Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 11:47
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensjuridik.se/2018/11/...s-barnvaldtakt

"Den 20-årige mannen gifte sig med den 13-åriga flickan i Turkiet under flykten från krigets Syrien mot Sverige. De hade sex på bröllopsnatten - någonting som enligt dem båda var helt frivilligt, ömsesidigt och naturligt. Nu har mannen dock åtalats och dömts vid Kalmar tingsrätt för våldtäkt mot barn. Straffet sätts dock ner rejält."

"Mannen döms därför för våldtäkt mot barn. När det gäller straffet pekar tingsrätten på att mannen var under 21 år när brottet begicks och skriver dessutom i sin dom:

"MÄ (hustrun) har själv uppgett att det varit helt frivilligt från hennes sida och helt naturligt utifrån hennes utgångspunkter. Denna omständighet gör att det, trots MÄ:s låga ålder vid gärningen, finns skäl att enligt 29 kap 5 § brottsbalken bestämma ett lägre straff än vad brottets straffvärde annars motiverar. Därutöver bör det, enligt samma lagrum, beaktas att det förflutit relativt lång tid sedan brottet begicks."

Tingsrätten anser därför att det finns skäl att gå under minimistraffet på två år. Mannen döms istället till sex månaders fängelse."

Vad säger vi om detta?
Citera
2018-11-08, 11:49
  #2
Avstängd
PenisOchPungs avatar
Tyvärr så är pedofili en av grundstommarna i islam.

Mannen ska ha rätt att utöva sin religion. Vi ska inte lägga oss i.
__________________
Senast redigerad av PenisOchPung 2018-11-08 kl. 11:51.
Citera
2018-11-08, 11:52
  #3
Medlem
Hamsterbolls avatar
Märkligt. Dels ska det inte spela någon roll om det var frivilligt.

Men framför allt var hon ju i enorm beroendeställning gentemot honom! Och hans familj! Hade hon vägrat hade han eller hennes eller hans familj kunnat döda henne enligt deras regler och normer.

Herregud. Hon var nästan lika gammal som lilla Dante som är försvunnen just nu. Ett barn. Som blev bortgift.
Citera
2018-11-08, 12:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Märkligt. Dels ska det inte spela någon roll om det var frivilligt.

Men framför allt var hon ju i enorm beroendeställning gentemot honom! Och hans familj!
Om inte just det där är en riktigt rejäl värdegrundsförskjutning i fråga om sex med barn så vet jag fan inte.
Citera
2018-11-08, 12:08
  #5
Medlem
Fittsparks avatar
Det jag undrar över är hur man i Sverige kan dömas för ett brott som ej är begånget inom rikets gränser.
Citera
2018-11-08, 12:10
  #6
Medlem
Alltså, jag kan köpa att straffet där ska ligga på miniminivån.

Men att gå under den? Det känns rejält tveksamt.


Däremot, brottet begicks i Turkiet? Ska inte ev straff tas där egentligen?
__________________
Senast redigerad av adyring 2018-11-08 kl. 12:17.
Citera
2018-11-08, 12:11
  #7
Medlem
undercover-racists avatar
Idioti, det skedde väl innan de blev svenska medborgare, utanför rikets gränser, och antagligen i ett land och kultur där giftemål och samlag vid 13årsålder är tillåtet. Överklaga, jävla svennebananer som tror att de kan sprida sina tokiga idéer.
Citera
2018-11-08, 12:11
  #8
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Om inte just det där är en riktigt rejäl värdegrundsförskjutning i fråga om sex med barn så vet jag fan inte.


Ju mer jag tänker på det, desto upprördare blir jag. Hur kan det vara en förmildrande omständighet att flickan blivit tvångsgift med mannen som vpldtog henne? Och att flickan, som kommer från en hederskultur där mannen har rätt att döda henne om hon inte lyder, påstår att sexet var frivilligt? Alltså jag häpnar.

Straffet borde snarare bli betydligt hårdare med tanke på omständigheterna! Flickans föräldrar har ju i princip sålt henne till maken, och hon har inte en chans att säga nej utan att förstöra familjernas heder och riskera sitt liv.
Citera
2018-11-08, 12:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Det jag undrar över är hur man i Sverige kan dömas för ett brott som ej är begånget inom rikets gränser.
Jag rekommenderar kommentarsfältet till den länkade artikeln i trådstarten. Inte helt osnårigt ens för insatta vad det verkar.
Citera
2018-11-08, 12:13
  #10
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Det jag undrar över är hur man i Sverige kan dömas för ett brott som ej är begånget inom rikets gränser.


Sverige har blivit världspolis.

skicka hem dom bara o ge fan i andra länders lagar och seder.
Citera
2018-11-08, 12:17
  #11
Medlem
Men då vet vi att våldtäkt mot barn är inte så farligt och inget vi ska yvas över. Det hela, alltså äktenskapet, måste väl ha föranletts av en uppgörelse mellan familjerna. Straffas ingen för detta?
Citera
2018-11-08, 12:22
  #12
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men då vet vi att våldtäkt mot barn är inte så farligt och inget vi ska yvas över. Det hela, alltså äktenskapet, måste väl ha föranletts av en uppgörelse mellan familjerna. Straffas ingen för detta?


eller så ville hon till Europa och gifte sig med snubben som kunde lösa det, eller så var dom "kära" .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback