Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 13:25
  #1
Medlem
FreedomDeeps avatar
Köpte en smartphone nyligen för att kunna använda Mobilt BankID. Då jag vill kunna känna någon slags säkerhet vad gäller kortbetalning/trådlös betalning installerar jag ett säkerhetsprogram/app för internet security från en känd svensk internetleverantör (jag betalar med andra ord för tjänsten). Dessvärre är det något som strular varje gång jag försöker köra en första genomsökning efter virus - varje gång stannar genomsökningen efter ett tag på en fil som heter ".nomedia" (programmet stannar inte efter samma antal filer varje gång men alltid på samma fil d.v.s. en fil som heter ".nomedia").

Kontaktar därför företaget som står för säkerhetstjänsten. Enligt företaget så fungerar appen på andra smartphones. Vidare säger de att det kan vara fel på telefonens mjukvara eller så kan det handla om ett virus - de råder mig därför att ta telefonen till en auktoriserad firma. När jag tar med telefonen till företaget som sålt den för att möjligen få veta mer gällande problemet så återställer de bara telefonen till dess ursprungliga status - detta hjälper dock inte då problemet kvarstår trots återställning och ny installation av säkerhetstjänsten.

Vad göra? Jag behöver kunna använda Mobilt bankID .
Citera
2018-11-07, 16:13
  #2
Avstängd
Densvartadildons avatar
1. Du kommer inte få virus på din smartphone.
2. Antivirus på en smartphone slösar prestanda och batteri.
3. Virus på en smartphone kommer inte kunna nyttja ditt Bank-ID.
4. ".nomedia" är operativsystemets sätt att visa att den aktuella katalogen inte innehåller mediafiler. Appar som Spotify och VLC söker inte i mapparna efter filmer och musik att spela upp.
5. Är telefonen återställd så är alla virus som du manuellt & medvetet installerat borta.
6. Om detta inte är en trolltråd så måste du komma ihåg till nästa gång att innan du skapar en tråd lik denna: Är det inte en perfekt dag att begå självmord?
Citera
2018-11-07, 20:43
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Återställ telefonen. Använd inte antivirus. Använd den enbart för Bankid - och att prata i. Vet du inte om telefonen är ägd eller inte, köp en ny telefon - och ge fanken i att surfa med den nya. Men även en ny sprillans kan vara ägd då EMS-tillverkare kan släppa in vad som helst i jakten på billiga dollare$, speciellt moonlight'arna/nattskiftet.
Citera
2018-11-08, 18:26
  #4
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Återställ telefonen. Använd inte antivirus. Använd den enbart för Bankid - och att prata i. Vet du inte om telefonen är ägd eller inte, köp en ny telefon - och ge fanken i att surfa med den nya. Men även en ny sprillans kan vara ägd då EMS-tillverkare kan släppa in vad som helst i jakten på billiga dollare$, speciellt moonlight'arna/nattskiftet.

Tack för tipset att enbart använda den för bankID och inget annat. Använder den redan nu enbart i princip för att kolla mejlen och använda en hälsoapp (tillsammans med ett aktivitetsarmband). Har en annan telefon för att prata i om jag måste, generellt använder jag fast telefoni.

Telefonen som jag köpte var ny och årets modell. Som sagt, även när jag återställde den och sedan installerade internet security strulade genomsökningen (samtidigt som övriga säkerhetsfunktioner verkade fungera). Internetleverantören menade att mobilt bankID inte var säkert att använda så länge en första genomsökning inte skett.

Skall eventuellt höra med företaget som sålde telefonen om de kan byta ut den.
Citera
2018-12-06, 11:22
  #5
Medlem
FreedomDeeps avatar
Prövade att köra säkerhetsappen på en Apple ipad och nu fungerade appen utan problem (även om ingen filgenomsökning verkade ske likt den som gjordes på (Android)smartphonen).
Citera
2018-12-06, 11:41
  #6
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomDeep
Prövade att köra säkerhetsappen på en Apple ipad och nu fungerade appen utan problem (även om ingen filgenomsökning verkade ske likt den som gjordes på (Android)smartphonen).

Hur snart efter att appen "stannat" på nomedia har du avbrutit?

Har den fått stå ett tag eller har du avbrutit inom sekunder eller någon minut?

Har du provat att (efter avinstallation av den icke fungerande appen) installera t.ex. Kaspersys, Sophos etc. motsvarande appar för att testa?
Om någon av dessa fungerar då kontaktar du säkerhetsföretagets support och lägger ett ärende om felet hos dom.. (Kan vara att din mobils programvaru version är för gammal, så koppla upp mobilen mot ditt Wifi och hämta hem samtliga uppdateringar INNAN du återinstallerar säkerhetsappen igen).

Uppdaterar du mobilen så täpper du till redan kända säkerhetshål som allehanda exploit-kits automatisk försöker utnyttja.
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2018-12-06 kl. 11:44.
Citera
2018-12-06, 18:05
  #7
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Hur snart efter att appen "stannat" på nomedia har du avbrutit?

Har den fått stå ett tag eller har du avbrutit inom sekunder eller någon minut?

Oftast 5-10 minuter, vid några tillfällen mycket längre tid. Den kan stanna på olika antal genomsökta filer vad gäller "nomedia". Vid ett tillfälle nyligen stannade den dock inte på "nomedia" utan på något annat - när jag sedan tog bort denna andra fil som den stannade på stannade genomsökningen nästa gång igen på "nomedia".

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du provat att (efter avinstallation av den icke fungerande appen) installera t.ex. Kaspersys, Sophos etc. motsvarande appar för att testa?
Om någon av dessa fungerar då kontaktar du säkerhetsföretagets support och lägger ett ärende om felet hos dom.. (Kan vara att din mobils programvaru version är för gammal, så koppla upp mobilen mot ditt Wifi och hämta hem samtliga uppdateringar INNAN du återinstallerar säkerhetsappen igen).

Uppdaterar du mobilen så täpper du till redan kända säkerhetshål som allehanda exploit-kits automatisk försöker utnyttja.

Har hållit mobilen uppdaterad men har inte provat några andra säkerhetsleverantörer (än).
Citera
2019-03-31, 16:05
  #8
Medlem
FreedomDeeps avatar
Nu gick det till slut att köra en genomsökning på smartphonen av någon anledning...Gick mycket snabbt. Detta utan att jag gjort några särskilda ändringar på smartphonen (och efter att jag använt en Ipad ett bra tag).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback