Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 06:33
  #1
Medlem
fernebos avatar
Den norska fregatten KNM Helge Ingstad har i natt kolliderat med tankfartyget Sola TS i norska Hordaland. Minst sju personer ska ha skadats på fregatten som nu evakueras. Fregatten som tagit in vatten har körts upp på land.

Citat:
– Sju personer är skadade. Brand- och räddningsbåtar och dykare är på väg till området. Evakueringen har precis inletts, säger vakthavande befäl Ole Jakob Hartvigsen till VG.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...ck-i-hordaland

---------------------------

Länk till bra, detaljerat reportage från NRK: https://www.nrk.no/hordaland/xl/dett...nen-1.14289883

Tack till sukhoi-t50 och Vossevangen!

/Moderator
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2018-11-25 kl. 18:50.
Citera
2018-11-08, 07:14
  #2
Medlem
Om jag inte tar fel så ar väl Norge med i Nato.

Dvs. de ha fått lära sig av US Navy vilken standard det ska vara på sjömanskapet...

(FB) USS Fitzgerald har krockat - sju amerikanska soldater saknas
(FB) USS John McCain har krockat med oljetankern Alnic utanför Singapore 2017-08-21
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-11-08 kl. 07:16.
Citera
2018-11-08, 09:58
  #3
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Om jag inte tar fel så ar väl Norge med i Nato.

Dvs. de ha fått lära sig av US Navy vilken standard det ska vara på sjömanskapet...

(FB) USS Fitzgerald har krockat - sju amerikanska soldater saknas
(FB) USS John McCain har krockat med oljetankern Alnic utanför Singapore 2017-08-21

Haha, om du bara visste vad svenska marinen har haft för olyckor under åren...

Jag var själv ombord HMS Stockholm för ett antal år sedan när vi i en mörk septembernatt i 15knop bara var sekunder från att krocka med en uppankrad dansk Absalon. Självklart skrevs det inget i loggen om detta och alla fick hålla käft.
Några år tidigare hade grannkaptenen på HMS Malmö gått på grund utanför Karlskrona, och båten hade fått ligga på varvet i ett halvår, och detta var då hans andra grundstötning.

Ifall du jämför US Navy med svenska marinen, och ser till antalet olyckor, så kommer du snabbt komma fram till att US Navy inte har fler olyckor, snarare färre, om du ser till antalet fartyg man förfogar över, och antalet sjödygn man genomför varje år.
__________________
Senast redigerad av kato85 2018-11-08 kl. 10:04.
Citera
2018-11-08, 10:36
  #4
Medlem
Enda gången cargoships stöter i är när de är fulla
Antar att inte marinen var onyktra, de kanske borde byta jobb

å andra sidan är förstnämnda ofta onyktra
Citera
2018-11-08, 13:50
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Enda gången cargoships stöter i är när de är fulla
Antar att inte marinen var onyktra, de kanske borde byta jobb

å andra sidan är förstnämnda ofta onyktra

Troligen har fregatten seglat under radartystnad och inte haft kontroll på andra fartyg via AIS helt enkelt eftersom man stängt av AIS helt och hållet. Tankfartyget är inte så manöverbart och dess radar ser inte fregatten på längre håll, särskilt inte om övningsmiljön är radarstörd dvs med högt brus i radarfrekvenserna.
Citera
2018-11-08, 13:54
  #6
Medlem
Fregattens besättningsmedlemmar rapporteras som endast lätt skadade.

KNM Helge Ingstad med ett stort hål längs styrbordssidan kördes/trycktes efteråt upp mot land för att inte sjunka. Skeppet ligger nu med ca 45 grader slagsida och stora delar av skrovet under vatten.

Med sin AIS avstängd på väg i hamn efter "Trident Juncture" så valde militärfartyget att svänga in framför lastfartyget, som just lämnat hamn och låg på rak kurs till sjöss med sju knop.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...for-aa-gaa-ned
Citera
2018-11-08, 14:04
  #7
Medlem
oskichs avatar
I detta fallet verkar det som kollisionen har skett precis efter avgång ifrån Oljeterminalen Sture. Normalfallet när man avgår från denna terminalen, är att tankern har 1-4 bogserbåtar kopplade för att assistera med manöverförmågan. Med över 600 000fat olja ombord är manöverförmågan starkt begränsad och lotsen har vanligtvis ansvaret för navigeringen fram tills fartyget har kommit utomskärs, där han lämnar med helikopter.

Mycket ansvarslöst att gå med avslagen AIS nattetid i dessa farvattnen.
Citera
2018-11-08, 14:39
  #8
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Mycket ansvarslöst att gå med avslagen AIS nattetid i dessa farvattnen.

Helt riktigt, ett jävla IG är vad det är.
Detta kan bli straffbart för ansvarig officer på bryggan.

Som mot-exempel så använde svenska flottans fartyg AIS när de genomförde ubåtsjakt utanför Göteborg för ett antal år sedan, vi pratar här alltså om ett skarpt militärt uppdrag, inte en sömnig tillbakaresa mitt i natten efter en övning.
Citera
2018-11-08, 15:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Helt riktigt, ett jävla IG är vad det är.
Detta kan bli straffbart för ansvarig officer på bryggan.

Som mot-exempel så använde svenska flottans fartyg AIS när de genomförde ubåtsjakt utanför Göteborg för ett antal år sedan, vi pratar här alltså om ett skarpt militärt uppdrag, inte en sömnig tillbakaresa mitt i natten efter en övning.
Fast vi vet väl ännu inte om AIS var avslaget? Det var bara en idé som framfördes av Megaforce och jag har inte hittat det styrkt i media.
Citera
2018-11-08, 15:36
  #10
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Fast vi vet väl ännu inte om AIS var avslaget? Det var bara en idé som framfördes av Megaforce och jag har inte hittat det styrkt i media.

Går att se på MarineTraffics historiska data - De slår på den EFTER kollisionen...

https://www.marinetraffic.com/en/ais...313391/zoom:10
__________________
Senast redigerad av oskich 2018-11-08 kl. 15:40.
Citera
2018-11-08, 15:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Går att se på MarineTraffics historiska data - De slår på den EFTER kollisionen...

https://www.marinetraffic.com/en/ais...313391/zoom:10
DET är ju väldigt talande. Någon som vet hur tillförlitligt det är, t.ex. jämfört med FR24? Om jag tolkar data rätt har man ju gått en bra stund och sträcka mellan kobbar och skär utan AIS.
Citera
2018-11-08, 15:51
  #12
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Om jag inte tar fel så ar väl Norge med i Nato.

Dvs. de ha fått lära sig av US Navy vilken standard det ska vara på sjömanskapet...

(FB) USS Fitzgerald har krockat - sju amerikanska soldater saknas
(FB) USS John McCain har krockat med oljetankern Alnic utanför Singapore 2017-08-21

Iallafall kör dem inte på botten eller neutraliserar dem redan i hamn. Fast skillnaden är att Västerländsk media skriver om det, Rysk media gör det inte. https://twitter.com/twitter/statuses/955044381890961411
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback