Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 13:29
  #13
Medlem
gurkmajjas avatar
Det handlar givetvis om en aktion för att påvisa det absurda med tredje kön o s v.
Citera
2018-11-08, 14:02
  #14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Individens rätt att fritt välja hur denne ska betraktas av samhället måste alltid vägas mot besväret dennes rätts eventuella uppfyllande orsakar samhället. Det är uppenbart att rätten att välja födelsedatum riskerar orsaka samhället stora besvär.

Dessutom är det möjligt att argumentera för att definitionen av man och kvinna är tillräckligt subjektiv för att låta individen själv bestämma. Det är inte på samma sätt möjligt att argumentera för att tidpunkten då födseln inträffade är subjektiv. Ålder, vikt och längd men inte könstillhörighet är kvantifierbara mått.

Tiden, datum och årtal är i allra högsta grad konstruerad. Det gör våra liv enklare och samhället mera pragmatiskt, men icke desto mindre är den konstruerad.

Kön är väldigt enkelt i +99% av alla tillfällen. Man-penis. Kvinna-slida.



Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tycker det är klockrent att han skall få: Sen är det väl kanske lite mer relevant att när han biologiskt är 80 och blir nekad pension så skall han inte kunna byta tillbaka?
Detta kommer bli en relevant frågeställning i sverige då vi vet att vi har ett antal personer i sverige som är inskrivna som 10-20år yngre än deras faktiska ålder.
Annars så skulle väl det vara rätt praktiskt om vi kan ändra oss hela tiden? Själv skulle jag gärna skriva in mig som född 1952 så jag kan pensionera mig nästa år.
Sen kanske jag skulle lyckas sämre på Tinder(Men frågan är om det är relevant då jag inte har provat Tinder och inte heller har någon ambition till det)
.

Precis. Det kan röra sig om hundratusentals. Det gäller att man tar höjd för dessa lögner redan nu. Lös problemen genom att låta alla återvända till sina hemländer och göra nya ansökningar. Så fort en vettig politiker intar Rosenbad kommer mycket kunna rättas till igen. Jag accepterar inte ursäkten "att nu är de här och nu får vi göra det bästa av situationen". De ska hem!
Citera
2018-11-08, 14:09
  #15
Avstängd
Haverisms avatar
Jag tycker detta är rimligt, taget i beaktande den vansinniga tidsålder vi lever i. Jag tycker om konsekvens, så därför är jag helt okej med att en gammal gubbe tar på sig bakvänd keps och spelar fjorton om han nu vill det. För varför inte? Vi har ju karlar som iklär sig BH och spelar kvinnor och som sedan får sina identitetsuppgifter ändrade till kvinnliga diton? Ska vi vara konsekventa så ska all form av galenskap uppmuntras. Om jag föreställer mig att jag är en Opel Ascona från 1987 så ska jag ha rätt att bli besiktigad med en tvåa för läckande oljetråg. Det är min mänskliga rättighet och tycker du annorlunda så är du en bigott!
Citera
2018-11-08, 14:30
  #16
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tiden, datum och årtal är i allra högsta grad konstruerad. Det gör våra liv enklare och samhället mera pragmatiskt, men icke desto mindre är den konstruerad.

Vilket inte har någonting med frågan om subjektivitet att göra. Givet nödvändig information finns det en ofelbar metod som mäter en persons ålder; räkna hur många dagar som förlupit sedan personens födelsedatum.

Citat:
Kön är väldigt enkelt i +99% av alla tillfällen. Man-penis. Kvinna-slida.

Och i <1 % av fallen är det inte så enkelt. Det finns alltså inte någon ofelbar metod och könstillhörighet är därför subjektiv.
Citera
2018-11-08, 14:46
  #17
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Och i <1 % av fallen är det inte så enkelt. Det finns alltså inte någon ofelbar metod och könstillhörighet är därför subjektiv.

Även för de övriga 99%?
Citera
2018-11-08, 19:17
  #18
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fast när det gäller t.ex. de vuxna "flyktingbarnen" utan asylskäl, så är det ingen som kräver identifiering, d.v.s. ett födelsedatum, samt ingen räknar heller dagarna. Hur är inte deras officiella ålder i Sverige subjektiv, d.v.s. något de själva väljer.

Att ålderssättningen delvis är godtycklig får ses som en brist. Svenska myndigheter borde vara tydligare med att födelsedatum är ett strikt objektivt mått och när åldern är okänd bör den baseras på så goda uppskattningar som möjligt.

Citat:
Hur är könstillhörighet subjektivt bara för att det finns enskilda fall där man t.ex. på grund av en de novo-mutation kan ha blandade könsegenskaper? Innebär det t.ex. att även antalet kromosomer människan har är subjektivt, bara för att det finns undantag på grund av mutation?

Precis som du skriver finns det inget mått som entydigt svarar man/kvinna för precis alla individer. Jämför det med homosexualitet som delvis kan förklaras av hormonhalter och genetik. Det är också en subjektiv klassificering.
Citera
2018-11-08, 19:23
  #19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Men det här borde ju även gå åt andra hållet.

Jag kanske redan känner mig som pensionär, ändra mitt födelseår till 1945, eller varför inte 1919, då får man väl ett kort av självaste kungen nästa år.
Citera
2018-11-08, 20:39
  #20
Medlem
Trogskalles avatar
Dom som skriker högst får mest. Och när någonting lyckas få uppmärksamhet i massmedia så blir det förr eller senare verklighet.
Citera
2018-11-08, 20:48
  #21
Medlem
Varför inte. Verkar vara en pigg, arbetssugen pensionär och det finns nog inte många arbetsgivare som anställer personer i 70 års åldern ovasätt hur pigga de är.

Är ju inte så att han vill gå i pension tidigare och inte så att han vill bli så ung att han ska böja skolan igen. Men får han okej att byta ålder öppnar det väll upp för många andra att göra samma sak som kanske börjar påverka samhällsfunktioner och kostnader på sätt man inte förutsätt ännu.
Citera
2018-11-08, 23:41
  #22
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Vad tycker vi om det här? Är det rimligt att staten öppnar upp för dess medborgare att juridiskt ändra sitt födelsedatum om de så önskar? Har trådens huvudperson rätt eller fel när han jämför sin situation med transpersoners (motivera gärna)?

Det är så klart lika rimligt att hela samhället tvingas erkänna en individs personliga vanföreställningar om sin ålder som fakta, som det är att hela samhället skall rätta sig efter individers vanföreställningar om sitt kön eller huruvida de är Napoleon.
Citera
2018-11-09, 02:31
  #23
Medlem
Vänstern och dom progressiva goda marxisterna har målat in sig i ett hörn. Vi tillåter män att bli kvinnor, kvinnor att bli män, barn får välja identitet när dom är 4 år gamla. Såklart gubben får byta ålder.
Citera
2018-11-09, 02:48
  #24
Medlem
rikastistorstans avatar
Knappast sjukare än att påstå att man är kvinna fast man är född med kuk. Jag gissar att han bara vil belysa hur sjuk vår samtid är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback