räcker ju med att man förlorar biljettens värde i och med att man inte kan resa, men att de dessutom tar ut en extra avgift utöver det är riktigt dåligt.
Men är det vad som krävs för att hålla flygpriserna nere så...
Citera
2018-09-19, 19:02
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
No Show är endast att du har bokat en resa som du inte dyker upp till, oavsett anledning. Så dina båda exempel räknas som No Show.

Jag hade ingen aning om att vissa flygbolag tar ut en No Show avgift, det är jäkligt fult måste jag säga. Det räcker ju med att man förlorar biljettens värde i och med att man inte kan resa, men att de dessutom tar ut en extra avgift utöver det är riktigt dåligt.
Men är det vad som krävs för att hålla flygpriserna nere så...
Är du säker? Finns det någon standardiserad definition av ex IATA? Att bara skriva "No show kostar 1000 kr" i ett avtal räcker väl inte?
Citera
2018-09-19, 19:50
  #17
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är du säker? Finns det någon standardiserad definition av ex IATA? Att bara skriva "No show kostar 1000 kr" i ett avtal räcker väl inte?

Nä jag är inte säker, jag läste att någon annan här skrev att vissa flygbolag gör så. Det är första gången jag hör det.
Men jag kan tänka mig att om flygbolaget skriver in det i det finstilta så räcker det nog tyvärr.
Citera
2018-09-19, 21:51
  #18
Medlem
Jag har tidigare hört att Korean använder sig av en straffavgift vid "No Show" men har inte vetat hur det implementerats. Men nu när jag sökte lite hittade jag denna artikel:
https://www.cntraveler.com/story/kor...h-no-show-fees
Från artikeln:
"The amount of the fine depends on how far you're flying—people who bail on short hauls between Korea and China or Japan will be charged $50, while the rate for a medium-haul flight is $70, and long-hauls is $120, the amount of which will be charged to the credit card used to make the booking. Used miles to book the ticket? You'll get docked miles from your account instead of being charged money—that would be 5,000, 7,000, or 12,000 respectively. There are some exceptions: These fees won't apply to people who cancel their booking more than 48 hours in advance, because then the airline can resell the seat and still make money."
Känns lite surt att betala över 1000 kr extra om man skulle råka bli sjuk inför en resa eller råka ut för något annat oförutsett.
Citera
2018-11-08, 17:18
  #19
Medlem
trattfans avatar
Missat mängder av flyg och aldrig fått någon no show-avgift iallafall.
Citera
2018-11-09, 15:56
  #20
Medlem
En gissning är att no show är en avgift om du checkat in bagage, men inte kommer till flyget. De måste då ta ut ditt incheckade bagage igen, vilket innebär förseningar och kostnader för bolaget. Är inte 100% på detta, men en logisk förklaring.
Citera
2018-11-10, 11:27
  #21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
En gissning är att no show är en avgift om du checkat in bagage, men inte kommer till flyget. De måste då ta ut ditt incheckade bagage igen, vilket innebär förseningar och kostnader för bolaget. Är inte 100% på detta, men en logisk förklaring.
Ja, det är rimligt, men vissa bolag antyder ju att man kan få betala även annars. Ungefär som en "no eat"-avgift på krogen. Äter du inte upp så får du betala 500 kr extra.
Citera
2018-11-16, 01:09
  #22
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Missat mängder av flyg och aldrig fått någon no show-avgift iallafall.

Tror detta ar nagot nytt... hade aldrig hort talas om det forran 2016/2017...

Jag har oxa slangt massor av retur-biljetter i papperskorgen tidigare, senast 2014 dock...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2978078

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback